Gå til innhold
Arkivverket

[#45107] John (Johan) Martin Iversen's bortadopterte datter


Gjest Thor Inge Svartefoss
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Inge Svartefoss

Hei,Mormora mi vart bortadoptert etter fødselen i 1921. Det har lykkast å finne mora (Sofie Marie Schwartz, tenestepike, som hadde emmigrert til Las Vegas, USA), men det å finne faren har bydd på problem. I dåpsattesten (frå Nykirken i Bergen) står det John/Johan Martin Iversen, matros.Råd om korleis eg skal gå fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

I døde Bergen 1912-72 finn eg ein Johan Martin Iversen, d. i Bergen 5/9 1925. Kan det vere 'rett' mann? Kven er nemnt i skiftet?mvh. Torbjørn Igelkjøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Inge Svartefoss

Familien har tidligare kontaka statsarkivet, men opplysningane ser ut til å vere sperra ei stund framover.Ser og at det er ein Johan Martin Iversen, fødd 1900 frå Kristiansund. Problemet kan vel bli at faren aldri har sagt det til nokon at han fekk barnet, eller at han ikkje veit om det eingang.Var det vanlig at eldre menn (gjennomreisane sjømenn?) fekk uekte barn med tenestepiker (sånn eg har forstått det var ho i 17-20 års alderen) på den tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Barnet skulle registreres i fødselsprotokollen. Der skulle det føres inn opplysninger om foreldrenes alder og bosted, om det var kjent. Tilsvarende skulle man vente å finne en farskaps- eller bidragssak i Fylkesmannsarkivet.Det er nok ikke noen sperre på dette lenger. Det er nok snakk om svak adopsjon (sterk adopsjon kom ikke før i 1935).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg kjenner til en adopsjon som foregikk på 1920-tallet. Barnet er innført i kirkeboken ved dåpen med foreldrenes navn. Senere er adopsjonen tilføyet med adoptivforeldrenes navn. Denne kirkeboken befinner seg blant de skannete og ligger altså ute på nettet. Hvorfor skulle dine opplysninger være sperret, når omtalte adopsjon kan leses på nettet? Barnet var født i 1924 og adoptert to, tre år etter. Ikke gi opp og lykke til!Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.