Gå til innhold
Arkivverket

[#45102] Anna Elisabeth Reinche og Gjest Baardsen, -nok en gang


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kåre Larsen

Jo Bjørn, far til Gjest Baardsen kan sikkert ha skrevet seg Baard Gjestson da faren het Gjest Larsen.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Og du er sikker på at dette er foreldra til Øllegård Bårdsdotter Skjeldestad som vart gift med Gjest Larsen frå Reseland? Dåpen hennar finst nemleg ikkje, etter det eg kan sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Nei jeg er ikke sikker, det er derfor jeg legger det ut her for vidre forskning, men opphavsmannen skal være en habil slektsforsker. Kanskje får vi lokket han på banen og :-)Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vil bare si i fra at i VIK nevnes ikke noen av de personene som angivelig skulle være derfra, verken de Bjørn nevner eller de Jan Kåre nevner. Kilde: bygdebasen.noMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Beklager, jeg ser nå at kun 10 personer hittil er registrert på Indre Nesse. Dumt å nevne den databasen i denne sammenhengen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Ser den Øllegård Baardsdtr som var søsterdtr til Hans Pedersen var 11 år i 1801 (f.1790) Den Øllegård Baardsdtr som var bestemor til Gjest Baardsen levde jo fra 1721-1776 ?Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Ja selvfølgelig. Du mener at Øllegård Baardsdtr f. 1790 er barnebarnet til Øllegård Baardsdtr Skjeldestad (1721-1776) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, Øllegård Bårdsdtr. som var hjå Hans Pedersen, var søster til Gjest Bårdson. Ho vart gift i Nessehagen med Lasse Jørgensen. Dei fekk fleire born. Ein son av dei døydde på Pleiestiftelsen i Bergen som spedalsk. Øllegård og Lasse vart forresten putta på Tukthuset nokre månader (hugsar ikkje året) pga. tjuveri. Dei sat der samstundes med Gjertine Carlsdtr. (truloveden til Gjest).Så det var dette med eplet og stammen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Jeg regner med at det vil la seg gjøre å få verifisert slektstavla i innlegg (20). Bakover fra Margreta Skaksdtr Lystrup er det vel kjent forskning som stadfester denne?Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du må fyrst av alt finne ut om Kari Olsdtr. Haug var mora til Øllegård B. Så vidt eg kan sjå, var Bård Larsson gift to gonger. Fyrste kona hette truleg Margrete Andersdtr. Men sidan kyrkjebøkene ikkje finst for den perioden (omlag 1708/13 - 1725), må ein leite andre stader. Om det finst skifte etter ei av dei to, eller båe to, veit eg ikkje, men slikt går an å finna ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Baard Larsen Schiellestads quinde Margrete Andersdatter er datert 1. juli 1715. Der nevnes barna Lars Baardsen og Kari Baardsdatter. I skiftet nevnes også mormor til barna Brite Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for den avklaringen Ynge, og dette kan jo stemme med at Øllegård ikke var datter av Margrete Andersdatter, da Øllegård iflg Davidsens side var født i 1721. Det blir jo spennede om vi kan finne Øllegårds mor. Fikk du anledning til å undersøke om der var noen skifteopplysninger etter Kari Olsdatter Skjellestad, som var gm Baard Larsen Skjellestad, iflg Larsen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der er ikkje noko skifte etter Kari O. g.m. B.L.S. Den Kari du har funne, var det skifte etter på 1800-talet.Dermed er det framleis ikkje avklara kven denne Kari Olsdotter var som vart gift med Bård L. Der vart nemleg fødd ei Kari O. på Haug i 1797. Ho må vera dotter av Ole Olson som sit på Haug i 1701. På den annan side flyttar Ole Ellingsen og kona til Haug seinare og døyr der. Attåt det, døyr det ei Kari O. på Ormelseng i 1756. Så det skal ikkje vera lett.Men det eg meiner å ha funne, er at Øllgård hadde ei syster Margrete B. som er nabo til Marte og Gjest i Fjøra i ft1801; altså ei tante til Bård Gjestson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Margrete Baardsdatter, enke 70 år i 1801, må i tilfelle være f ca 1730. Det bør jo bety (hvis Øllegård og Margrete har samme mor) at 'Kari' (deres mor) døde etter 1730, altså i perioden da Kyrkjebøkene for Sogndal skal eksistere (38).Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Problemet er at det ikkje døyr nokon Kari O. på Skjellestad, men derimot ei på Ormlengseng i 1756, som eg skreiv. Kan ho ha vore hjå ei dotter der? Det har eg ikkje klart å finna ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Ormalseng er bare et par km inn i Sogndalsdalen, mellom Husum og Hunderi. Eller hun kan være datter av Ole Ellingsen... som bor på Ormalseng i 1701, men som du skriver flyttet til Haug senere. Det kan være her forvirringen mht Kari Olsdtr oppstår. Har vi noe skifte etter Kari Olsd som dør i 1756 på Ormalseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Det stemmer godt med min slekstavle at skifte etter Baard Larsen Skjeldestads 1. kone Margrete Andersdtr er i 1715, som Yngve Nedrebø skriver i (40). Jeg har notert at han kom sammen med Kari Olsdtr Haug ca 1716.Som farfar til Kari Olsdtr har jeg Erlend Gjestson Stedje f. ca. 1621 på Foss i Sogndal, død etter 1701 Stedje, Sogndal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Når det gjelder min anetavle til Gjest Baardsen, ser jeg at det har sneket seg inn en trykkfeil på Gjests mor. Det skal være Marita (Maritha) Pedersdtr, ikke Maria. Se (20). Hun skal ha blitt gift 2. gang i 1806 med Ola Olsen Sogndalsfjæren. Maritha skal ha dødd i Sogndal 1836.Mvh. Jan Kåre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.