Gå til innhold
Arkivverket

[#45095] Hjelp til å tyde fødested i kirkebok.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Kan noen hjelpe med å tyde fødested på brud og brugdom. Side 433 post 15 Ingebrigt Andersen og Anne Svendsdtr. Han skal være født på Kongsberg og hun i Nore pr.gjeld.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå er det vel oppholdsstedet - som ikke nødvendigvis er identisk med fødestedet - som er oppgitt. Brudens oppholdssted ser ut til å være Ha..land. Det er vel noen gårder i Nore som heter Halland, men det er ikke det det står. Bokstaven foran -land er muligens en -t-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Oddbjørn og takk for innlegget ditt. Jeg aser jo nå at det står oppholdssted. Men jeg klarer ikke å bli enig med meg selv hva som står om oppholdssted ,verken på han eller henne. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var ingen enkel skrift, dette. Kan gårdsnavnet til brudgommen være Røraas? Første bokstaven ligner ikke mye på en R-, men...Jeg fikk en assosiasjon ut fra dette skiftet fra en tidligere generasjon, der navnene Ingebreth og Anders forekommer i kombinasjon: LenkeEllers leser jeg brudens gårdsnavn som Hastland/Hæstland (e.l.) - uten at jeg får det til å gi noen mening, men kanskje det er lokalkjente som er på nettet i jula?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Oddbjørn.Nei, jeg har problemer med skriften jeg også. Det var jo en sammenfallende navnekombinasjon i skiftet du viste til, men det hadde passet bedre om der var en sønn Anders inne i bildet. Han kunne da ha fått en sønn Ingebrigt/Engebret i 1805.Rett nok sier folketellingene at han var født på Kongsberg, men det kan like gjerne være Kongsbergtraktene. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Beklagar at eg studerte årstalet i kyrkjeboka for dårleg - denne karen skal vere fødd etter 1801, det hadde eg ikkje heilt fått med meg. Kva med Sørum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er helt i orden Aase. Jeg driver å sjekker kirkebøkene nå. Og fant Engebret død på Kongsberg 16.02.1871 av kreft i urinblæren. Der står det fortsatt Kongsvinger som fødested, og at han var 66 år. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til Aase og Oddbjørn for kjempefin hjelp. Men hv er det som står om foreldrene hans? Faren heter Anders og moren Maria, men hva er etternavnene? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, farens patronym begynner på J eller I (sml. første bokstaven i Ingebreth og i John litt lengre nede). De er nok det paret du har funnet, Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen til dere begge. Da er det nok faren, Anders Juulsen jeg finner 20 år gammel på Kongsberg i 1801.LenkeMen han er trolig død før 1840, for jeg kan ikke se ham i 1840-tellingen for Kongsberg. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Oddbjørn.Og det ledet meg til skiftet etter Julls første hustru, Dorthe Maria Hansdtr. Han giftet seg i følge FamilySarch med henne på Kongsberg 18.09.1762.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, her blir innlegg stadig postet samtidig!Jeg finner heller ikke Anders Juulsen på Kongsberg i 1840, men her er i hvert fall halvbroren Jens Juulsen som 80-årig pensjonist ved Sølvverket: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.