Gå til innhold
Arkivverket

[#45134] Lom slekter (Bakkeberg)


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Nils Torkildsen Bakkeberg (1813+1875), gårdbruker på Bakkeberg nordre i Bøverdalen, Lom giftet seg i Skjåk 1844 med Marie Olsdatter Hole (Holø), f. Skjåk 1822. Når døde Marie?? Jeg finner at hun ved folketellingen i 1875 bodde på Bakkeberg hos sønnen Torkjel som da hadde tatt over gården. Jeg har videre søkt i folketellingen Lom år 1900 og finner da bosatt på gården Storlien øvre: Mari Olsdatter, enke f. 1824, men om dette er samme damen vites ikke.Nils Paulsen Bakkeberg (Lyngve) f. Lom 1747 + Lom 1815. Gårdbruker på nordistugu Bakkeberg i Lom (tok over etter svigerforeldrene). Gift Lom 1773 med Brit Torkildsdatter Bakkeberg, f. Lom 1750, død 1787 har jeg fått oppgitt. Jeg kan imidlertid ikke finne hennes dødsfall registrert i Lom kirkebøker. Er årstallet galt?Torkild Antoniusen Fortun, f. Luster omkr. 1722 + Lom 1790. Gift Lom 1750 med enken Ingrid Olsdatter Bakkeberg, som oppgis å være død i 1772. Jeg finner ikke hennes dødsfall registrert i Lom kirkebøker. Er årstallet galt? Jeg søker fødsel/død for damen, samt opplysninger om hvem som var foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Mari Olsdotter som budde i Storlien døydde iallfall i 1912. Det er truleg at dette er den same, når ein ser på namn, horveleg likskap i årstal og då også statusen hennar.Eg finn heller ikkje Brit i listene.Torkjell og Ingrid er nemnde gifte 1750; då er båe ført med 1725 som fødselsår. Ingrid døydde også i 1790, då ført med 1714 som fødselsår (veldig svingande!). Ingrid var gift fyrste gongen med Rasmus Olsson Bakkeberg (f. 1713, d. 1742) då er også Ingrid ført med 1713 som fødselsår. Det skal verta spanande å sjå kva som kjem i bygdaboka på nyåret - der vil det nok stå meir utfyllande!mvh, Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Kjære Atle Brandsar Du skal ha mange takk for opplysningene. Den Mari Olsdatter som jeg fant på Storlien var ganske riktig 'min' Mari. Det fikk jeg bekreftelse på ved å se på dødsfallet i 1912. Der er hun nemlig registrert som føderådsenke Mari Olsdatter Bakkeberg og oppgis å være født på gården Hole øvre i Skjåk. Eier av Storlien idag er Ole Garmo som jeg godt kjenner. Denne er bror av Edvard Garmo som er min eldste sønns svigerfar. Det er for min svigerdatter jeg nå lager anetavle da jeg er svært interessert i slektsgransking. Brit Torkildsdatter Bakkebergs dødsår 1787 har jeg fra en gammel anetavle jeg har fått låne av nevnte Ole Garmo. Årstallet kan utmerket godt være skrivefeil, men på den annen side er kirkebøkene for Lom nokså rotete og ser mangelfulle ut fra disse årene, så det er vanskelig å finne ut av. En ting er iallefall sikkert, Niels Paulsen Bakkeberg giftet seg på nytt som enkemann i 1789 med Sigrid Ellevsdatter. Ellers har jeg flittig benyttet meg av Lom bygdebøker, men alt det jeg nå spør om er opplysninger som ikke er å finne i bygdebøkene eller har sin årsak i at gårdshistorien ennå ikke er skrevet. Derfor sperret jeg øynene opp når jeg leste at det kommer ny bygdebok på nyåret. Vet du noe mer konkret om tidspunkt for utgivelse? Er dette den siste boka? Jeg har mange spørsmål om forfedrene til min svigerdatter som vedrører slekter i Lom, Vågå og Skjåk. Et relevant spørsmål er derfor om du sitter med mye kunnskap om slektene i disse bygdene? Hvis så er tilfelle kunne jeg sende deg anetavlene jeg jobber med. På en av disse finner jeg en Anne Olsdatter Brandsar, f. Skjåk 1708 + etter 1743. Hun var gift med Rasmus Kristiansen Marlo (Mallaug, f. 1710 + Skjåk 1743). Gårdbruker på nedre Marlo i Skjåk (skulle jeg tro - sammen med faren). Jeg finner i kirkeboken en ---- Olsdatter Mallaug som døde i april 1782 (alder ikke oppgitt). Kan hende er det den Anne jeg søker etter. Hennes foreldre var Ola Jonsen Brandsar (+ Skjåk 1733), gårdbruker på Brandsar i Skjåk skulle jeg formode, og gift med Kari Sylfestdatter f. 1668 + Skjåk 1740, 72 år. Er dette dine forfedre? På Statsarkivet i går lette jeg under døde i Vågå fra 1875 og frem til 1900, men finner dessverre hverken Peder Knudsen eller konen hans Eli Jacobsdatter. Men takk for dine opplysninger om at de slo seg ned på Langrusten gård i Vågå. Men hvor i huleste har de gjort av seg? De finnes hverken i Lom eller Vågå ved folketellingen i 1900. Jeg må se om de kan ha reist til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Bakkeberg i Bøverdalen er en del av min slekt også. Takket være en harddisk kræsj i oktober har jeg mistet en del nedtegnelser, men jeg vet at ved å lese: Luster-gards-og ættesoga av Lars E. Øyane vil du finne årstall med datoer for de personene du søker. Ved hjelp av Bygdebøkene for Lom kan du følge slektens utbredelse til nåtiden. Men mest av alt vil du finne interssante forbindelser videre bakover i tid. Blant annet til det kjente brylluppet på Hallingstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Takk for innlegg Kai. Luster bygdebøker har jeg så absolutt benyttet for å komme meg bakover i rekkene. Likeledes bygdebøkene for Lom, samt Ættebøkene for Skjåk. Gårdshistorie for Vågå er derimot ikke skrevet (dessverre), men visse slekter er omtalt i et hefte skrevet av Pål Øystein Kvarberg. Videre har jeg funnet verdifullt stoff i boken 'Elvesæter - Gard og Ætt' - skrevet av Amund Elvesæter, Lom 1980. Konkrete spørsmål jeg har fremmet om enkeltpersoner i dette debattforumet er opplysninger som ikke finnes i ovennevnte kilder. Tenkte jeg skulle oversende deg i form av 'lenke' anetavlen som viser Bakkeberg'ene, men så er problemet at jeg ikke skjønner meg på hvordan en lenke skal opprettes! Må derfor vente til husets sønner kommer innom!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Tilleggskommentar til Atle Brandsar. Fant under diverse søk et annet innlegg fra deg som fattet min interesse. 14 juni skriver du: 'Eg skriv ættesoge for Storlien-ætta i Bøverdalen'. Da ble jeg interessert, for Storlien er jo nettopp gården Edvard Garmo f. 1939 kommer fra, og idag er det broren Ole som driver gårdsbruket. Men det kan jo hende det finnes flere Storlien gårder for alt det jeg vet - på andre stader i Lom er det jo både Uppigard, Nordigard og Systugu og hva de nå heter! Jeg tenkte å vise deg i form av 'lenke' anetavlen som viser Storlien forfedrene, men som du ser av innlegget ovenfor blir dette for teknisk for meg. Kommer derfor tilbake på saken. Men mitt spørsmål er om det er de samme Storlien ættene du har gransket i? Rekken av forfedre på den Storlien gården jeg har befattet meg med er som følger: Edvard og Ole Garmo (f. 1939 og 1940. Foreldre: Ole Nilsen Bakkeberg (1869+1949) og Kari Larsdatter Storlien (1893+1966). Hun var datter av Lars Christensen Storlien (1856+1944) og Kari Østensdatter Elvesetermoen (1866+1957). Jeg ser av mine notater at det står at Lars Christensen var gårdbruker på Storlien øvre. Lars var igjen sønn av Christen Iversen Røysheim (Åsen)(1829+1914) som i sin tid kjøpte Storlien. Men forvirrende blir det i mine papirer når det nå står skrevet Storlien nedre! Christen Iversen var gift med Torø Gulbrandsdatter Nørstneshågån (1830+1918).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Her var det mykje interessant lesnad! Jau, eg er nok etterkomar av desse Brandsar-folka du skriv om, iallfall Ola Jonsson og kona. Så voldsom stor kunnskap om slektene i Lom, Skjåk og Vågå kan eg ikkje seie eg har (iallfall ikkje Vågå - men eg har alle hefta til Kvarberg).Storlien: til eit slektsstemne som var i haust, for etterkomarane av Kristen Larsson og Magnhild Hansdotter (f. Vetløygard) Storlien, skreiv eg eit hefte som det enno finst att eksemplar av, som tek for seg ætta til Kristen og Magnhild. (Kristen er halvbror til Kari Bakkeberg). Storlien var vel to bruk når Kristen Iverson kom, kanskje øvre og nedre? Og no er det vel fire-fem bruk - det vart delt på starten av 1900-talet i fleire einingar, iallfall Kristen Iverson sin del av Storlien, den delen som Garmo-folket sit på er vel vore udelt lenge? Eg er ikkje heilt inne i dette, men det kjem noko nærare om det i bygdaboka - siste bindet - som skal koma ved påsketider trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Til innlegg 1. I Luster-boka s.300 er det opplyst at de (Torkild og Ingrid)hadde tre barn hvorav Brit (Birte) Torkildsdtr f.15 mars 1749/50, d.24 august 1787 på Bakkeberg. De fikk fem barn. (Her er det et avvik fra FT 1801) Videre skriver Olav Bræk i Slekter og gårder i Lom: Det var skifte etter Torkild Antonisson på Bakkeberg 12/7-1772. Her omtales hans kone som Guri Olsdtr, men da det opplyses at hun først var gift med Rasmus Olsson, må Guri helst være en skrivefeil. Torkild og Ingrid hadde ingen barn. Min forbindelse til Bakkeberg er gjennom Johannes Johannessen som solgte Søndre Bakkeberg av skyld 10 1/2 hud til Torkild 4/7-1757. Jeg gleder meg til å få den siste bygdeboka mellom fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.