Gå til innhold
Arkivverket

[#45166] Navn på kona til Christen Rosendal?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Det ser ut som at det er snakk om kun 1 Christen Rosendal (vever) ifølge mye sjekk i Digitalarkivets databaser for Bergen.Noe med navn på kona til Christen Rosendal forvirrer.Christen Rosendal får to barn døpt i Domkirken (DK) 30/3-1740 Jan Christian og 20/3-1743 DK Janicke Maria. Moren til Jan Chr. het Janiche Jansdtr., mens moren til Janicke Maria het Birte Hendrichsdatter.Så har vi vielsen til Christen Rosendal hvor han giftet seg med Ingeborg Henrichsd. i KK (Korskirken) 10/12-1741.Her er det snakk om tre forskjellige navn på kona til Christen Rosendal. Jeg har vært klar over at 1. kona kan ha dødd, slik at han har giftet seg på nytt med Birte el. Ingeborg.Har ikke klart å finne rett Janiche Jansdtr. som død. Men har en kandidat : Janicke Elfring gravlagt 30/6-1740 DK.Så jeg har spørsmål om det er registreringsfeil ang. navn på kona til C.Rosendal ved dåp,vielse. Og om det er funnet rett Janicke gravlagt i 1740 i Domkirken.Imøteser svar.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollieds kartotek:Christen Jochumsen Rosendal, borgerskap 22. okt. 1735. Gift 17. oktober 1736 i Domkirken, Bergen med Janniche Marie Jansdatter, som er gravlagt DK 15. april 1740. Gift Korskirken 10. okt. 1741 med Ingeborg Henrichsdatter (ved barnets daab kaldt Berthe H.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Yngve N.!Mange takk for ditt innlegg med grei forklaring!Har nå funnet rett Janicke som død 15/4-1740 etter en del søk. Forklaringen var at hun ikke stod med navn i regr. Det stod merknad om at hun var C.Rosendals kone og feltet med dødsdato/år i regr.I ditt innlegg (2). Stod det du skriver i dette innlegget ordrett slik i Sollieds kartotek? Og er Sollieds kartotek det samme som (utdrag fra)Sollieds skifteavskrifter for Bergen?Har sett på temaer som angår 'Utdrag fra Sollieds skifteavskrifter for Bergen'. Forstår det slik at resten av avskriftene følger etter i 2007. Og at ikke alle personer er med.Men jeg lurer på hvilken periode (hvilke år)utdrag fra Sollieds skifteavskrifter dekker? Og om det er riktig at ikke alle personer døde i aktuell periode (1675-1852?) blir dekket. Hvis det er riktig, hva slags stand hadde disse personene som blir dekket? Og hva er årsakene til at kun disse ble dekket?Fant ikke 'min' Christen Jochumsen Rosendal' i utdragene siden du skriver info om ham og hans nærmeste i innlegg 2 i dette temaet.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ekteparet Sollied har etterlatt seg et fantastisk slektshistorisk materiale for Bergen. Det består dels av kartotekkort, bl.a. det jeg siterte fra ovenfor, og avskrifter fra en rekke kilder. Vi har gjort avtale med Norsk Slektshistorisk Forening om å digitalisere skifteavskriftene (noe mer enn 4000 sider med ekstrakter), Digitaliseringen er gjort. Jeg arbeider nå med å lage registre, slik at man skal slippe å bla, men kan søke og få opp aktuell side. Arbeidet er godt i gang.Dette skiftematerialet dekker en rekke ulike kildetyper: arvebøker (overformynderprotokoller), som er bevart fra 1675 av, men her er det bare med opplysninger om umyndige arvinger, skifteregistreringsprotkollene, som går fra 1695, og skifteutlodningsprotokollene, som går fra 1716.Jeg antar at databasene til dette materialet vil omfatte rundt 12000 personer. Det er langt mindre enn antall døde i Bergen i perioden, men siden mange av de døde var småbarn, er likevel prosentandel av døde voksne ikke så aller verst.Ekteparet Sollied var mest interessert i borger- og embetsmannsfamilier. Det refflekteres i deres ekstrakter, men fra f.eks. skifteregistreringsprotokollene synes alle registrerte bo å være kommet med i ekstraktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Mange takk igjen for veldig fin forklaring!Men uheldigvis glemte jeg å spørre om hvem Sollieds var (som etterlot flott materiale)i mitt forrige innlegg. Hva het de og når ble de født og døde? Det for å danne seg inntrykk av hvor mye arbeide,hva slags arbeide de gjorde bl.a. For jeg har søkt etter info om Sollieds på hjemmesidene til SAB,Arkivverket osv. Er klar over at jeg kan ha gått glipp av svar bl.a. all infoen som finnes på nett.Ellers er mine aner i Bergen både av borgerstand,embetsstand og av lavere rang/stand.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Overlege Olaf G. Sollied (død 1945) og hans kone Thora, født Kahrs, brukte et par mannsaldre på å gå gjennom arkiver som omhandlet Bergen og Vestlandet i lokale arkiver, i Oslo og i utlandet.Overlegen brukte nok en vesentlig del av sin fritid på kildestudier og skrev flere lokalhistoriske artikler. Hans kone forfattet en rekke slektshistoriske bøker. Overlegen var farbror til den meget kjente slektsgranskeren Henning Sollied.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Mange takk igjen, Yngve N.Et siste spørsmål: Kommer (noe av) kartotekkortene til å bli digitalisert en gang i fremtiden? Altså om dere har planer om det. Jeg har inntrykk av at det er snakk om digitalisering (som pågår) av kun skifteavskrifter. Jeg håper jeg har forstått dette rett.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har hatt mange spørsmål om det, og kommer til å teste det, men det er snakk om ganske mange titusen kort, så det hadde vært fint å finne en rask og god arbeidsmetode først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Mange takk igjen for innlegg/svar fra deg, Yngve N.Flott nyttårsinnsats fra deg. Og lykke til med jakten på rett og god arbeidsmetode.Håper vi brukere kan komme med forslag på god metode i dette tilfellet (hvor det har vært mange spørsmål om det, etter det jeg leser nå). Hvis det skulle bli aktuelt.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.