Gå til innhold
Arkivverket

[#45099] Amund Hansen Reirhagen f. 2.6.1855 g.m.Kari Pålsdotter S.Fron


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Her håper jeg på å finne noe nålevende etterslekt. Denne fam. bodde i 1900 på Forreløkken Øvre: Lenke Det har merkelig nok vært umulig å spore noe av slekta videre.Amund Hansen (AH) var f. 2.6.1855 Reret u. Bakken På Sør Fron. Han var bror til min oldefar Jacob Hansen. AH. g. 4.11.1887 m. Kari Pålsdotter Skurdalsbrenden. Han omkom etter et fall fra Bergsveins-hølen i Frya og ned på isen. Han døde 28 des. 1899. Kari Dalen døde 27 nov. 1926.Det vil jo være mer enn merkelig at det ikke skal være noe etterslekt etter denne søskenflokken !Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei, det blei feil lenke. Her kommer riktig familie:1900-telling for 0519 Søndre Frons Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Tal uthus Type uthus Tal pers. Pers. tilstades Pers. heimehøyrande Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage 51 51 Søndre Frons 1 15 1 Forreløkken øvre 1 Drengestubygning 14 13 14 %13% j j j n n j Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Mellombels bustad Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf. Merknad 314 1 Ole Forreløkken m b hf g Gaardbruger selveier 1844 t n s Hovedbygningen 315 Mari Forreløkken k b hm g Gaardmandskone 1843 t n s 316 Hakon Forreløkken m b s ug Gaardsarbeider 1877 t n s 317 1 Kari Dalen k b hm e Budeie 1864 t n s Drengestuebygningen 318 Peter Dalen m b s ug Søn 1886 t n s 319 Guri Dalen k b d ug Datter 1891 t n s 320 Hanna Dalen k b d ug Datter 1893 t n s 321 Anna Dalen k b d ug Datter 1898 t n s 322 Anton Dalen m b s ug Søn 12.03.1900 t n s 323 1 Anna Aspen k b hm ug Haandarbeide 1864 t n s 324 Marie Berg k b d ug Datter 1897 t n s 325 Oskar Berg m b s ug Søn 1898 t n s 326 1 Anne Forrerønningen k b hm ug Lever af egne midler 1818 t n s 327 Bersvend Forredalen m f Stovne tj ug Gjetergut 1888 t n sJeg forsøker også med ny lenke:LenkeMvh.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei, det blei feil lenke. Her kommer riktig familie:1900-telling for 0519 Søndre Frons Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Tal uthus Type uthus Tal pers. Pers. tilstades Pers. heimehøyrande Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage 51 51 Søndre Frons 1 15 1 Forreløkken øvre 1 Drengestubygning 14 13 14 %13% j j j n n j Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Mellombels bustad Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf. Merknad 314 1 Ole Forreløkken m b hf g Gaardbruger selveier 1844 t n s Hovedbygningen 315 Mari Forreløkken k b hm g Gaardmandskone 1843 t n s 316 Hakon Forreløkken m b s ug Gaardsarbeider 1877 t n s 317 1 Kari Dalen k b hm e Budeie 1864 t n s Drengestuebygningen 318 Peter Dalen m b s ug Søn 1886 t n s 319 Guri Dalen k b d ug Datter 1891 t n s 320 Hanna Dalen k b d ug Datter 1893 t n s 321 Anna Dalen k b d ug Datter 1898 t n s 322 Anton Dalen m b s ug Søn 12.03.1900 t n s 323 1 Anna Aspen k b hm ug Haandarbeide 1864 t n s 324 Marie Berg k b d ug Datter 1897 t n s 325 Oskar Berg m b s ug Søn 1898 t n s 326 1 Anne Forrerønningen k b hm ug Lever af egne midler 1818 t n s 327 Bersvend Forredalen m f Stovne tj ug Gjetergut 1888 t n sJeg forsøker også med ny lenke:LenkeMvh.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Lillian.Du har lagt inn riktig lenke.Jeg må finne ut av hva jeg nå gjør galt, jeg har jo tidligere lagt inn mange lenker uten problem.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Einar.Når du har søkt deg frem til rett person så må du trykke på nummeret foran den personen slik at du får opp bare det stedet vedkommende oppholder seg - deretter går du opp i adressefeltet([url="http://osv>http://osv'>http://osv>http://osv) - trykker på teksten med venstre musetast slik at det får farge(mitt blir blått) - trykk så høyre musetast - kopier. Gå så til dit du skal kopiere inn - trykk høyre musetast - lim inn - da ser du at alt ligger der med(http://osv) - Ordet Lenke kommer ikke før du Legger innlegget på plass.Når det gjelder de skannede kirkebøkene så er den oppskriften Laila har laget på Slektsforum til DIS helt ypperlig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Einar.Har du gått igjennom den Skannede kirkeboka for Sør - Fron som ligger på DA? Flere av barna er jo gamle nok til å ha giftet seg i den perioden 1912 - 30.Legger inn konf. for Anton - det er nr.20:LenkeAnna f.1898 skal også være i den k.boka om hun vokste opp.Det finnes også en gutt som ikke er med i FT1900 og jeg finner ham ikke død så det er mulig han allerede er et annet sted på arbeid.Bersvend f.18/9, dpt.: 7/10 1888.Har du ellers funnet dåpen på alle barna eller har du kun fødselsår fra FT1900?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.I denne saken har jeg også håpet på litt flaks. Da mener jeg at alderen på søskenflokken er så nær opp til vår egen tid, at om jeg traff på noen med lokalkjennskap, så burde en eller fler av disse kunne huskes.Tidligere generasjoner har jeg fra Kirkebøker. Sporet av Amund, var jeg så heldig å finne i en liten trykksak jeg kom over ved et besøk i Sør-Fron for noen år siden.( jeg har kun kopi av to sider, og forfatter er for meg ukjent).Sitat: Barna til Kari Pålsdotter og Amund Reirehagen. 1. Peter A. Dalen, f. 25 feb. 1886, g.m. Kari Amundsen, f.10 mai 1872, død på Dombås i juni 1954. Barnløse. Han har arbeid ved jernbanen, er pensjonist og bor på Dombås.2. Bergsvend A. Dalen, f. i Dalen i Sør-Fron 19 sept. 1888, var nokre år i U.S.A., var med i verdenskrigen 1914-1918, var i mange år sjåfør hos Mølmen på Sygard Forr, død ved bilulykke i Fåberg i mai 1927.3. Guri A. Dalen, f. i Dalen 1 juni 1891. Ho er kokke og serveringsdame i Oslo Sparebank.4. Hanna A. Dalen, f.i Dalen i desember 1892, død samme stad 12 jan. 1914.5. Anna A. Dalen, fødd i Dalen 5 jan. 1898.6. Anton A. Dalen, fødd i Dalen 12 mars 1900, er husbondkar på Bergdal.Det er blitt meg opplyst at denne fam. kalte seg også Forredalen, men skiftet senere til Dalen som familienavn.Kari Dalen, døde 27.11.1926. Intet til skifte. Etterlater seg 5 barn, myndige og tilstede, ifølge dødfallslisten.I et gammelt brev fra Canada til en søster av min mor-mor i Bærum, står det at hun må hilse til Anna Kirkestuen. Om denne Anna kun var en kjenning, eller muligens Anna A. Dalen, har jeg ikke helt fått sjekket.De scannede k.b. skal påbegynnes.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Einar.Der kom du med masse nye opplysninger - det er bra - kan hende det blir enklere nå!!Om du ikke finner noe i den Skannede 1912 - 30 så har jeg på microkort den som kommer før - denne: 4 1896-1911 06 F/V/D. K til okt.1910. Inntil 1897 har jeg på database som jeg selv har vært med å registrere for snart 12 år siden.Hanna er født 14/12 1893, dpt.: 11/2 1894 (så at du bare hadde desember på henne) På Bersvend har jeg den 18/9, dpt.: 7/10 1888.I Bygdeboka for Sør-Fron kan jeg ikke finne denne familien nevnt, men det høres fornuftig ut at Forredalen er blitt Dalen. Det er en liten plass under Sygard Forr som heter Dalen - det som er nevnt der er av nyere dato og det har nok ikke noe med familien å gjøre.Ettersom Bersvend har vært med i krigen i Amerika kan jeg finne hans Registreringskort på Ancestry.com til deg om du vil. Det må jeg evt. sende på e-mail til deg som vedlegg.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Orginal Registreringskort er funnet - innkopiert finner du det som står skrevet før man går inn på orginalen:World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 about Bersvend Amundson DahlenName: Bersvend Amundson Dahlen City: Not Stated County: Bottineau State: North Dakota Birthplace: Norway Birth Date: 18 Sep 1888 Race: Caucasian (White) Roll: 1819404Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Hei,Trykksaken du henviser til i innlegg 8 er 'Slekta vår' av Ola Rønningen. Datert Nord-Strand skule, Fåvang 1 . januar 1956.Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Torbjørn.Søk i de scannede kirkebøker for Sør-Fron gav lite resultat. Av vielser fant jeg ingen. Jeg fant heller ikke reg. død for Hanna. Hun er i 'Slekta vår' (innl. 12) ført som død den 14 jan. 1914.Det eneste jeg fant var: Anna Amundsd. konf. 14 april 1913 og Anton Amundsen, konf. 11. april 1915.Det jeg peker på som en mulighet i innl. nr. 8 ang. Anna Kirkestuen kan det sees helt bort fra. Jeg har fra lokalt hold i Sør-Fron blitt opplyst at Anna Kirkestuen var vesentlig eldre enn Anna A. Dalen.Hva gjelder eventuelle 'manglende' etterkommere fra denne søskenflokken på seks, så må jeg si meg enig med Leif Juster: 'Mot normalt'.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.