Gå til innhold
Arkivverket

[#45113] Ola Endresen, f.1834-1836, Valen, Fjelberg ,(Kvinnherad). Hvem var faren?


Gjest Gunn Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Hagen

I Kv.heradsboka nr.5, s.36 finner jeg under Søre Vågen (11) Endre Sjursson f.1769 g.m. Margrete Olsdtr. som har sønnen Ola f.1836. Denne Ola ble opggitt til å være husmann på Heio, 58, (under Valen). Han er gift med Anna Johannesdtr.(Kambe). Jeg har tidligere opprettet et tema ang. dette, nr 43590.Men, i Kv.heradsboka nr 5, s.66 under Sundsteigen,b.nr 1 (10) finner jeg Endre Sjursson 1801 -1887 g.m. Margrete Olsdtr. f.1803. Som barn her finner jeg under d Ola, g.m. Anna Johannesdtr. F.år er ikke oppgitt, men barn c er født 1834 og barn e i 1841.Hvor paret flyttet er ikke oppgitt.(Overtok ikke bruket).Av noen eldre papirer jeg har er den Ola Endresen som bodde på Heio oppgitt som Ola Endresen Kirketeigen. Han byttet navn til Valen når han flyttet til Valen. Er det noen med lokalkunnskap/stedskunnskap som kan hjelpe her?? Kanskje noen vet om Kirketeigen lå nærmere Søre Valo enn Sundsteigen f.eks.Begge foreldreparene med samme navn fikk altså i omtrent samme året hver sin sønn Ola som igjen ble gift med hver sin Anna Johannesdtr. Vanlige navn, men litt av et sammentreff. Navn som Endre, Sjur og Ola er også vanlig i begge familier. I Kv.heradsboka er altså Endre Sjursen, f. 1769 far til den Ola Endresen f.1834 som bosatte seg på Heio. Men så var det en Ola Endresen Kirketeigen som også skal, iflg. eldre papirer, være husmann på Heio. Og der var det bare en Ola!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei, Kan kanskje ikkje bidra med så mykje. Når det gjeld Kirketeigen kontra Sundsteigen meina eg dette er den same.Side 65. Kv. 5 Knut Olsson og famelie utvandra til USA og brukte då Kirketeigen. Likedan Willum Larson f. 1860.Har ei grein av mine forfedra herfrå, Kristoffer Tormundson var min tip-tip-tip oldefar. Ein del av slekta lever fortsatt i Sundsteigen Mvh Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Hei, og takk for innspill! Har vært og lånt Kv.h.boka igjen for å prøve å komme videre. Ikke så enkelt dette. Har funnet at en hm. Ole Endresen,f.1836 fra Kirketeigen,bosatt på Valen, døde 15/8-1889. Ser i Kv.h.boka at Sundsteigen også ble kaldt Kirketeigen (s.64)Og ifølge de eldre papirene jeg har, så var det denne Ola (f.1836, d.1889) som var husmann på Heio (58).Men i følge Kv.heradsboka så var det Endre (67 år når han fikk Ola) i Søre Vågen som var far til Ola på Heio(58).Og da er det ikke så lett å komme videre med alle disse navnesammentreffene, uten hjelp.Det kan jo tenkes at det er noen feile opplysninger her...Dette er min manns slekt på morssiden.Hans 3xtippoldefar er også Kristoffer Tormundsen (f.1755) fra Sundsteigen. Tippoldefaren hette også Kristoffer Tormundsen (f.1815). Hans sønnedatter var gift med sønnen (Lars) til den foran nevnte Ola!Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei igjen, Ser man det. Då må det vera Kristoffer Kristofferson som er din manns oldefar og Synneva Kristoffersdtr. som er bestemora.Nils Kristofferson var min oldefar, han vart gift med Marta Fureberg og slo seg ned på Hjelmeland i Omvikdalen.I 1801 folketelling finn eg ikkje nokon Endre Sjursen som kan passa med din første Endre, han burde vera i live om han fekk barn. Det er ganske sikkert Endre Sjursen i Sundsteigen (Kirketeigen). Han visar 1865 folketelling, her visar og Ole Endreson på Heien, broren Lars Endreson bur der og då, var då 25 år. Begge foreldra til Ole skal vera fødd i Kvinnherad i følge folketellinga, altså Endre og Margrete. Skal sjå om eg klara spora dei opp. Mvh Magnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Hei og takk for flere opplysninger. Det stemmer at Kristoffer Kristoffersen er min manns oldefar, så dere er nok firmenninger!Jeg har funnet Endre Siursen g.m.Guri Endresen under f.t.1801 Skånevik. Han hadde da sønnen Siur 2år, var husmann med jord under gården Iritzland,(kan det hete Ersland idag?), Holmedal sogn.Ved giftermålet 1898 hadde han bosted Valen.Ved f.t.1801 Fjelberg bor mor til denne Endre hos en sønn Lars Larsen fra et tidl. antatt ekteskap. Han har da 'plass' under Valen.I flg. Kv.heradsboka 5,s.36 gjelder dette 'Beito og Vågen'.Vågen har han muligens tatt over etter stefaren Sjur ifølge boka. Men Endre skulle iflg. boka ha overtatt Søre Vågen som husmann etter faren. Selv om han bare var 8 år når faren døde i 1777, så var han gammel nok i 1801. Men da er han i Skånevik.Så jeg er nesten sikker på at det er Ola fra Kirketeigen som ble husmann på Heio. Det stemmer også med broren Lars som bodde der i 1865.'Ola fra Søre Vågen'er ikke oppført med noen yngre bror som heter Lars. Så noe er nok feil i boka. Det hadde vært fint om du kunne prøve å spore Endre og Margrete opp i Kvinnherad. Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Takk til Marie for bekreftelsen på Iritzland. Har mye nytte av en kartbok for Vestlandet når jeg stedfester personene. Spennende å se hvordan de forflytter seg opp gjennom generasjonene.Dessuten lærer jeg litt lokalhistorie også.Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Godt nyttår. Meina eg har funne Endre Sjurson på side 69. Kv. 5 nr.3. I Teigen (Munkateigen), denne har felles grense med Sundsteigen. Endre her var son av Sjur Olson og Marta Helgesdtr. Sjur namnet kjem frå Opsanger, likedan Elisabeth, der var og ein Endre i same kullet på Opsanger. Dette har du funne ut før kanskje?Eg har anetavle av din manns og mine forfedra på Husnes. Det kom eit søkenbarn av far min heim frå USA i 70 åra og då vart det fart i sakene. Her var vi så heldige å ha Oskar Guddal i nerheten på den tida. Han har laga utallige anetavler. Mvh Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Hei! Og godt nyttår til deg og takk for mer informasjon. Ang. Sjur og Endre så har jeg sett at de bodde på h.h.v.Munketeigen og Sundsteigen (Kirketeigen).Og min mann skal ta kontakt med vedk. som skaffet oss de eldre papirene ang. Ola fra Kirketeigen som bosatte seg på Heio (58). Hun har god kjennskap til slekten på Valen. Så da kan vi kanskje utelukke Ola nevnt under Søre Vågen 11,s.35 (Valo) i Kv.h.b. nr 5.Ellers så var det spennende å høre at du har anetavle over min manns forfedre på Husnes. Kanskje kan han ta kontakt med deg når han er kommet lenger i arbeidet med slekten. Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei igjen, Kan senda kopi av ane tavla om de ønskjer, der er ein del sideveis og som kan vera interessante bl.a bror av vår tip oldemor Synnøve Nilsdtr. Tor Nilson, han var med å fekk i gong Kvinnherad settlementet i Iowa. Her er fortsatt slektningar. I juni skal det vera 145 års jubelum. Mvh Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Mange takk for tilbudet om kopi av anetavle. Mannen min samler opplysninger til et søskenebarntreff som skal være på Valen i juni i år. Han kan kontaktes på mailadr. oeyhagen@online.noDa kan han evt. legge opplysninger inn i et slektsprogram som han arbeider med. Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.