Gå til innhold
Arkivverket

[#45085] Leksvik, NT: Andreas Olsen Brandås (1859-1944): Emigrasjon til Amerika?


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Andreas ble gift i Amerika med Randi Larsdtr. Gaustad (1862-1938). Barna Odin Ludvig (f. 1886) og Gilbert (f. 1888) ble født 'over there' (Wisconsin). Barna som ble født mellom 1890 og 1900, kom til verden i Trondheim.Så ser jeg at Andreas emigrerer til Amerika igjen i 1890, samt at det under folketellingen 1900 for Trondheim står at 'manden er i Amerika'.Betyr det at Andreas har kommet hjem med kone og to barn omkring 1889 og så dratt tilbake til Amerika i 1890 og vært der til ut på 1900-tallet, samt at kona og barna har bodd i Trondheim? Dette er litt uklart for meg. Er det noen som kan rydde litt opp i hodet på meg her?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Hermod! Do you know what last name this family might have used in the USA??...perhaps some variation of 'Brandaas'? Do you have any idea where in Wisconsin they might have lived? Also, do I understand correctly, that it is just Andreas who was in America in 1900 while his wife and children were living in Trondheim at that time? Perhaps you are not sure of the answer to this question. Just a few questions for now! mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg beveger meg her på svært usikkert område - derfor spør jeg. Takk for svaret, Patty, og god jul!Jeg vet ikke hvor i Wisconsin han holdt til, men kanskje andre i Trondheimsområdet vet det. Det eneste jeg har fått opplyst, er at flere av etterkommerne ble amerikanere og kalte seg Andrews.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Ron. Da er vi kommet dit.* Kom Andreas tilbake til Norge eller ble han 'over there'? Han døde i 1944 - i Norge eller Amerika?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg er på juleferie og har derfor ikke informasjonen med meg. Ser nå at Andreas døde i Bjørnbuan i Trondheim, så han var kommet hjem.Spørsmålet blir da: Når kom Andreas hjem fra Amerika?Patty: Do you find anything about Andreas in Ashland in ca. 1885-1905?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Hermod,I found Randi Gaustad went to Ashland,Wisc.8.04.1885 age 22. There is a Randi Larsdr in 1865 Gaustad Bynæsset daughter of Lars Knutson & Gurine Olsdr. It appears Randi went to the US alone. RonLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Thanks to Patty og Ron. Very good.Perhaps you find something about these persons in the library, Patty. I wait for informations. Good.Yes, Ron. These two Randi's are the same person. Does Randi drive together with her parents in 1865? She was 3 years then.The sons Odin Ludvig og Gilbert was born i Ashland in 1886 and 1888. Does Andreas drive for first time to America in 1886???Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Kjenner du til om Andreas var smed? Jeg finner dette under Ashland, Wisconsin Directories 1888-93.Name: Andrew OlsonCity: AshlandState: WIOccupation: blacksmithYear: 1888, 1889Business Name: Ashland Iron & Steel CoLocation 2: 322 Beaser avenue. Med samme arbeidssted og samme bostedsadresse finnes en Elling Gaustadt.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei igjen! I was reading the other entry (#44923)...Torill said there that Andreas and Randi were married in Minnesota. Perhaps the family moved to Ashland, Wisconsin after their marriage? mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Hermod and Patty From what I found Randi went to Ashland single and by herself.Elling O Gaustad is possibly a brother of Andreas and the reason Andreas went to Ashland. Ron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Arne,Randis brother is Elling Larsen f.1859 You posted Elling O. Gaustad f.1861 ( 18 ) Elling O.Gaustad going to Menomonie,Wisc. same as Andreas Olsen in 1879.I think its possible this Elling is brother of Andreas? Ron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.