Gå til innhold
Arkivverket

[#45156] Guttorm ramberg i Botne, ca 1593-1628, hvem var han?


Gjest Erik Bjune
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Bjune

Hei!Er det noen som har noe mere informasjon om Guttorm (og evt kone) enn det minimale som står i Botneboka, s. 554?Jeg skulle gjerne vite litt om han eide noe jordegods bla....Mvh Erik Bjune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Erik!Jeg har med Guttorm Ramberg i min artikkel 'Ny viten om odelsbønder i Tunsberg len 1604.' Genealogen 2000, nr. 2 (2000): 23-28. Nytt siden jeg publiserte denne i 2000 er at forelegget til 1604-listen må være fra før oktober 1599, hvilket innebærer at Guttorm og de 27 andre nye odelsbøndene jeg påviste, nå tilhører 1590-tallet.Det er fortsatt åpent når det gjelder hvem denne Guttorm kan ha vært, da 1604-listen som kjent ikke nevner noe jordegods. Jeg har en kandidat, nemlig den Guttorm som var svigersønn på Herkjeft i Fon, men dette er kun en kandidat.Hvordan kommer du forøvrig inn på Guttorm Ramberg? Er det etterkommere etter ham?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Bjune

Takk for det!Jeg prøver å kartlegge alle eierpartene i begge Rødby-gårdene på Hurum 1600-1661 og slik jeg leser Jordeboka av 1617 så har Guttorm bygselen her (på Jon Rødbys gård, (trolig søndre)) og da må han vel eie en vesentlig del av den??Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei! Dette var interessant. Hittil er ikke noe av Guttorm Rambergs jordegods kjent. Har Guttorm bygselen over Jon Røbys gård er det han som eier den største parten eller den største av partene (dvs kan eie mindre enn 50%, men ha den største parten blant flere partseiere). Hvem er eiere av denne Rødby-gården i 1624? mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Gutormb Ramneberg' eide i 1624, jfr avskrift utført av herværende Are S. Gustavsen, 16 lispund mel og salt i egen gård og to underliggende ødegårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Bjune

På Hurum er det flere jordgodseiere av Rødby-gårdene i 1624, jeg har ikke klart å sortere de ennå, så de listes bare fortløpende:Laurits Selvig, 1 skp 2 lsp salt. Christen Rødby, 17 lsp salt (Christen Tores.?) Iver Sundbysand, 1 fj salt (Rødby østre) Iver Sundbysand, 1 fj salt (Rødby vestre) Bent Røstad, 4 lsp salt (Rødby nordre)Dette gir i alt 53 lsp. I flg 1647 tror jeg det totalt skal være ca 68 lsp, så jeg mangler noe, trolig utenbygds eid!Christens gods tror jeg gjelder Rødby søndre. Han har øket dette til 1 skp 14 lsp i 1647. Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Kristian: Det er godt jeg har delt kildeavskrifter med andre, slik at jeg slipper å sjekke dette selv : ) Da blir konklusjonen at Guttorms gods er kjent knyttet til egen gård, men eierskapet i Rødby på Hurum forblir en nyhet. mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Bjune

Hei!Vedr slutten av innlegg nr 6 må jeg korigere meg selv litt:De 17 lsp salt i 1624 er ganske sikkert i Rødby nordre.I 1636 eier Christen både dette, samt 1 skp 10 lsp salt i Rødby søndre (som fra ca 1646 er økt til 1 skp 14 lsp). Parten i nordre forsvinner ut av Christens hender ca 1639.Christen flytter ca 1638 fra nordre til søndre, da hans stesønn Bjørn forlanger sin rett på nordre.Mvh Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Erik:Per Reidar Christiansen skrev jo noe om Røbygårdene for en stund siden, vel i Genealogen 1/2000(?). Har du sjekket dette?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.