Gå til innhold
Arkivverket

[#45163] Inger Marie Johannesdatter Lindqvist, født 06 mai 1821 Borre, Vestfold


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Trenger hjelp til å finne ut mer om Inger Marie. Jeg finner ingen spor som kan fortelle meg om hun ble gift, fikk barn eller døde tidlig. Familien bodde 1825 -1836 Dammen u/Åsgården.Kan heller ikke finne hennes søsken, Anne Johannesdatter Lindqvist f 14 jun 1814,Borre, og Anton Johansen f 14 feb 1830, Borre. Anton ble konfirmert i Borre 1846, adressen til familien var da Åsgårdstrand(Kirkebok Borre 1845-1851)Hennes foreldre var Anna Maria Ingebretsdatter, f 1783Røre under Falkensten og Johannes Mathisen Lindqvist f 1789, Sverige.Dessverre skjønte jeg ikke viktigheten av å notere kilder når jeg startet opp denne hobbyen, så jeg vet ikke hvor jeg har fått opplysningene om årstall fra. På forhånd takk for all hjelp.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Gunn!Takk for at du engasjerer deg. Det er riktig familie du har funnet. Jeg har en god del om moren til Inger Marie, så det er barna hennes jeg sliter med å finne.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vielsen til foreldrepar Johannes Mathisen og Anne maria Engebretsdatter var i Borre i 1813 i følge denne kilden: LenkeHar funnet noen av barna døpt i Borre på samme kilde: Inger f. 6 may 1821 Mathias f. 15 aug 1817 Har ikke funnet Anne Marie Engebretsdatter til nå i 1801.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Gunn!Dato som står under rubrikken 'alder' ved Antons konfirmasjon er vel når han er født. Hvis dette er riktig er han døpt i februar 1930 (FS) og født i november 1930.? Er vel kanskje en liten feil et sted her.Jeg kan igjen bare si takk for ditt engasjement og for opplysninger.:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei igjen!Jeg hadde ikke lest ditt ene innlegg.Jeg tror dette er 'min' Anne Marie, men ikke lett å bekrefte: 1801-telling for 0722 Nøtterøe Amt Prestegjeld Sokn Gard Jarlsberg Og Larvik Nøtterøe Nøtterøe Eegenes Østre Anne Maria Engelbertsdtr Tjeneste piger 18. Sønnen Mathias er min tipp-oldefar.:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Anne Maria Elgebretsdatter på Nøtterøe i 1801: Lenke Ikke så mange andre som passer med navn og alder i 1801-tellingen, så du har vel den rette damen der , tror jeg.Om du ser på konfirmasjon av Anton, så lurer jeg på om fødselsdato skulle være i januar og ikke i november. ( muligens litt slurvete ført med som 1, Komma nesten som et 1-tall?) Da kunne det passe med en dåp i februar?Skal se om jeg finner flere opplysninger.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lette litt under vestfoldslekt,og der fant jeg en annen Anne Marie Engebretsdatter døpt 1783: LenkeDa kan det være at damen fra folketellingen ikke er din Anne Maria? Ganske vrient å få bekreftet den rette her. Skal fortsette å lete litt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristin Berthelsen

Du har nok rett i at det spøker for at det er 'min' Anne Marie som er funnet 1801 i folketellingen. Det er vel nærliggende at dette er hun som også er døpt på Nøtterøy.Ang. Anne Marie har jeg fått stor bistand fra Jon Erik Berg-Hansen tidligere:Anna Maria døpt 1708 1783 --- (ikke lesbart =Pladsen(?) Røre (antakelig Røre(n) under Falkensten) siden de seinere bor på Løvøya under Falkensten. Faddere:Anna Margrete Christiansdatter,Christine Jacobsdatter,Jacob Jensen,Bjørn Erichssen og Andreas Olssen.Ha en fin dag:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Hei,Kristin! Ditt innlegg har gjort meg oppmerksom på Anthon som en i søskenflokken 2301/1402 1830, konfirmert 1846 (han da på Adal). Som før sagt: Familien bodde på Adal (østre) iallfall fra 1814. Deretter på Dammen u/Åsgården iallfall 1825-1836. Jeg klarer fortsatt ikke sikkert lese hva som står før Røre (muligens nordre), og det er da fortsatt u/Falkensten. Gi meg tilbakemelding om du finner mer om Johannes Mathisen (Lindqvist)i Bro sokn i Dalsland eller Bohuslen, eller om du skulle snuble over hvor Ingebret Jonsen og Thuri Helgesdatter på Løvøya u/Falkensten kom fra (Numedal/Hallingdal?)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Jon Erik!Dersom det dukker opp noe nytt får du selvfølgelig oppdatering. Ang Ingebret og Thuri har jeg sendt deg hva jeg har på mail.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hallo på deg Gunn!Nei, det er feil Thuri. Min 3xtippoldemor, Thuri Holgesdatter, er født 02 feb 1749, Aal, Buskerud.Hennes foreldre var Holge Holgesen Ruud Gåsterud og Anne Aslaksdatter Hove.:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristin Berthelsen

Hei Gunn!Familien er tydligvis lettere å finne bakover enn forover. Takk for at du 'står på'!Ønsker fremdeles opplysninger ang Inger Marie Johannesdatter Lindqvist og hennes søsken. Virker som alle, utenom Mathias har flytt ut av Borre/Horten området ettersom vi ikke finner spor.Ønsker deg og alle andre som besøker Forumet et godt nytt år, og et spennede og utfordringende slektsår i 2007Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.