Gå til innhold
Arkivverket

[#45080] Oslo Domkirke - fødte/døpte etter 1892 ?


Gjest Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Halvorsen

Siste dåpshandling som omfattes av de scannede kirkebøker fra Oslo Domkirke er 26 desember 1892. Andre kirkelige handlinger, som konfirmasjon - vielse - død/begravelse oa, går mye lenger fram i tid.Jeg mener å huske at Arkivverket for en tid siden proklamerte at Oslo Domkirke var første menighet med 100 % fullført scanning/indeksering. Kan dette tolkes slik at kirkebøker inneholdende dåpshandlinger etter 1892 ikke er overlevert fra menigheten ? Hvis så, hva skyldes dette og hva kan i så fall gjøres for å få dette til ?Fortsatt God Jul !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Hei KjellHJeg ser på Arkivverkets hjemmeside over mikrofilmer at det ikke er filmet fødte/døpte etter 1892, og det er nok grunnen til at det ikke er blitt skannet noe videre. Se her LenkeHilsen JulePer-Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for svar og ja, sikkert riktig. Søk i Felleskatalogen til RA gir denne oversikten http://tinyurl.com/ynhwtu som også er klargjørende mhp årsak.Det er på dagen 114 år siden i dag at siste dåpsinformasjon, som er allment tilgjengelig via Arkivverkets scannede kirkebøker, ble innført i Ministerialbok nr. 29 for Oslo Domkirke. Kan Arkivverket bidra til at dette endres til det bedre med det første eller ligger makten, for å bruke et høvelig uttrykk mhp høytiden, i andre hender ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Hilde Berg

Det finnes fremdeles ikke scannet dåpsinformasjon, er det fordi det ikke finnes noen informasjon om døpte fra den tiden? Eller holdes fortsatt disse bøkene igjen?Hilsen Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg mener bestemt at denne boken ikke er levert inn.Eller har den blitt borte? Mener jeg ringte til menighetskontoret der en gang jeg, og fikk svar på en dåp,men jeg skal ikke være for skråsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.