Gå til innhold
Arkivverket

[#45109] Jordeiere på 1600-tallet. Bertel Lauritsen eide jord i Røsbak, Furnes


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Ca 1616 var Røsbak i Furnes eiet av en Bertel Lauritsen. Hvem var denne Bertel Lauritsen? Kan denne Bertel ha noen forbindelse til Bertel Eilertsen f på Opsal i Veldre i et par tiår senere? Bertel fra Opsal var først leilending på Opsal, senere kom han til Mælum på Furnes. Dette Bertel-navnet er skjeldent og i på Hedemarken finnes det først og fremst blant etterkommerne etter Bertel fra Opsal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

I en oversikt over sogneprester i Gudbrandsdalen fant jeg: Bertel Lauritsen som sogneprest i Gausdal fra 1625 til 1643. Navnet er fortsatt skjeldent og det er tillatt å spørre om det kunne være ham som eide eller sto for bygselen av Røsbak i 1616? Og er det noen forbindelse mellom denne Lauritsen og Jens Hansen eller kanskje mere riktig Jens Lauritsen Bugge??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Thor,jeg funderer på om Bertel-navnet kan være en oppkalling etter Bertel Lauridsen Hørbye, g.m. Karine (Karen) Jensdatter Bjelke (begge begr. under koret i Kvinnherad kirke), grandtanten til Marie (Maren) Jensdatter Bjelke som d. på Ringsaker 4. jan. 1594. Jeg går da ut ifra at de begge var i slekt med (sistnevnte faster til?) den 'Welbr. Jomfru' Margretta Bielche, største eier av Opsal ca 1665.Jeg funderer også på om Bertel Lauritsen kan være i slekt med (f.eks. fetter til?) Lauritz Eilertsen som bodde på Hedmarken og var g.m. Lisbeth Nielsdatter Muus (datter av sorenskriveren på Hedmark 1622-61).Har du sett på noen av disse mulighetene? Det blir kanskje å lete litt i blinde, men dog allikevel. Fortsatt god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.