Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Harald Bunes

[#45086] Bakkestrand, Trondheim

Recommended Posts

Gjest Harald Bunes

I FT 1875 står Petter Male og Margrette Male oppført med fødested BAKKESTRAND. Hvor i Trondheim er Bakkestrand? Bakklandet eller Lademoen?mvh Harald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Langås

I følge Trondheim byleksikon var dette betegnelsen på strandlinja mellom en bekk som rant ut ved Nonnegata og en bekk som rant ut ved Biskop Grimkjells gate. Bakkestranda tilhørte tidligere Lade sokn i Strinda, fra 1863 Bakklandet. Jeg ser at Magrette og Petter var født henholdsvis 1812 og 1813, så de er trolig døpt i Lade. Imidlertid ser det ut til at noen fra dette området også ble døpt i Bakke (Bakklandet) - hvis de ikke finnes under Lade, kan det kanskje lønne seg å også undersøke Bakke.Stedet de bor på i 1875 har matrikkenummer 1600, og ligger på Rosenborgs grunn. Tidligere hadde de bodd på et sted tilvarende dagens adresse Strandveien 28 (tidl. matr.nr. 1684, senere 1728), også beliggende på Rosenborgs grunn. Dette huset var ei tid eid av Lars Halvorsen Espneset på Frøya (han hadde overtatt det etter mor si, Marta Susanna Larsdatter, som døde her i 1860). Huset var også bebodd av Lars' søster Beret Marie Engan (mi tipp-tippoldemor) og hennes 'samboer' Ole Olsen Brænne.I 1868 ble det holdt avhør over Beret og Ole for deres noe uvanlige samlivsform. Blant vitnene var Peder Male og hustru Margrethe Pedersdatter Myhre, som hadde bodd i dette huset i tre år. De gjenfinnes som losjerende der ved folketellinga 1865. Peter Andres. Male sies da å være 50 år, født i Trondheim. Hustru Margrete Petersdr Male var 54 år, født i Strinda. De har to barn, Karl Odin og Maria Petrine.Familysearch.org viser at en Peter Andras Malle er født 19. mai 1817, døpt 15. juni i Trondheim domkirke (foreldre Ole Pedersen Malle og Karen Amundsdtr). Selv om dette ikke stemmer med fødested oppgitt i 1875, kan det være verdt å undersøke om det kan være den samme.Huset i Strandveien var i én etasje med en lav loftsetasje over. Det ble trolig revet på første halvdel av 1900-tallet, og tomta er i dag ubebygd.Arne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Harald Bunes

Dette var kjempebra Arne. Hjertelig takk skal du ha. Og godt nyttår til deg. Mvh Harald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Harald Bunes

Eksisterer kirkebøkene for Lade og Bakke 1810-1825? Harald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Langås

De eksisterer, men ligger foreløpig ikke på nett. Hvis du finner giftermålet mellom Petter/Peder og Margrete, vil jeg tro deres fedre er oppført. Jeg ser barna skal være født ca. 1848 og ca. 1850 (jf. 1865-tellinga). Kanskje ble foreldrene gift kort tid tidligere. Kirkebok for Strinda 1841-1847 er skannet, og ligger på Arkivverket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Harald Bunes

Takk atter en gang!!mvh Harald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.