Gå til innhold
Arkivverket

[#45175] Henrik Ibsens søsken


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her er sannelig hjemreisen - dvs. da John Ibsen Stousland førte det reparerte 'Liberty Glo' tilbake til USA i 1921:

bilete1869.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten nattlig artighet som vedrører Johan Ibsen Stouslands bror, Carl Stousland (stortingsmannen og konsulen) - og som kanskje et stykke på vei forklarer hvorfor han ikke ble gift. Se s. 5 i Marine Liunghs dagbok fra 1880 ('Løverdagsmorgen den 14 før Frokost'): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil S Eidskard

Litt utenom temaet - men allikevel : Stemmer dette at Bondeopprøraren Lofthus var bestefar til tenestegjenta Ibsen slo an på ? : Etterkommere etter Christian Jensson Lofthus 1 Christian Jensson Lofthus f: 1750 i Risør *** bondeopprøreren d: 13 jun 1797 i Akershus Festning .. +Else Sofie Nilsdtr Dannevig f: 1747 i Eide Aust- agder d: 1812 . 2 Susanne Elisabeth Christiansdtr Lofthus f: 1750 i V Moland d: 1855 i V Moland ..... +Jens Stenerson Risvand f: 1780 i Birkenes d: 1856 .... 3 Else Sophie Jensdtr Birkedalen f: 18 jan 1818 i Birkedalen u Lofthus** debatt 12.sep 2006 d: 05 jun 1892 i Tyttebærmoen - av cholerine - sommerdiare ........ +Henrik Johan Knudson Ibsen f: 20 mar 1828 i Skien-til Grimstad 1843/44 d: 23 mai 1906 i Christiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Har fulgt med i dette temaet. Mens miniserien om Ibsens unge liv nylig var på tv, så lurte jeg på info om Ibsens søsken og deres liv fremover.Men det er noe jeg fortsatt lurer på. Håper jeg ikke har gått glipp av noe blant all infoen i dette temaet. Ang. svar på spørsmål.Det jeg lurer på om det var Ethel Nelson ble gift med. Og om de fikk etterkommere. For det ser ut som det har vært mer rundt Nelsons søster Grace.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg går ut fra at det var Ethel Nelson ble gift med, men det er ikke verifisert. De må i så fall ha giftet seg en gang etter 1930. Om de hadde barn, vet jeg ikke. Og som jeg nevnte i et tidligere innlegg, så nærmer vi oss vår tid og mennesker som muligens fremdeles lever (dersom de fikk barn). Dermed synes jeg ikke det er naturlig å debattere den generasjonen her i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Ja. Jeg er enig med deg, Oddbjørn J. i at man ikke skal debattere evt. nålevende slekt. Og det er fint at du er klar over det. Akkurat som jeg og flere. Dessverre ikke alle. Da evt. etterkommere etter Nelson, f. i 1908 kan være født en gang i 20-årene el. i 30-årene.Tenkte kanskje Nelson hadde etterkommere som var døde allerede. Siden Graces antakelige sønn Robert J. Schroeder (død i 1999) ble nevnt.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det noen som vet når Henrik Ibsens niese Anna Stousland døde (antakelig etter moren Hedvig, som døde i 1920)? 'Fru Hedvig Ibsen Stouslands og frøken Anna Stouslands legat' eksisterer altså fremdeles med en adresse i Skien. Etter hva jeg har forstått, har legatet et religiøst formål. Er det noen som kjenner nærmere til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Anna Stousland kan eg diverre ikkje seie noko om. Derimot hugsar eg godt Susanne Stousland frå oppveksten min i Skien på seksti- og syttitalet.Ho var eit kjent trekk i bybiletet der ho i særs høg alder suste rundte på mopeden sin i ein type strekkbukser og anorakk. Dei siste åra budde ho heime hjå ibsenforskaren og lokalhistorikaren Einar Østvedt.Eg går ut frå at ho døydde midt på syttitalet. Da hadde ho alt ei tid vore i nittiåra, og dermed kan ho vel vere fødd omkring 1880.Susanne Stousland var så vidt eg veit einsleg heile livet. Eg har alltid gått ut frå at ho slekta frå ein av Henrik Ibsens sysken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var interessant, Arnfinn. Susanne Stousland kjenner jeg ikke noe til, men hun bør jo 'sjekkes opp'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den eneste Susanne Stousland jeg finner i 1900-tellingen, er bosatt i Oddernes ved Kristiansand. Hun er f. 1889 og er åpenbart en slektning av Hedvig Ibsens ektemann. Kan hun ha flyttet til Skien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Wang

Anna Stousland var født 16/10-1867 og døde i Skien 8/8 1936. Dødsannonsen i Varden (10/8-36) er underskrevet av Carl Stousland og Johan Ibsen Stousland. Samme dag hadde Varden også en nekrolog over avdøde. Forøvrig skrev Anna Stousland minnebok i mange år. Denne boka ble utgitt av Ibsenforbundet i 1997. Her er også en del familiebilder, bl a. et gruppebilde av søsknene Carl, Anna og Johan sammen med Johans kone og to barn (dette bilde kan også sees online på hjemmesidene til Skien Historielag (www.skienhistorielag.no). Mvh Trygve Wang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk, Trygve! Dette var flott. Jeg legger en lenke til det nevnte familiebildet: LenkeJeg går ut fra at personene på bildet kan identifiseres slik:Bak fra v.: Johan Ibsen Stousland, Grace Stousland (Johans datter), Carl Stousland. Foran fra v.: Grace Stousland (Johans kone), Nelson Stousland, Anna Stousland.Etter alderen på barna å dømme kan vel bildet være tatt rundt 1920 (står det 1921 nederst til høyre?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er sikkert jeg som ikke har fulgt med, men jeg har faktisk ikke oppdaget hjemmesiden til Skien Historielag tidligere. Her var det mye artig! Bl.a. en del skannet kildestoff. Et interessant eksempel i lenken (Fra Skiens Forretningsverden), der bl.a. Carl Stousland er nevnt flere ganger, og der det også finnes et interiørbilde fra forretningen 'Ole P. Ibsens Efterfølgere': Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I 'Protocol for Den christelige Dissenter-Menighed i Skien og Omegn' (medlemmene i 'Brevig og Omegn') står Handelsmand (og 'Ældste' i menigheten) Ole Ibsens to ektefeller innført, samt en noe kryptisk utfylling av kolonnen 'Om gift og har Barn'. Svaret er 'Ja'. Et aktuelt spørsmål blir selvsagt da om dette svaret også indikerer at han hadde barn. Jeg registrerer ellers at et av de andre medlemmene er innført med antall barn (1). Se http://www.slekt.org/protocol-brevik.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når Ole Paus Ibsen inngikk sitt første ekteskap med Anne Marte Boyesen, har jeg ikke funnet ut - men hun hadde altså tidligere vært gift med en skipper E. Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Wang

Ole Paus Ibsen inngikk sitt første ekteskap i Brevig den 17/12-1868, med Anne Marie Knutsen, født Boyesen Jeg tror ikke de hadde felles barn - men kanskje Anne Marie hadde barn fra sitt 1. ekteskap (både i følge kirkeboka og 1865-tellinga er Anne Marie er hennes riktige navn - ikke Anne Marte). Mvh Trygve Wang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for god hjelp nok en gang, Trygve. Jeg har forresten nå fått bestilt Anna Stouslands dagbok antikvarisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.