Gå til innhold
Arkivverket

[#45164] Organisering av temaet


Gjest Dagfinn Langsøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagfinn Langsøe

Dette forumet er mer og mer dominert av skifter på Vestlandet, og andre arkivspørsmål blir borte i mengden av disse. I tillegg blir jeg hele tiden minnet om jeg ikke har tilgang på de samme tjenestene fordi jeg ikke har slektninger på Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg er ikkje heilt med på hva du mener med innlegget, men når det gjelder at Vestlandet er dominert, så er jo ikkje dette så rart. Dette har sin enkle forklaring i, at vi på Statsarkivet i Bergen har ein unik Statsarkivar som heter Yngve Nedrebø. Han svarer på spørsmål nesten til alle døgnets tider, da på arkivmateriale som ligger på Statsarkivet i Bergen. Ein stor takk til han for dette arbeidet.Problemet som eg trur du sikter til, ligger nok hos de andre statsarkivene i Norge, de svarer ikkje på slike spørsmål her på Digitalarkivet. Fortvil likevel ikkje, for det no faktisk slik at på Digitalarkivet prøver alle å hjelpe hverandre og det hender også at andre enn statsarkivene sitter på disse skifter. Ett godt eksempel er Lars Ove Wangensteen, som har eget innlegg der han gjør oppslag på Statsarkivet på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nei, det bør vel ikke komme som noen overraskelse at om man legger inn spørsmål i forumet 'arkivforumet', og arkivet forumet er lokalisert hos, er Statsarkivet i Bergen, så blir det flest spørsmål og svar om Vestlandet. Legger man derimot sine spørsmål inn i brukerforumet, hvor det finnes brukere fra hele landet, ja hele verden, så vil man kunne få svar på spørsmål om alt annet enn Vestlandet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Langsøe

”Eit arkivforum som gjeld spørsmål om Digitalarkivet og om kjeldene/databasane me har, om arkivsaker generelt, eller spørsmål direkte til Statsarkivet i Bergen. Velj gruppe etter kven spørsmålet skal rettast til.”Mitt poeng er at forumet har endret seg fra å omfatte de to første typene spørsmål til å bli dominert av den tredje typen. Og siden valg av gruppe ikke fungerer særlig godt, blir det til at man ikke velger gruppe når man leser innleggene, av frykt for å gå glipp av noe. Kanskje kunne problemet vært løst ved å gjøre valg av gruppe obligatorisk ved innlegging av spørsmål, og redusere valgmulighetene til to: spørsmål til statsarkivet i Bergen, og andre arkivspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Dersom dei andre arkiva i landet prioriterte å følgje med på Arkivforum på DA ville du nok sett ei heilt anna utvikling.Men det gjer dei tydelegvis ikkje, og dermed fell så godt som alle arkivspørsmål frå andre område på steingrunn, og Hordaland/Bergen (ikkje Vestlandet, for Rogaland og Møre og Romsdal fell utanfor) blir heilt dominerande.Kva ein skal gjere med det? Tja - mase på 'sitt' arkiv om at dei bør begynne å følgje med, det er vel ein stad å begynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Og så er det det å sei at alle tilsette i eller tilknytte til Digitalarkivet les alle tema i Arkivforumet. Sjansen for at noko druknar i skiftespørsmåla er forholdsvis liten. I tillegg skal skiftespørjarane ha ros for at dei er flinke å merka sprøsmåla sine på ein slik måte at eg, som helst er interessert i tekniske spørsmål, sleppp lesa dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.