Gå til innhold
Arkivverket

[#45176] Botolf fra Lesja


Gjest Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Handegård

Jeg leter etter informasjon om slektsledd før 1700 for en del personer med 'etternavnene' Talset, Mjelva, Hjelset og Hagen (Nordmøre/Romsdal).Et av de navnene jeg stopper opp på i Solemdals-boka, er en Botolf som skal ha kommet fra Lesja i Gudbrandsdalen. Han hadde en sønn som het Ola Botolfson Roaldsli (1713-99).Jeg er lite kjent i den lokale litteraturen om Gudbrabdsdalen, og trenger tips om bøker der det kan være hensiktsmessig å starte letingen (eventuelt opplysninger om Botolfs foreldre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har satt sammen et alfebatisk fornavnsregister over bøndene i Gudbrandsdalen i tiendemanntallene 1683 og 1684 og jordeboka 1683, og har bare funnet fornavnet Bottel på Øy i Lom og Nørsteli i Fåberg.Går vi lenger bakover i tiden, f eks til landskattene 1625 og 1628, finnes Bottel kun på Vedem i Øyer og Svare i Vågå.Navnet er altså uvanlig i Gudbrandsdalen, i det minste blandt voksne menn før 1680.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Takk skal du ha, Tore.Henvisningen til Lesja i bygdeboka (for Solemdals-bygda) kan jo være feil, eller nokså upresis. Den Botolf(v) jeg leter etter, må i alle fall være født på slutten av 1600-tallet, ca. 1690 eller litt tidligere.Jeg skal prøve et par kontakter i Molde-området som kanskje kan ha kjennskap til hvorfor Lesja er nevnt, og om det evt. kan dreie seg om en forveksling av navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Det er nokre få Bottolf-ar i Lesja på 1600-talet, og dei ser ut til å ha sams opphav på Stor-Enstad på Skogen frå kring 1630 iflg. Bygdebok for Lesja bd 1 (1987) s. 332. Ein Bottolf bygsla eigedom her i 1633. Han kan ha hatt ein son Ola, som igjen fekk ein son Bottolf ca 1645 (leiermålsbot) som vart brukar på Sæter (bd 1 s. 397) frå kring 1690. Men denne B.O. døydde på Sæter kring 1698, da det var halde skifte etter han. Sonen Ola B. f. ca 1694 vart brukar på garden og døydde der i 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

''Bottolff Heddem'' er nevnt på Lesja 1611, han ga skatt året før, men ga intet i år fordi han var utskrevet til leiren (ved Svinesund) (Landskatten 1611).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.