Gå til innhold
Arkivverket

[#45165] Gullach Gjertsens kone-hvilket navn?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Ved dåp av alle hans barn, så heter hans kone (barnas mor) Janniche Maria Christensdatter. Men ved dåpen av Mons 26/12-1770, så heter barnets mor Janniche Henrichsdtr. Hans barns dåp foregår 7/6-1769 KK,26/12-1770 KK,27/9-1772 KK,11/11-1774 KK,19/1-1777 KK,8/3-1782 KK,9/12-1785 KK og 31/10-1788.Som man ser blir første barnet døpt i 1769. Og det som forvirrer mer, er at Gullach Gjertsen gifter seg med Inger Torstensdatter 6/1-1769 i Korskirken (KK).Er det snakk om registreringsfeil ved vielse og ved dåp 26/12-1770? Slik at det rette er Janicke Maria Christensdatter?Opplysningene er hentet fra Digitalarkivets baser for Bergen. Ser at det er snakk om kun en Gullach Gjertsen etter det jeg har funnet ut.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Korskirken kirkebok A 9, fol. 52b:1769. Jan. den 6te Gullach Gertsen Ung Karl og Inger Torstensdatter Pigem af Sandv. Trolovede den 27 Nov. sidstl.Da Mons ble døpt i Korskirken21. des. 1770 står foreldrene som Gullach Gerdtsen matros og Janniche Henrichsdatter. Som faddere står Ingebor Monsens, Berthe Johanne Asbiørnsd., Lars Gerdtsen, Hans Jonsen, Jacob Monsen.Jeg vil ikke utelukke skrivefeil, men i dette tilfellet er det i så fall soknepresten som må ta ansvaret for dem.Jeg vil tro det må være snakk om to forskjellige Gullach Gjertsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Yngve N.!Mange takk for ditt innlegg med grei forklaring!Ja, det er ikke lett å skjønne det med to forskjellige koner i løpet av kort tid (1 år) hvis det opprinnelig er snakk om kun 1 Gullach Gjertsen.Kunne du si meg hvem som var forlovere og fedrene til brudgommene ved vielsene mellom Gulach Gjertsen og Inger Torstensdatter og mellom Gulach Gjertsen og Janicke Maria Christensdatter?Skjønner nå at presten kan ha skrevet feil etternavn Henrichsdatter som skulle vært Christensdatter ved dåpen til Mons i 1770.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.