Gå til innhold
Arkivverket

[#45128] Matrikler - Skattelister fra før 1600, Helgeland ?


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Sjekk her for jordebøker/matrikler: LenkeNoen få skattelister finnes nok i lensregnskapene i Rentekammeret, Riksarkivet. Generelt er det få lensregnskaper bevart fra før 1600, og hva som finnes fra Nordlandene len, vet jeg ikke. Det aller eldste er trykt i serien 'Norske lensrekneskapsbøker 1548-1567'. I tillegg har vi 'Norske Regnskaber og Jordebøger fra det 16de Aarhundrede' (NRJ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Man må vel på Statarkivet i Trondheim for å lese skattebøker og matrikler for Helgeland før 1600? De er vel neppe mikrofilmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Lensregnskapene fram til 1660 er på mikrokort. Det eldste er som nevnt trykt.Matrikler og jordebøker forekommer også i feks Danske kansellis skapsaker og i Stattholderarkivet. Dette er også mikrofilmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Jeg så et sted at det var nevnt skattelister for 1591. - Vil det da si at man må henvende seg til Statsarkivet for å få tilgang til disse ? -- I forbindelse med en aktuell sak, var følgende nevnt: RA. ppp Levanger 1581. (Hvor det altså var omt. en navngitt person i navngitt område)- Hvordan skal man tolke dette ? - Selv tenkte jeg altså at dersom jeg fikk tak i skatteliste e. Matr. kunne jeg oppspore vedk.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vil jeg gjøre oppmerksom på at Levanger ikke ligger på Helgeland, og det er i Nord-Trøndelag. For Levanger(Skogn prestegjeld tidligere) finnes det også bygdebøker både før og etter 1801, men jeg har dessverre bare bygdebøker etter 1801. Eller er det kanskje Levang i Leirfjord du mener? Da er vi jo selvfølgelig på Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Jo selvfølgelig er jeg klar over dette, men det aktuelle dok. og henvisning var derfra. Da publ. i en annen sammenheng og med henvisning til en person som bodde på Helgeland, men som var fra et helt annet sted, altså ikke fra Levanger. - For å si det enkelt.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg forstår ikke riktig hva 'ppp' skal bety, jfr innlegg 5?Kanskje du kan være mer konkret på hva som står i din aktuelle sak? Vet du positivt at det er ei skatteliste e.l. som ligger bak? Det finnes jo også andre kildekategorier, som diplomer, Norske Rigs-Registranter o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk, da var det avklart. - Hva som egentlig står i det aktuelle brev vet jeg naturligvis ikke, men poenget var at en navngitt person, i h.h.t. dette dok., skulle bo i en kommune på Helgeland i 1581. - Som jeg altså fikk en følelse av kunne være av interesse for meg. - Ettersom det ellers er omtalt noen skattelister fra 1591, tenkte jeg at da kunne jeg jo finne ut dette ved hjelp av disse. - Problemet var da å få tak i disse. (eller andre lister, f.eks. mantall fra ca. denne tiden.)--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Akkurat dette var fra R. de Robelins bok. (Som jeg tidl har nevnt her på nett.) - For meg er det egentlig uvesentlig med årstall, bare jeg fikk tilgang til, som jeg nevnte innledningsvis, - Matr. - eller skattelister, - eller manntall fra tiden omkr. 1580 -90. - Det omtalte distr. som var nevnt, var Herøy. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg finner ingen skattemanntall fra Nordlandene len før 1600 - det eldste er fra 1610.de Robelin pleier å oppgi sine kilder nøye, så en finner sikkert hos ham den eksakte kildereferansen for 1591-opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Tore: - Jeg ser at enken etter (eldre) broren lever i 1613, så da er det jo ihvertfall en teoretisk mulighet at vedk. jeg tenkete på kunne være live 1610. - Mannen heter Olof Pedersson. Hva jeg ser, bruker ikke disse noe slektsnavn-- (Evt. kunne det være at han hadde en sønn, Peder Olofsson, ettersom faren hette Peder Pedersson og som var s. av Peder Olsofsson.), altså da i Herøy. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.