Gå til innhold
Arkivverket

[#45143] Anders Svendsen f.1840 og Inger Svendsdatter f.1819, Lyngen i Troms


Gjest Odd Villy Ovesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Villy Ovesen

Svend Olsen og Anne Poulsdatter på Rastebynes i Lyngen får barna Marith f.1822, Ole f.1825, Elen Susanne f.1827, Lars f.1833, Peder f.1838 og Anders f.1840. Yngstemann Anders gifter seg i 1864 med Berit Marie Pedersdatter som er datter til Peder Isaksen og Inger Svendsdatter, se: [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=v&RR=19541>LenkePeder Isaksen og Inger Svendsdatter (f. ca 1819) gifter seg i 1839, se: LenkeHer er det oppgitt at Ingers far er Svend Olsen, og dette er da problemets kjerne. Jeg finner bare en Svend Olsen i Lyngen ved FT-1801, nemlig denne på Rastebynæs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Iflg. skannet kirkebok for Lyngen ble det døpt en Anders Svendsen i 1840.Han var født 29.okt. 1840 og foreldre var Svend Olsen og Ane Olsdtr. Storeng. Har ikke klart å finne vielse til dette paret.Den 10. nov 1833 blir Inger Svendsdtr.,Storeng, 18 år, konfirmert, far Svend Olsen, Storeng.Fant ei Inger døpt i desember 1815 . Tror farens navn var Svend Olsen. Men det var vanskelig å lese hva som stod skrevet p.g.a. dårlig kopi.Enkemand Svend Olsen Storeng, 30 år, og pige Ane Paulsdtr. Rastebynæs, viet 18.10.1821.Det er kanskje samme Svend Olsen som ble viet 27.11. 1814 med Inger Svendsdatter begge Rastebynæs.Jeg vet ikke om dette kunne hjelpe deg noe videre. Men det var det jeg kunne finne i denne omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Svend Olsen g. 27.11.1814 med Inger Joensdtr. Inger døde 5.02.1819.Barn: Inger Svendsdtr. døpt 4.12.1815.Svend g.2.med Anne Poulsdtr. 18.10.1821.Barn nevnt i innlegg 1. Anders mor er Ane Poulsdtr. ved konf. i 1860, Olsdtr. ved dåp(feilinnf. i kirkebok).Det ser ut til at Anders Svendsen gifta seg med sin halvsøsters datter Berit Marie Pedersdtr i 1864.????????Anders og broren Lars omkom på Lyngenfjorden 18.des.1866. Berit gift igjen 14.okt 1870 med Andreas Clemetsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Takk til Harald for korrigeringen av etternavnet til Svend Olsens første hustru. Nå er det visst på tide å skaffe meg nye briller !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Takk for all hjelp, både med og uten briller:)Ut fra det som er kommet frem, så tyder alt på at det er samme Svend Olsen som først var gift med Inger Joensdatter, deretter med Anne Poulsdatter.Konklusjonen blir dermed at Anders Svendsen giftet seg med sin halvsøsters datter. Undres på hvilke lover som gjaldt på den tiden (1864). Det er heller ikke nevnt noe i kirkeboka ved vielsen om at brudeparet var beslektet, noen som har sett lignende tilfeller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg har et eks. fra Ulvik i 1841. En av min manns aner giftet seg med sin brordatter. Ingen anmerkninger av presten i kirkeboka.Blant mine aner en vielse i 1889, hvor enken gifter seg med sin avdøde manns bror. De måtte søke til kongen før de fikk lov til å gifte seg. De var ikke beslektet på annen måte .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.