Gå til innhold
Arkivverket

[#45103] Hva menes med ' frj og Frelszelig '


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Hva menes med ' frj og Frelszelig ' 1706 er det et mageskifte mellom gården Næs i Aremark og gården Aasmundrød i Øymark....Gaard Næsz frj og Frelszelig skal følge og tilhøre Peder Knold og hans arvinger...Gaard Aaszmundrød her etter frj og Frelszelig skal følge og til høre Mogens Svendsen...Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Skal det ikke være 'fri' istedenfor 'frj'. Med 'fri og frelselig' menes vel at gården erverves eller overtas med fulle rettigheter.Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her tenker du kanskje 'svensk', Rita. En 'frälsegård' i Sverige var fritatt for skatt, men det fantes, så vidt jeg vet, ingen fullstendig parallell i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Skattefrihet kan nok ha vært inne i bildet da det med det å være 'frels' i historisk betydning både kan bety 'personlig frihet' og 'skattefrihet' i følge Norsk Riksmålsordbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette : Frels, fri ( eg. med fri hals )dernest standarbetegnelse om en som ikke hadde de forpliktelser som almuen hadde.I Sverige ble frälse fra Gustav Vasas tid brukt om adelen. ( D.A.S )Gyldendal S.K.Leksikon.Så hva mine menn slapp av forpliktelser ? - Jeg vet jo nå betydelsen av ordet.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev (7): ' eg. med fri hals ' . Det er i motsettning til trell. Som ordet egentlig betydde.TRELL : Var i det gamle Norden en ufri mann, ofte tidligere krigsfange som ble brukt til husarbeid og tungt jordarbeid og som upåtalt kunne selges, mishandles eller drepes av sin herre. Etterat kristendommen hadde slått rot, ble dog trellene til en viss grad stilt under lovens vern. Opprinnelig utgjorde de en stor samfunnsklasse, men allerede før 1100 var denne samfunnsklasse skrumpet sterkt inn p.g.a. frigivelse og manglende rekruttering, og etterhånden gikk de over i den lavere bondestand ( husmandsklassen ),en utvikling som dog i Norge og Danmark ikke var avsluttet før ca 1300 og i Sverige enda senere. Etterkommere av en frigitt trell ble ikke regnet for ættbårne før i 4. generasjon.Da ble det en trellhistorie også.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dette er nok bare ei standardformulering, typisk for skjøter, og betydninga er nok omtrent som Aud har foreslått i innlegg 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.