Gå til innhold
Arkivverket

[#45171] Barn av Otte Hansen og Anne Schielderup i koppskatt 1683 Bergen


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I 'Koppskatt for Bergen 1683' (Lenke) finner jeg Otto Hansen og Anne Schielderup. Det er anført at de har 6 barn, men utfra registreringen finner jeg 7 barn. Hva er riktig?Otto Hansen Anne SchielderupBarn: Hans, Peder, Anne, Ingebor, Margrete, Dorete, Susanne- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fant følgende barn av Otto Hnssøn og Anna Schieldrup i Terje E. Skrolsviks 'Døpte med fadre i Nykirken, Bergen 1669-1676' Lenke :Inger Margareta døpt 1669 Doretha døpt 1672 Susanna døpt 1675Er Inger Margareta den samme som i koppskatten er angitt som Margrete?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Hanne Line!Otto Hansen Schreuder (1628-1696) sogneprest til Nykirken i Bergen og prost over Bergen og Nordhordaland. Han var gift to ganger og de barna du ser nevnt i koppskatten er barn fra begge ekteskap.Otto var første gang gift med Margrethe Henriksdatter Miltzow, de fikk 4 barn: Christense, Karen, Anne og Hans. Lampe skriver i sin bok 'Bergens Stifts Biskoper og Præster efter reformationen' (utgitt av D. Thrap) at de fikk 5 barn, men den nevte Jonas er mest trolig sønn av sogneprest til Askvoll Otto Jonassøn og hustru Anne Schreuder, hun var søster av Otto Hansen Schreuder og Jonas brukte morens etternavn.Otto Hansen Schreuder ble gift 2. gang med Anne Jensdatter Schjelderup og de fikk 5 barn: Jens, Inger Margrethe, Dorothea, Susanne og Peder.Så av de du nevner er Hans og Anne av første ekteskap, Peder, Dorete og Susanne av 2. ekteskap. Når det gjelder Ingebor og Margrete så er jeg ikke sikker på hvem Ingeborg er. Kan det være en sammenblanding med Inger Margrete slik at Inger har blitt til Ingeborg og at de er feil satt til 2 personer? De 3 du har funnet døpte i Nykirken er i hvertfall alle barn av Anne Schjelderup.Du kan se mer i ovennevte bok her: LenkeRemi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk Remi.Enig med deg i at Inger Margareta ved en feil kan ha blitt 2 personer i folketellingen.Hva er kvaliteten på 'Bergens Stifts Biskoper og Præster efter reformationen' (utgitt av D. Thrap)? Jeg var ikke klar over denne kilden, så takk for henvisningen.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Om kvaliteten til på 'Bergens Stifts Biskoper....' er ikke jeg den rette til å si så mye om. Johan Fredrik Lampe samlet informasjonen, mens Daniel Thrap ga den ut.Daniel Smith Thrap var født i 1832 i Aker og døde i 1913. Han var sogneprest til Petrus menighet i Kristiania da han ga ut boken i 1895.Johan Fredrik Lampe, født 12. januar 1811 i Bergen, Personell Kapellan til Skjerstad og Lødingen, Sogneprest til Kolvereid, Prost over Namdalen, Sogneprest til Tysnes og til slutt Sogneprest til Bamble, hvor han døde 31. mars 1888.Etter at han kom til Tysnes startet han å tenke på en ny utgave av Hattings prestehistorie, da han i Tysnes hadde tilgang til både Hattings manuskript og en del andre samlinger, spesielt en av Prost N. G. A. Dahl i Eivindvik. Dette arbeidet han med til sin død, men fikk aldri gitt det ut.Noe av det han fikk gitt ut var: - Stamtavle over familien Daae, 1862. - Fortegnelse over Kandidater, der er dimiterrede fra Bergens lærde Skole 1756-1825. - I Bernhofts kirkelige Kalender: Erik Pontoppidan (1875), Gjeble Pederssøn (1877).Opdagelsen af Ludv. Holbergs Fødselsdag skyldes Lampe. Og mange flere små artikler utgitt i Ill. Nyhetsblad og i Morgenbladet.Siden han arbeidet lenge med dette arbeidet går jeg ut fra at han har gjort en grundig jobb, men feilfri er den helt sikkert ikke.Men, som sagt, andre akn sikkert kvalitetsbedømme hans arbeide mye mer enn meg.Dersom du har flere Schjelderup-spørsmål så må du bare spørre. Enten her i Digitalarkivet eller på Slektsforums emne om slekten Schjelderup: LenkeDette er den slekten jeg definitivt arbeider mest med og har gjort det i snart 15 år.Jeg ser fram til stor aktivitet om dette emnet der.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Takk Remi.Har jeg flere spørsmål ved Schjelderup vil jeg legge de ut. Ser ut som om du har god greie på familien.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.