Gå til innhold
Arkivverket

[#45175] Henrik Ibsens søsken


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

På tampen av Ibsen-året kaster jeg inn temaet 'Henrik Ibsens søsken'. Kanskje bortsett fra søsteren Hedvig, som dikteren holdt en viss kontakt med, har de fått en heller perifer plass i den Ibsen-biografiske litteraturen.Så vidt jeg kan se av de kildene jeg har hatt tilgang til, hadde Knud Ibsen (1797-1877) og Marichen Altenburg (1799-1869) disse barna:1. Johan Altenburg Ibsen (1826-1828).2. Henrik Johan Ibsen (1828-1906). Dikteren. Gift 1858 i Bergen med Susannah Thoresen. Øvrige biografiske data forutsettes kjent.3. Johan Andreas Ibsen (1830-18??). Emigrerte 1849 til USA. Bosatte seg i Oconomowoc, Wisconsin. Siste livstegn fra ham: Et brev han sendte hjem i 1860. Kastet seg muligens på gullrushet til California. Det hadde jo vært artig om det hadde latt seg gjøre å finne ut av hva som skjedde med ham, og hvor det ble av ham.4. Hedvig Cathrine Ibsen (1831-1920). Gift med skipskaptein Hans Jacob Stousland (1828-1913) fra Kristiansand. Hedvig Ibsen Stousland var aktiv i Den lammerske frimenighet fra 1850-årene - i begynnelsen av 1860-årene i utbrytergruppen 'Den christelige Dissenter-Menighed i Skien og Omegn' (forløper for baptistene). Voksendøpt 20/12 1861. Paret hadde bl.a. sønnen Carl Stousland (1860-1941). Voksendøpt i Dissentermenigheten 6/7 1873. Kjøpmann og bankbestyrer i Skien. Bekledde en rekke offentlige og private tillitsverv. Var bl.a. i mange år stortingsrepresentant for Skien (først for Venstre, deretter for de 'Uavhengige'). Var dessuten britisk visekonsul.5. Nicolai Alexander Ibsen (1834-1888). Vanfør etter at en barnepike mistet ham i gulvet. Emigrerte til USA i slutten av 1860-årene. Bosatte seg i Estherville, Iowa. Ugift.6. Ole Paus Ibsen (1835-1917). Gift 1) med Anne Marthe Boyesen (1836-1881); 2) 1882 med Jenny Myhre. Aktiv i Den lammerske frimenighet og 'Den christelige Dissenter-Menighed'. Voksendøpt 6/11 1864. Ole Paus Ibsen seilte først som sjømann. I 1866 var han med barken Neptunus av Skien (C. B. Pauss & H. Houen) fra Trondheim til Quebec. Seilte også som skipper. 1874-1884 drev han kolonialforretning i Skien. Solgte den til nevøen Carl Stousland. Drev også en periode forretning i Brevik. Var i 1887 bosatt på Tjøme. Henrik Ibsen, som på det tidspunktet var blitt verdensberømt, skrev da en anbefaling for ham ('min eneste gjenlevende broder') i anledning av at han søkte stilling som fyrvokter. Han flyttet så til Kvitsøy i Rogaland, der han var fyrassistent fram til han ble pensjonert i 1904. Som pensjonist bosatte han seg på Sjømannshjemmet i Stavern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg finner ham ikke i Oconomowoc i 1860 (men pussig nok bor det en 59 år gammel navnebror - og 'nesten-nabo' fra Gjerpen der: Johan Gasmann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det må føyes til at det er noe uklart når Johan Andreas Ibsen skrev det omtalte brevet hjem. Her spriker kildene. Et sted er også 1850 nevnt. I så fall kan han ha vært død i 1860. Robert Ferguson omtaler brevet i sin biografi HENRIK IBSEN MELLOM EVNE OG HIGEN, s. 44 - og føyer der til: 'Johan forsvant like etterpå og lot aldri høre fra seg igjen; ifølge et rykte døde han på veien til gullfeltene i California'. Men Ferguson daterer ikke brevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her fant jeg en referanse på Nicolai Alexander Ibsen, men jeg kan ikke finne ham i Estherville, Iowa i 1880-tellingen:SAVEREIDE, C. F. Henrik Ibsen's brother. Norden, 5:4-5 (May, 1933.)Nicolai Alexander Ibsen was the youngest of six children in the Ibsen household. He came to America about 1870. He owned forty acres of land near Estherville, Iowa, and herded cattle in that region.Kommentar: Han var ikke den yngste, men den nest-yngste av Henrik Ibsens søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Endelig en datoreferanse for Johan Andreas Ibsens tidligere omtalte brev:IBSEN, JOHAN A. A. A letter from the brother of Henrik Ibsen to his father, dated May 28, 1850, at Milwaukee, together with a translation by Theodore Jorgenson. Johan Ibsen lived for a time in Wisconsin, but set out for California and is supposed to have died while crossing the desert on the way to the gold fields. Kilde: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ikke ut til at Knud Ibsen og Marichen Altenburg fikk noen stor etterslekt. Henrik Ibsen hadde to barn:1. Hans Jacob Henriksen (1846-1916). Om hans ekteskap og barn . se her: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=42027&sok=ibsen&startnr=&antall=&spraak=&nr=4&antinnlegg=189#anker>Lenke2. Sigurd Ibsen (1859-1930), g. 1892 m. Bergliot Bjørnson (se f.eks. her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove D. Johansen

Tidsskriftet 'Levende historie' hadde en artikkel i årg. 4, nr 2, 2006, side 24-27: Ublide skjebner. Ibsens brødre i Amerika. Art. er skrevet av Anne Haugen WagnTove D. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove D. Johansen

Også en artikkel av samme Anne Haugen Wagn i 'Telemark historie. Tidsskrift for Telemark historielag' 21 (2000), side 73-83: Johan Ibsen og hans amerikareise.Tove D. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen.Når det gjelder Hedvig Ibsen Stouslands barn, var muligens ingen av dem gift. Marie og Johan vet jeg ingenting annet om enn at de er nevnt i ft. 1865. Anna hadde noe kontakt med sin onkel Henrik. Det eksisterer forresten fremdeles noe som heter 'Fru Hedvig Ibsen Stouslands og frøken Anna Stouslands legat' i Skien.Jeg prøver å legge inn et bilde av Hedvig Ibsen Stousland:

bilete1849.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

En kuriositet: Paus-familien må ha hatt et pussig forhold til ornitologi, for blant Ibsens Paus-aner finner vi inngiftet både Falck, Ørn og Ravn !; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Mange amerikanere hevder å være etterkommere etter Ibsens brødre. Det er bare å søke på diskusjonsforumene hos rootsweb, så finner dere nok noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg er klar over det. Påstandene er nok tvilsomme. Jeg kjenner i hvert fall ikke til at noen av dem har latt seg verifisere. Når det gjelder Johan, er det jo selvsagt et problem at ingen (så vidt jeg vet) har kunnet dokumentere hans siste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Til innlegg 5: I Elkhart twp., Polk co., Iowa finnes i 1880 en N. A. Ibson, 42, boarder (hos Berge? Larson) som driver med farming.Det finnes også flere nordmenn med navn Ibson eller Ibsen i 1880-tellingen; to brødre i Pocahontas co., Iowa og en i Cook co., Illinois.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Interessant funn, Gunleif. N. A. Ibson er nok Henrik Ibsens bror Nicolai Alexander. Alderen stemmer ikke helt (han var 45/46 i 1880), men slike avvik er ikke uvanlige i amerikanske folketellinger (heller ikke i norske, for den del). De to brødrene i Pocahontas er nok ikke slektninger av dikteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Av Hedvig Ibsens barn er ikke Marie med i ft. 1875, så hun må vel være død. Johan er imidlertid med - 'Skoledicipel Johan Ibsen Stausland': Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Fra Skien MINI 8 (skannet utgave), 1866-1877. Døde dissentere:Opgiven Døds-Dag 18.juni (1866) - Marie Stousland, 2 1/2, Gjendøberne, Underlivs-Tæring'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Johan Ibsen Stousland (f. 1865) finner jeg ikke spor av etter ft. 1875. Han er, så vidt jeg kan se, ikke blant de registrerte døde dissenterne i Skien fram til 1900 (heller ikke blant de 'ordinært' registrerte døde). Og han er ikke å finne i ft. 1900. Han er heller ikke nevnt i de Ibsen-biografiene jeg har lest. De eneste av Hedvig Ibsen Stouslands barn som er nevnt der, er Carl og Anna - og ingen av dem var gift.Hvis vi så forutsetter at heller ikke Ibsens Amerika-brødre hadde barn, ser det ut til at det bare er Henrik Ibsen av Knud Ibsens og Marichen Altenburgs barn som har nålevende etterkommere. Det ser nemlig heller ikke ut til at Ole Paus Ibsen hadde barn i de to ekteskapene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo for ordens skyld ta med det som står på Telemark Museums hjemmeside om Henrik Ibsens søsken:'Henrik Ibsens søsken.Henrik Ibsen hadde fire søsken. Søsknene ble født med mellomrom på ca. 2 år, men det var åtte år mellom dem, slik at da Henrik reiste til Grimstad 15 3/4 år gammel, var de to yngste brødrene bare snaut åtte og ti år gamle. “Så tidleg åndeleg utvikla som Henrik var, så måtte fråstandet til desse to kjennas så stort at noka kameratskapskjensle med dem kunne han ikkje ha,” skriver Halvdan Koht.Broren Johan var to år yngre, “ein gut som synes ha vori eit kvikt hovud, og som lærte å skrive lett og livleg for seg.” Han hadde ikke de samme boklige interesser som Henrik, men fulgte bl. a. med faren på jakt. Johan var praktisk og tenkte på å bli forretningsmann. Han greide godt å stå på egne ben i et fremmed land og reiste til Amerika 19 år gammel. Så ble det slutt på alle hilsener fra ham.De to mindre brødrene, Nicolai og Ole, hjalp bl. a. Henrik med tryllekunstene hans. En av dem lå gjemt under bordet og stakk til Henrik de kortene han skulle trylle frem. De truet imidlertid Henrik med å avsløre tryllekunstene dersom de ikke fikk den betalingen de krevde. Nicolai reiste til Amerika der han arbeidet som sauegjeter. Norske venner der reiste en gravstein over ham da han døde i 1888.Hedvig må ha vært den av søsknene som han hadde det næreste foholdet til. Da han var i Skien på vei fra Grimstad til Christiania i 1850 da han var 22 og Hedvig 18, gikk de turer sammen i omegnen rundt Skien og hun hørte med undring på planene han hadde for livet sitt. Hedvig ble siden religiøs og gikk ut av statskirken og inn i den lammerske “frimenigheten”. Hun skrev til Henrik for å søke å få han omvendt. Hedvig ble gift med styrmann Hans Jacob Stousland på dampbåten “Finn” som gikk mellom Skien og Oslo. Deres barn, Anna og Carl Stousland besøkte onkelen Henrik Ibsen av og til i Oslo'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Det er en John Stausland som er å finne i Ellis Islands arkiver. Hans fødselsår er oppgitt til 1866 da han ankommer Ellis Island i 1923. Denne John er ifølge manifestet gift med Grace (49 år), og har også en datter med samme navn (18 år), og en sønn Nelson (15 år). Disse reiste med Hellig Olav fra Christiania 24. august 1923, og ankom Ellis Island 5. september 1923. Jeg har også funnet en John Stousland som ankommer Ellis Island i 1921, men da avreist fra Azorene som mannskap på Liberty Glo. I manifestet står det at han tok hyre i Philadelphia i 1919 og at han var amerikansk borger. Dersom dette er rett mann og han var sjømann kan det forklare at han ikke gjenfinnes i FT 1900.I manifestet fra 1923 er det oppgitt at familien har adresse 275 Orient Way, Rutherford NJ. Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et meget interessant funn! Han må i så fall ha emigrert før 1900, og dermed burde det være mulig å finne ham i en eller annen passasjerliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå fantes det flere Stousland i USA samtidig med John. Noen av dem har Søgne (Vest-Agder) som oppgitt fødested - forøvrig opprinnelsesstedet også for slekta til Hedvig Ibsens mann (som selv var f. i Kristiansand). Siden vi ikke har noen opplysninger foreløpig om John Stouslands fødested, er det selvsagt umulig å fastslå at han var Johan Ibsen Stousland fra Skien - selv om enkelte indisier peker i den retning: Først og fremst alderen og det at J. I. Stousland ser ut til å forsvinne fra Skiens-kildene en gang etter 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.