Gå til innhold
Arkivverket

[#45096] Vielse i Elverum 1867


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Hei Alexandra,Takk for svar, men jeg tror nok dette er et annet ektepar. Olaus Dominikussen ble født den 13.12.1846 og Olia Olsdatter ble født den 14.1.1840.Mvh, Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Foreløpig har jeg ikke funnet Olaus Domenikussen født, men hans hustru Olia Olsdatter, var fra Vang, Hedmark, f. 12.01. 1840, døpt i Vang kirke, 15.03. 1840, gift i Elverum kirke, 08.11- 1867, m. Olaus Domenikussen Rask, Strand, ( Gaarderbakken ) ? Olia Olsdatter, Vang, var datter av Ole Jensen Svenkerud og hustru Pernille Larsdatter. Skal enda se om jeg finner noe mere. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg har funnet personen likevel, men det var jo feil dato på ham : Olaus Dominikussen Rask, født 13.12. 1842 ( døpt 19.03. 1843 ), foreldre : Dominikus Pettersen Strand, og pige, Marte Olsdatter ( ellers ukjente ). Olaus Dominikussen Rask, var baker i Elverum. Han hadde med Oline Halvorsdatter Hagen-eie, Elverum, sønnen Oluf Olausen, f. 02.07. 1867, døpt, 14.10. s. år. Etter giftemålet i 1867, fikk de sønnen Ludvig Oskar, f. 02.06. 1868, som ble hjemmedøpt. Barnet døde før kirkelig dåp. Ved denne innførsel står det : baker, Olaus Dom. Rask, og hustru Olia Olsdatter. Neste barnet het : Pauline Marie, f. 01.03. 1869. Så kom Ludvig Oskar ( 2 ), f. 27.11. 1871. Da kaller han seg, baker, Olaus Rask Sydengen, og hustru Olia Olsdatter. Videre har ikke jeg sjekket. Håper dette er til hjelp. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Tusen takk alle sammen. Dette har hjulpet noe enormt. Nå har jeg også foreldrene til Olia Olsdatter fra Vang, og skal forsøke å komme litt lenger bakover der.Jeg hadde anelser om at Domenikus Pettersen Strand (Rasch) var faren til Olaus Domenikussen. Hans mor var Olia Larsdatter Strand fra Strand i Elverum. Domenikus var uekte født og moren hadde oppgitt ''Barnefadr en Lieutenant af de Tronhiemske Troupper ved navn Rasch''. Jeg har ikke funnet hvem dette kan være. Noe som gjør det hele mere forvirrende er at han i kirkeboken ved dåpen er innført som Domenikus Johansen ført i 1789. Jeg har lett i Evenstads militærbiografier, og har ikke funnet noen løytnanter some heter Johan Rasch. Kan faren til Dominikus ha vært Peder Larsen Rasch, f. 22.08.1759, d. på Mustorp i Eidsberg 03.02.1810. (Kaptein i hæren). Hans søster var nemlig Maren Sophie Larsdatter Rasch som ble gift med Wilhelm Christopher Olsen Løchting fra Elverum. Det kan jo hende at både søster og bror var i Elverum på omtrent samme tid. Noe som også styrker opp under dette er at Olis Larsdatter Strand sin søster ble gift med en annen offiser Glad fra Elverum. Kanskje de 'vanket' i de samme miljøer. En hypotese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Hei Jan!Vedlegger et lite utklipp fra Bjørn Rasch's( min avdøde onkel) grovmanus om Vestlandsslekten Rasch.Tror ikke din 'hypotese' er forenelig med det Bjørn fant ut, selv om han også tar med muligheten for felles opphav, men som uløst. Sitat fra Bjørn Rasch: Lars Rasch ble, som ovenfor nevnt, gift med Birthe Knudsdtr. Løgting Grindalen , som var av hans egen slekt. Birthes foreldre var Knud Løgting Eriksen Grindalen og Birthe Larsdtr. Strand fra nordre Strand i Strandbygden. Det er her på sin plass å nevne at Birthe Larsdtr. Strands søster Olia Larsdtr. Strand, som ble gift med Knud Embretsen Lindberget, hadde en sønn med ltn., senere major Peter Christian Maanschiold Rasch (1786 - 1824). Denne sønn ble døpt Dominicus Rasch. Han ble gjennom sin sønn Olaus Dominicusen Rasch 'stamfar' for Sørskogbygda grenen av Rasch slekten i Elverum. Selv om en antar med overveiende sannsynlighet at denne ltn. Peter M. Rasch er i slekt med Rasch grenen Urskog - Elverum, kan en ikke dokumentere dette.Morten med hilsen om et godt nytt 'slektsår'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg bare lurte på om noen har sjekket ut hvor det ble av denne sønnen som Olaus Dominikussen Rask, hadde før ekteskap ? Han het Oluf Olausen, født 02.07. 1867, og ble konfirmert i Elverum, 21.10. 1883 ( Hagen-eie ). Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Hei Thorbjørn,FT1900 er det oppført en Olaf Rasch som det står ble født i 1869. Han er bakersvend - samme yrkesvalg som Olaus. Han bor i Ole Vigs gate 15 i Olso. Gift med Petra rask (fra Storelvdalen) og har ved FT1900 tre barn, Paul, Mimmi og Thorleif. Det som ikke helt stemmer her en fødelsåret, 1869, og ikke 1867, men date kan jo være oppføt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Hei Jan!Den Olaf Rasch som du nevner i siste innlegg er bror til min oldefar Lars O. Rasch. Nok en gang sakset fra Bjørn Rasch's grovmanus :'Olaf Bernhard Olsen Rasch yngst, f. på Grøndalsbakken 28.4.1869. Han reiste i ung alder til Oslo. Utstod sin bakerlæretid hos baker Rolfsen, var ferdig utlært i 1890. Ansatt hos Rolfsen i 23 1/2 år. Så hos baker W.B. Samson. Gift med Petra Pedersdatter Hanstad, f. 1868 i Åmot, datter av bryggeriarbeider Peder Guttormsen Hanstad, Elverum og hustru Oline Olsdatter Foss. 3 barn.'Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jan ! Jeg prøvde å sende deg et spørsmål pr. e-post,men fikk til svar at e-posten ikke kunne leveres.Spørsmålet gjelder Maria Olausdatter Rasch som ble gift med Adolf Lund i Våler. Var hun enke da hun ble gift med Adolf? Tror det var henne Odd Arne Korsmo sa ble nevnt som Rasch-enka.Sender du svar til min private e-postadresse får jeg også din nye adresse. Hilsen Arild K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Hvis dette forholder seg slik, så er kanskje denne Oluf Olausen, født, før ekteskap, 02.07. 1867, konf. i Elverum, 21.10. 1883, død i ung alder ? Han var sønn av baker Olaus Dominikussen Rasch, og Oline Halvorsdatter Hagen-eie, Elverum. Kunne ha vært moro å høre hvor det ble av ham også. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jan kan svare bedre på dette. Men den Maria jeg nevner i (13) ble født 1870, så denne Oluf Olausen ser da ut til å være bror av Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.