Gå til innhold
Arkivverket

[#45138] Carsten Syversen,f.ca.1830,Gleng!(Aremark eller Tune)


Gjest Helmin Kvennodd
 Del

Recommended Posts

Gjest Helmin Kvennodd

Hei! Denne karen har jeg spurt om før,da med et annet fødselsår (1832).Etter dette har jeg funnet rette mann i Tune (Konf.1844)Og senere gift i Tune 06.06.1851 med Kristine Thorstensdatter. Her står det at han er født i Gleng i Aremark, men etter nitidig gjennomgang av fødte der,kan jeg ikke finne ham.Kan Gleng ligge under Tune i 1830? Hele familien bodde på Rabakken i Tune i 1865, flyttet senere til Borge. Kanskje noen vet noe som kan hjelpe meg videre. mvh helmin fra brevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei ! I ekteskapsboka for Tune står det : Ungkarl, Skomager Carsten Syversen. 21 år. Fødested: Gleng i Sarpsborg. Oppholdsted: Værende i Sarpsborg. Viet den 6 juni 1851 i Tune kirke med pige, Kristine Thostensdatter. 21 år. Fødested: Hønstvet i Skiptvet. Oppholdsted: Værende i Sarpsborg. Hans far: Syver Christensen. Hennes far: Thosten Olsen. Jeg skal finne fødselen til Carsten for deg i Tune, må bare finne filmen først. Hilsen Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Glemte å ta med forloverne, som var : Skomagermester Anders Svendsen i Sarpsborg og Jordbruger Hans Hansen på Tindlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Her har du fødselen: Carsten Syversen, Født 20 januar 1830 i Tune. Døpt 21 mars 1830 i Tune kirke. Far: Syver Christensen. Mor: Ane Johannesdatter. Far og mors oppholdsted var: Gleng. Tittel på far var:Husmand i Gleng. Tittel på mor var: Hustru. Faddere ved dåpen var: kone Gunild Pedersdatter Yven, kone Ane Christensdatter Gleng, ungkarl Elias Olsen Gleng, husmand Hans Peter Larsen Gleng og ungkarl Johannes Andersen Yven. Carsten Syversen ble hjemmedøpt av Skoleholder Mathis Johannessen. Hilsen Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

Hei Arild. Kjempeflott,takk skal du ha.Da er den gåten løst, og jeg har muligheten for å gå videre. Igjen tusen takk. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

Hei Arild. Det ene fører til det andre spørsmålet vet du, det står at far til carsten var husmand under Gleng.Jeg finner at Gleng lå under Tune fra kartet i Tune II (ps fra 1349), hvor kan en finne opplysninger om gården Gleng idag? mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Hei Lillian! Jeg har bind I og II, kan ikke finne noe der. Men det kan jo være andre,eller? Skal hilse fra Inger, å ønske fortsatt God Jul og Godt Nyttår. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Helmin.Nei, jeg har bare Bind I og II av Gårdshistorie. Jeg har også de to bindene om Generell historie for Tune. Mulig det er noe der. Skal se om jeg tok dem med fra hytta i Sørum - fikk ikke med alt i 'Tyttebæra' da ser du!! SMIL!!Det samme til dere - GODT NYTTÅR.Finner jeg noe så hører du fra meg.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

hei Petter. Takk for opplysningen,jeg sjekket litt rundt dette.Sarpsborg der den er i dag ble (ny) grunnlagt i 1839,men det jeg gikk ut ifra var jo at han var husmand under Gleng.Da har det kanskje vært en gård der tidligere. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Sarpsborg ble ødelagt og nedbrent av svenske tropper i 1567 og ble redusert til stedet Gleng, med noen få gjenblevne innbyggere.Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei igjen ! Det eneste jeg kan si om Gleng, er at hvis du kommer med toget fra Halden til Sarpsborg. Når toget stopper på stasjonen i Sarpsborg, så har du vannet Glengshølen på høyre side. Gleng er i dette område. Hilsen Arild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

hei. Takk til Petter og Arild,har lært mye om Sarpsborg og omegn nå.Skal sjekke Tunebøkene engang til, mulig det er noe jeg har oversett. Fant den ene fadderen på nordre Yven. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Her har du et kart fra 1826 for bl.a.området hvor Sarpsborg ligger idag: Tune, Gleng, Sarpen, Sannesund, Hafslund etc.Hilsen Petter

bilete1852.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Hei Petter. Takk for det oversiktelige kartet, nå får jeg prøve å finne foreldrene gift, så blir det lettere å finne hvor de bodde. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.