Gå til innhold
Arkivverket

[#45131] Hjelp til søk i Ancestry.com ?


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

jeg lurer på om noen som er medlem av Ancestry.com har mulighet til å søke etter disse søsknene som skulle bo i New york ifølge skifteoppgjør i Stavanger i 1897: Tarald Olai Taraldsen )evt. Gramstad) f. 1854, Ludvig Taraldsen f. 1858 (evt. Gramstad)og Søren Bertinius Taraldsen f. 1867 (evt. Gramstad). Venter i spenning.......Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Vi finner en Theadore Gramstd i Brooklyn, New York, i 1900 som 'Roomer'. Han er født i desember 1864 i Norge. Eneste andre normann i gården er en person ved navn Iver Skei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Tusen takk, Kurt.Tarald kan jo muligens ha blitt til Theodore, men en 10-års forskjell på fødselsdato er vel litt mye, tror jeg. Disse er ikke registrert i folketellingen 1900,og av det jeg har hørt av familien ble de der borte. Men de kan jo ha flyttet ut av New York.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har søkt gjennom noen hundre med navn på Gramstad og Taraldsen, men eneste var en Olai Taraldsen som døde i North Dakota i 1912. Det var imidlertid ikke flere data på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Tusen takk for engasjement. Jeg har nå i kveld akkurat funnet ut at Ludvig Gramstad kom tilbake til Norge, Stavanger, og fikk datteren Alice der i 1904. Men de to andre skal ha blitt værende der.Tarald Olai og Søren Bertinius var sønner av sjømann, seinere gårdbruker Johan Tobias Taraldsen Gramstad f. 1834 på Egenæs i Stavanger og Anne Dorthea Olsen f. 1833 i Stavanger. Farfaren deres kjøpte opp store deler av Egenæs i Stavanger, men familien fikk mange barn, og det ble vel mindre og mindre på hver enkel arving etter hvert, tenker jeg.... og de søkte ut i verden. Men jeg vet ikke noe om hvem de giftet seg med eller deres etterkommere.Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Spennende....Det eldste skjøte fra Eiganes (som det heter idag) er fra 1859, og innebar en strekning fra Stra'en (ved havnebassenget) til nærmere Stokkavannet. nåværende Eiganesveien, med bl.a. Misjonærskolen er på området.Bl.a nåværende løkkeveine. Dengang bl.a. Lønnen D 4 og C 2. En annen adresse som går igjen er Stokkaveien 52. Det var Tarald Svendsen Gramstad g.m. Malene Olsdatter fra Nedre Tjensvold ved Stavanger som kjøpte gården.Hans sønn, Johan Tobias f. 1834 og konen Anne Dorthea 1833 var foreldrene til disse som dro til Amerika. Dessverre vet jeg ikke når de dro ut, men skrevet som bosatt i New york både i 1897 og -98. Det er faktisk alt jeg vet. Familien min vet heller ikke mer, ikke de eldste i slekten heller.......Bente i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det blir som å lete etter den berømte nåla i høystakken ...... har du sjekket Emigrantprotokollene som ligger her på Digitalarkivet ?I 1865 finner vi disse med navn Taraldsen som er født på Egenæs:Tarald Taralds. Huusfader Skipper g 39 m Egenæs Ane Taralds. f Zædderstrøm Konne g 32 k StavangerBarn: Marthilde Taralds. Datter ug 7 k Stvgr. T. Taralds. Søn ug 3 m Stavanger Eingeborg Taralds. Datter ug 1 k Stvgr.Ole Taralds. Huusfader Jord Bruger g 39 m Egenes pr Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

OK, men hvis de var i Norge i 1865 så må de jo finnes i den tellingen ? Ellers må de jo ha emigrert som barn sammen med sine foreldre eller nære slektninger FØR 1865 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Det er riktig at jeg ikke finner dem i 1865-tellingen, men jeg har fått utskrift av 1875-tellingen som forteller at matros Johan Tobias Taraldsen er sammen med sin sønn Ludvig Gramstad rømt i New York i 1875, og at sønnen Tarald Olai Gramstad er rømt i New York i 1874. Moren, Ane Dorthea og de øvrige barn er tilstede på Eiganes der familien bor. De er da delvis fattigunderstøttet.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bente!Dette er vel litt på siden av tråden, men jeg kaster likevel inn et lite spørsmål. Min oldefars fetter, Kristen Lehland Gjertsen (Kristensen), f. 1871 i Holt (A-A), giftet seg i 1893 med Sanna Bertine Gramstad, f. 1869. Hun skal ha vært datter til en Sven Gramstad i Stavanger. Er dette den samme slekta? De var bosatt i Tvedestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Beklager, Oddbjørn! Ifølge Skannede kirkebøker fra Hetland/Frue sogn i Stavanger, er Sanna Bertine Cecilie født 28/3 1869 og dpt. 16/5. Foreldrene var gårdbruker Sven Andreasen Gramstad og Karen Serine Sigvesta. Sannsynligvis i slekt langt bak, vil jeg anta.mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.