Gå til innhold
Arkivverket

[#45136] Lom-Vågå slekter


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Peder Knudsen Sæterdalen, var født i Vågå 1831. Jeg finner ham som konfirmert i Vågå 1847 og da nevnes han under navnet Peder Knudsen Hjellum, fødested: Kleppe Eie (?). Senere ved sønnens fødsel i 1853 nevnes han under navnet Peder Knudsen Sandbø Eie. Peder Knudsen flyttet siden til Lom hvor han ble gårdbruker på Søre Sæterdalen i Garmo sogn. Han giftet seg i Lom 1854 med Eli Jacobsdatter Sæterdalen, f. Lom 1830. Hun var datter av Jacob Olsen Sæterdalen (Grindistugi)(1798+1889), gårdbruker på Søre Sæterdalen i Lom og hustru Rønnaug Johannesdatter Sæterdalen (1794+1872.Peder og familien hans fraflyttet i 1870 gården Sæterdalen og flyttet til Vågå. Er det noen som har kunnskap om hvor disse slo seg ned i Vågå og når Peder og konen hans døde? Ingen av dem finnes i live ved folketellingen i 1900 (i hvert fall ikke Lom og Vågå).Jeg søker videre forfedrene til Peder Knudsen: hvis jeg ikke er helt på jordet var faren: Knut Knudsen Hjellum (Skjellum) (1799+1873). Han finner jeg som tjenestedreng og enkemann under gården Sandbo søndre i Vågå ved folketellingen i 1865. Konen het Ingrid Eriksdatter Sve Eie (1801+1865)Likeledes søker jeg forfedrene til konen til Peder: Har noen kjennskap til farfaren: Ola Johannessen Grindistugu (ca. 1769+1828). Hvor kom han fra? Likeledes dennes kone Ragnhild Persdatter (ca. 1754+1824) hvor kom hun fra? Mormoren var Eli Knutsdatter Grev (1763+1847)og hun var fra Vågå. Hvem var foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bjørn Piro

Takk Atle for din hjelp vedr. Peder Knudsen Sæterdalen som i 1870 flyttet til Vågå. Hvorfor i all verden kunne de ikke holdt seg i ro i Lom, så hadde jeg sluppet disse bekymringene! For saken er at tross dine opplysninger om at familien i 1874 var bosatt på Langrusten gård i Vågå, så klarer jeg likevel ikke senere å finne opplysninger om dette ekteparet (når de eksempelvis døde). De er simpelten forduftet!!Har du kunnskap om personer som har spisskompetanse når det gjelder gårder og slekter i Vågå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Nei, du har jo Tor Stallvik da, som er på Norddalsarkivet si avdeling i Vågåmo, og Kari Storvik, pensjonert gardskone på Megarden Storrvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Stallvik

Det ser ikkje ut til at Peder og Eli har lagt att andre spor etter seg i Vågå enn dåpen til Jon og Ragnild. Dei finst ikkje i innflyttarlistene, ikkje i folketeljinga i 1875, ikkje i dødslistene eller i utvandrarlistene seinare.Eg finn heller ikkje spor av barna seinare. Kan dei likevel ha reist til Amerika? Peder Knutson var fødd på plass under Kleppe 02.11.1831. Foreldra Knut Knutson og Ingri Eriksdotter vart vigde 12.06.1823. Dei fekk to barn før Peder, Knut, 11.12.1823 og Erik, 11.11.1825. Så er dei ført utflytta til Namdalen 13.03.1832, men enten så vart det ikkje noko reise nordover, eller så har dei komme heim att raskt, for dei var leigebuarar på Sjellum under Sve da dei fekk sonen Jo 05.05.1834. Før 1837 har dei fått seg ein husmannsplass på Sjellum og derifrå er dei to yngste barna fødde: Marit 10.03.1837 og Guri 14.02.1843. (Marit er ført utflytta til Amerika 23.02.1861 - og det gjer at eg stiller med spørsmålet om broren også kan ha drege.) Knut døde som fattiglem og enkemann på Sjellum 03.02.1873. Ei Ingri Eriksdotter døde i Bakkelykkjun i Sel 14.123.1867, 66 år, men eg veit ikkje om det er henne. Knut var fødd på plassen søre Bergum under søre Kleppe. Foreldra var Knut Pederson, f. 03.07.1768, d. 10.02.1850 og Guri Knutsdotter, f. oml. 1763. Det ser ikkje ut til at dei er gift i Vågå. Dei fekk 8 barn, den eldste, Ymbjør, f. 1793, vart gift med Peder Olson Skultbakken - besteforeldre til Knut Hamsun. Ingri var fødd på plassen Vollen under Sve. Foreldra var Erik Ivarson, f. oml. 1769, og Marit Knutsdotter, d. 31.03.1824, 51 år. Erik var vel sonenson av Erik Svevolden, som er nemnd i 1749 da han døpte sonen Ola. Men leddet i mellom finn eg ikkje. Eg har heller ikkje kunna kople Marit opp til nokon sikker Knut i 1770-åra. Eli Knutsdotter Grev, f.26.06.1764, var dotter av Knut Syverson Grev,f. oml. 1706, d. oml. 1772, og Rønnog Jakupsdotter, f. 1727, d. oml. 1784. Dei vart vigde 30.10.1754.Det var skifte etter Knut 14.10.1772 og Rønnog 12.07.1784.Seks barn arva. Det var ei eldre Eli, f. 17.01.1763, som døde som spebarn. Opphavet til Rønnog er ikkje kjend. Knut var son av Syver Knutson Grev, f. oml. 1685, som fekk kronskjøte på plassen Grev 29.10.1728, som han og faren hadde rydda. Faren Knut må vere fødd rundt 1650/60, og er eldste kjende leddet i slekta på Grev. Helsing Tor Stallvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Svar til Tor Stallvik. Her var det mye interessant. Noe kjent, noe ukjent. Ja, det forunderlig hvordan ekteparet Peder Knudsen (f.1831) og Eli Jacobsdatter (f. 1830) simpelten er forduftet. Siste spor er på Langrusten i Vågå i 1874 hvor Peder nevnes som selveiende gårdbruker. Det var mange barn i ekteskapet og de fleste av disse finner man heller ikke spor etter, iallefall ikke ved å se etter konfirmerte i Vågå i tidsrommet 1872-86. Den eldste sønnen er kjent: Knut Pedersen (1853+1932)- han giftet segt i Vågå i 1876 med Tolline Nielsdatter Nepneset (1849+1934) og ble gårdbruker på Rustøygarden i Lom. Etterslekten vet imidlertid ikke hvor det ble av Peder og kona hans, jeg har spurt! Så var det en datter Rønnaug, født 1857 og hun finner jeg som konfirmert i Vågå i 1873. Det har også slått meg at familien kan hende har utvandret til Amerika. Ad forfedrene forøvrig fant jeg en Guri Pedersdatter Bergum , død Vågå 18.6.1860, 96 år gammel, og som bosted er oppgitt Kleppe Eie. Mannen hennes er i andre sammenhenger nevnt som Knud Bergum og du sier jo selv også at Knud(t) Knudsen var født på plassen søre Bergum (under Søre Kleppe). Kan dette være vår Guri, i den forstand at enten navnebeskrivelsen ved folketellingen 1801 (Knudsdatter) er feil (skal være Guri Pedersdatter?) eller at presten har kommet i skade ved registreringen i kirkeboken 1860 å påføre ukorrekt navn på damen?Forøvrig finner jeg en Ingri Eriksdatter Sandbu Eie som død i Vågå 10 juli 1865, 75 år. Alderen passer dårlig, men det behøver i utgangspunktet ikke å bety noe, de tok det ikke alltid så nøye med å få oppgitt korrekt alder. Ved folketellinen 1865 finner vi enkemannen Knud Knudsen nettopp bosatt på gården Sandbu søndre (Neristuen) som tjenestedreng.Kan videre tlføye at jeg fant en Marit Knudsdatter, f. Vågå 1778 med foreldre: Knud Povelsen og Brith Nielsdatter. Kan dette være vår Marit?Når det gjelder Eli Knutsdatter Grev (1764+1847)har jeg nå følgende opplysninger om hennes foreldre: Knut Syversen Grev (f. ca. 1709, d. Vågå 1780, 71 år ) og Rønnaug Jakobsdatter, (f. ca. 1727, d. Vågå 1789, 61 år)Tusen takk også for dine opplysninger om slektskapet med Knut Hamsun. Fra etterkommerne har jeg fått høre at det skulle være slektskap, men ingen har kunnet fortelle meg gjennom hvilke familier. Så dette var good news!!!Alle de anetavlene jeg har arbeidet med er nå tilnærmet ferdig og dersom du sitter på ekstra viten om slekter i Vågå kan jeg gjerne sende disse til deg. Gi meg beskjed om det er av interesse og jeg lar deg få min emailadresse. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.