Gå til innhold
Arkivverket

[#45152] Nikoline Kristiansdtr, flyttet fra Nes H 1889 til Chra., men hvor ble hun av?


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Pike Nicoline Kristiansdatter (f. 23.10.1870 Ø. Gjestvang, Nes H), flyttet 1889 fra Gaarum på Nes til Christiania. Ifølge familien ble Nicoline kalt 'tante Lina', og hun skal ha hatt en datter kalt Emmy, som igjen skal ha hatt en datter kalt Marit.Jeg har liten erfaring med leting i Kristiania-kilder, men har i Folketellingen 1900 i Kristiania funnet en Nikoline, født 1870 på Næs, Hedmark, gift med Olaf Johannesen, født 1865 i Fredrikshald, Tomtearbeider v. Trælastomt, bosatt i Schweigaards Gade 89. Paret har da datteren Emmy Johannesen, f. 1892 i Kristiania og sønnen Sverre Johannesen, f. 1898 i Kristiania.Jeg forsøker nå å verifisere om dette er 'min' Nicoline. Begynte først søk etter ekteskapet, men vet ikke hvor disse giftet seg. Men siden datteren Emmy er født i Kristiania, har jeg etterhvert konsentrert letingen etter hennes dåp ca. 1892. Jeg finner imidlertid menighets-grensene vanskelige å følge i Kristiania på den aktuelle tiden, - har til nå, men uten resultat, lett etter fødte 1892 i Døpte mellom slutten av 1891 til midtveis i 1893 i følgende kirkebøker:Grønland 1888-1893,Oslo Hospital 1889-1899,Kampen 1890-1902,Petrus 1888-1898,Rikshospitalet 1890-1893.Er det noen med bedre kjennskap til Kristianias menigheter som har forslag til ytterligere søk? Evt. noen som allerede har kjennskap til denne familien? Eller hvor jeg kan søke ytterligere opplysninger om dem?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiI følge kretsinndelingen for 1899 skulle gaten høre inn under Vålerenga. Jeg kommer ikke inn på kirkebøkene nå,men kanskje du skulle forsøke der?Lykke til!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vaalerengen/Vålerenga menighet var ikke opprettet i 1892 (eller 1898 for den saks skyld). Adressen tilsier Oslo menighet de aktuelle årene. Jeg ville i første omgang utvidet letingen til resten av 1893 i Oslo og dernest Grønland menigheter, mange ble døpt sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove D. Johansen

HeiSverre Edvin ble født 12/10 og døpt 26/12 1898 Oslo hospital. Foreldre: Tomtearbeider Olaf Marinius Johannesen (f. 1865) og Nikoline f. Kristiansen (f. 1868). Adresse: Schweigaardsgate 89Blant fadderne er en pige Karen Kristiansen, muligens en søster av Nikoline?Tove D. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for god hjelp alle sammen. Jeg tror temmelig sikkert at Sverre Edvins mor er 'min' Nikoline. Sverres fadder Karen Kristiansen er sannsynligvis Nikolines søster Karen, som flyttet fra Nes til Kristiania noen år før Nikoline, og som tidligere er funnet i FT 1900 på Kampen i Kristiania. Men Emmys dåp og foreldrenes ekteskapsinngåelse er fortsatt ukjent.Sverre Edvins dåp indikerer imidlertid at han er 3. barn i familien, dvs. at det sannsynligvis er født et barn til muligens mellom Emmy, f. 1892 og Sverre, f. 1898. Jeg finner imidlertid ingen flere barn døpt i Oslo Hospital menighet bakover fra Sverre i 1898 og til evt. Emmy i 1892, hvilket tyder på at familien kanskje bodde annetsteds før de flyttet til Schweigaardsgt. 89.Finnes det noe kart over menighetsgrensene i Kristiania på den tiden, eller må man bare lete 'på måfå' i tilgjengelige kirkebøker? Er det menigheter som isåfall er mer sannsynlige for arbeider-innflyttere?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Britt.Les litt om hver enkelt av menighetene her på oversikten for kirkebøkene - det gir ihvertfall en liten pekepinn: [url="http://www.arkivverket.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-oslo.html>LenkeSamlagsafstemningen for Kristiania i 1899 er også bra, men stemmer ikke på alle annet enn akkurat oppunder 1899:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.