Gå til innhold
Arkivverket

[#45097] Pedrer Midtgård som reiste til Amerika i 1906


Gjest Olaf midtgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaf midtgård

Peder Bernhard Johannesen Midtgård født 06.01.1886 reiste til Amerika den 02.07.1906 med Linje stjerne LL.pp. Reisemål Fargo N.Dakota. Er det noen der ute som kan skaffe meg info om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Han ankom Boston (fra Liverpool) 15. juli 1906 med S/S 'Symric' og skulle til sin far Jon Vanmaker(?), Fargo, ND. (Er litt usikker på farens etternavn.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fra World War 1 Draft Reg. Cards:Peder Bernhard Midtgaard f. i Norge 6. jan. 1886. Bosted 822 - 1. ave no., Fargo, Cass Co., ND. Yrke: 'Barber'. Arbeidsgiver John Wondomaker. Nermeste pårørende: Kathrine Midtgaard, Norway. Peder var middels høy, middels bygget, blå øyne og brunt hår. Registrert den 12. des. 1918.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1930-census - District 41, Fargo, Cass, ND.Beernhard Midtgaard, Head, 44, gift, imm. 1903, naturalisert, 'Barber - barber shop'.Olga,Wife, 36, f. i Minnesota av norskfødte foreldre.Bernice, datter, 9Stanley, sønn, 7Francis, datter, 4 år og 1 mnd. gl. Jeg har også sett på denne John Wandmaker. I 1920 bodde han i Ward 5 i Fargo. 52 år gl., f. i Holstein, Tyskland, imm. 1888. Han er innehaver av en 'barber shop'. Gift med Anna, 43, f. i Minnesota av norskf. foreldre. De har en sønn John, 14 år gl., f. i ND.I 1910 bodde Bernhard også i Ward 5 og i 1920 i Ward 1.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Midtgård

Hei Arne Solås. Tusen takk for disse spennende opplysningene. Far til Peder Bernhard er Johanes som døde 1904 Tana.Så Jon Wandmaker er ikke faren. Er det mulig å finne ut når og hvor han og ho døde og om barna lever? Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Olaf, - merkelig med denne Wandmaker. Peder sier jo også, ved reisens registrering i Bergen, at han skal reise til familie. Men ved registreringen i 1918 oppgir han som nærmeste pårørende Kathrine Midtgaard og ikke Wandmaker, så han var vel neppe hans far. Dette er vel også sjekket ved hans dåp i Vardø(?)Den eneste av disse jeg har klart å finne en dødsregistrering på er Olga Midtgaard. Hun døde den 4. mai 1946 i Cass. Født 18. august 1892. Du kan, om du ønsker, bestille et dødssetifikat etter henne. Det beste var vel om du kunne få tak i en nekrolog som sikkert ville gi 'nye' etternavn for hennes døtre, men til dette trengs vel en kontakt i Fargo eller en forespørsel til byens bibliotek. Du kan også sjekke telefonkatalogen; finner du en Midtgaard i Fargo eller Cass CO. er det vel trolig en etterkommer. Olga kan jo også ha fått flere barn etter tellingen i 1930, men det er vel lite sannsynlig.https://secure.apps.state.nd.us/doh/certificates/deathCertSearch.htmMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Midtgård

Hei Arne. GODT NYTTÅR. Takker for din flotte innsats i saken, er storlig imponert av hva du har funne ut. Peder er hjemmedøpt i Vardø. Den famelien han sikkert reiste til kan være Eli Arnesdtr. Midtgård. Peder er søn av søskenbarn til Eli. Ho reiste til USA 10.05.1882 med Tingvalla line. Passasjer nr M161219. Ho reiste sammen med Mons Larson S Leivestad og sønnen Ola. Ho reiste under navnet Leivestad. Jeg har hørt at Peder var på laksefiske i Alaska og at han omkom der, men dette har jeg ikke fått bekreftet. Jeg har ikke vært borti dette med å bestille nekrolog før, så her må jeg nok snakke med noen som kan dette. Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Midtgård

Hei Arne Har du noen mulighet til å finne noe ut om Eli Arnesdtr. Midtgaard også? Se innlegg nr 8. Eller har du tips om hvordan en finner fram til disse emigrantene? Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Sikkert disse: 1900-census, Milwaukee, Milwaukee, Wisconsin, Ward 12.Mons Larson, Head, f. i Norge okt. 1840, gift i 19 år, imm. 1881, yrke 'Trimmer- Sailor'.Eli, Wife, f. jan. 1859 i Norge, imm. 1881.Randine, datter, f. des. 1882 i Wisc.Olina, datter, f. apr. 1886 i Dakota.Louis, sønn, f. jun. 1888 i Dakota.Annie, datter, f. apr. 1890 i Dakota.Alfred G., sønn, f. mars 1898 i Wisc. Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg skal jobbe videre med dette i kveld - fikk akkurat besøk nå. Yrket over skal nok være Tailor og ikke Sailor. Hadde Mons et mellomnavn som startet på M ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1910-census, Milwaukee City, Ward 5, 480 Reede Str.Mons M. Larson, i 2. ekt. 'Trimmer - Tailor Shop'. Imm. 1881.Eli, født 7 barn, 5 lever. Imm. 1881.Dina, (Randina) ug., 'Seamstress - Clothing house'Lina, (Olina) ug., 'Bookkeeper - Doctors office'.Anna, ug., 'Stenographer - Law office'. 1920, Milwaukee Citi, Ward 12.Mons L., imm 1882. Uten arbeid.Eli, imm. 1882.Dina, ug.Lena, ug.Anna, ug.Alfred, ug. 1930, Milwaukee City, Ward 25, 1355 9th. Sreet.Louis Larson, Head, 41, ug. f. i SD, 'Laborer - Electr....(?) Co.Eli, Mother, 71, enke, 'alien', Hun var 22 år gl. da hun giftet seg.Anna, sister, 39, ug., f. i SD.Lena, sister, 47, ug. f. i Wisc.De bor til leie og betaler $40 i mnd. Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Midtgård

Hei Arne Takk igjen. Du imponer meg stadig vekk. Eli heter som du skriver Axelsdtr. Midtgård og er født 11.02.1859. Mons M. Larson Leivestad har jeg ikke noen fødselsdato på, men skal se om jeg finner den. Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er vel egentlig ikke nødvendig med noen fødselsdato nå når jeg har funnet dem. Det var for å søke i 1900-census jeg helst ville ha den. Som du ser er fødselsmåneden innført der.Mvh. Arne,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Midtgård

Hei Arne. Må igjen takke for god hjelp. Har du noen tips om hvordan en skal gå videre fram i jakten på denne fammelien? Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg tror at dette må være dødregistreringen for Alfred Georg:Name: Alfred LarsonSSN: 391-20-7017Last Residence: 53960 Rio, Columbia, Wisconsin, United States of AmericaBorn: 29 Mar 1898Died: Aug 1966State (Year) SSN issued: Wisconsin (Before 1951 )Da han ble registrert til militærtjeneste var hans fødselsdato indeksert til å være 24 mars 1898, men ser man på originalen ser det ut til å være rotet litt med 4-tallet, så det kan godt være et 9-tall. Han hadde et stivt og kortere ben, så han haltet vel litt.Om det er så at du ønsker kontakt med etterslekten så bør du vel først bestille en dødsattest (Death Certificate) for å få bekreftet at dette er den rette Alfred. Deretter blir det igjen et spørsmål om å skaffe en nekrolog. Der vil du så normalt få navn på kone og barn (om han var gift, da.) Lykke til videre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Olaf Midtgård

Hei Arne Beklager, jeg må hvist plage deg igjen. Det gjelder innlegg nr4.Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke det.Er det slik å forstå at Peder Bernhard er 44 år i 1930 og at han er forsørger.Men hva betyr imm 1903,naturalisert? Har du en forklaring på det? Jeg har hørt at det skal være reist en minnestein over omkomne på laksefiske i Alaska, har du noe kjenskap til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Olaf. Med 'Imm. 1903' menes at han immigrerte dette året i følge denne tellingen. Disse immigrasjonsårene er ofte unøyaktige, og kan variere med flere år fra telling til telling. Med 'Naturalisert' menes at han har blitt innvilget amerikansk statborgerskap. Jeg har nok ikke noe kjennskap til den minnesteinen du nevner, men det kan vel være mulig at det finnes noe om den på nettet.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg søkte på nettet og ser at det finnes en minnestein/monument i Juneau med navn på yrkesfiskere som omkom på sjøen. Jeg klarer ikke å finne noe bilde av dette monumentet, men du kan sikkert få tilsendt et bilde og/eller en navneliste om du tar kontakt med Bruce Weyhrauch. Telefonnummer finner du nederst på denne siden: LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.