Gå til innhold
Arkivverket

[#45106] Hartvig Abelsen f. ca 1761, bosatt på Raae i Hadsel


Gjest Frank Robertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Robertsen

Hartvig Abelsen nevnes som bruker på Raae i folketellingen i 1801. Han er gift med Bereth Jacobsdatter. Er det noen som kjenner opphavet til Hartvig og kona Bereth ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Robertsen

Takk Frank for lenke til Bereth's foreldre.Jeg søker videre etter Hartvig Abelsens foreldre. Hartvig og Bereth må ha giftet seg ca. 1783, sannsynligvis i Hadsel. Hartvig ble konfirmert i 1780, 18 år gammel og bosatt på gården Hassel.Abel er tydeligvis et sjeldent navn på denne tiden i Hadsel. I Ekstraskatten for årene 1764, 1765 og 1768 finner jeg bare Abel Melchersen (Melchiorsen) på gården Grundførfjord. Hartvig og Bereth fikk en sønn i 1798 som de kalte Melchior. Det er derfor nærliggende å tro på slektskap mellom Abel Melchiorsen og Hartvig Abelsen. Kan noen bekrefte eller avkrefte et slektskap mellom de to?Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

1. Hartvik og Berit gifta seg 30. juli 1783.2. Foreldrene til Hartvig (1760-1813) var Abel Melkersen og Aleth Nilsdtr fra Grunnførfjord. Jeg har ikke flere opplysninger om dette paret.3. Foreldrene til Berit (f. 1760) var Jakob Monssen og Berit Iversdtr, som først bodde på Børøya og deretter på Rå.4. Jakob Monssen (død 1786) var sønn av Mons Pedersen (1691-1769) og Berit Jakobsdtr på Børøya. Berit Iversdtr (1730-1783) var datter til Iver Lassesen (1693-1778) og Attel Mikkelsdtr (1692-1758) på Hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Oversikten kunne alltid vært bedre, men jeg holder altså på med nabokommunen Sortland pluss Eidsfjord sokn, som hørte til Hadsel før 1964.Litt til: Foreldrene til Iver Lassesen var Lasse Anderssen (ca. 1650-1718) og Magdalena Iversdtr (d. 1745), de bodde på Storå. Foreldrene til Attel Mikkelsdtr var Mikkel Jakobsen (ca. 1649-1721) og Ellen Monsdtr. De bodde først på Melbu og så på Lunkan. Da har jeg ikke mer, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.