Gå til innhold
Arkivverket

[#45177] Ursula Christophersdtr. Darre f ca 1590/Ole Jensen Schriver


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Når ble Ursula Christophersdatter Darre gift med Ole Jensen Schriver født ca 1570? På noen sider på internett ble de gift i 1612, og på andre i 1622. De eller Ole Jensen Schriver med eventuelt tidligere kone fikk disse barna:1)Susanna født ca 16052)Karen født ca 1612, som i ca 1631 ble gift med Christopher Nilsen Tønder(født ca 1571).Hvis Ole Jensen Schriver først i 1622 ble gift Ursula, så er det jo tvilsomt om hun var mor til Susanna og Karen. Kan jo nevne at Karen Olsdatters sønn Ole Christophersen kaller en av sine døtre Ursula, så da er det vel mest sannsynlig at Ursula var mor til Karen? Ursula blir jo da muligens dette barnets oldemor. Nå står det også i Hornemanns Stamtavler at mor til Susanna og min ane Karen var Aarsille(Ursula) Christophersdatter, men det var jo så tidlig som i 1908 at den ble skrevet.Har tatt opp dette i et annet emne her(Karen Olsdatter Schriver), men fant ut at flere kanskje kom til å lese hvis jeg hadde Darre i tittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Maria Jørgensen

I Svein Tore Dalhs, embetsmenn i midt-Norge i tiden 1536-1660, står Olluf (Ole) Jensen Skriver oppført som gift med Aarsille (Ursula)Christophersdtr. De har døtrene Susanna og Karen, og sønnene Christoffer og Jens(?).Og i tillegg til det som du skriver, at Ole Christophersen Tønder kaller en av sine døtre for Ursula (Aarsille), så kaller også Susanna en av sine døtre for Aarsille.Kan det være mulighet for at ingen av de to årstallene du har funnet på når Aarsille/Ursula og Ole/Olluf giftet seg, er rette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også tenkt på det samme angående årstallene, og på en av hjemmesidene sto det også at Ursula var født ca 1590. Hun vil jo da bli svært ung i 1605, men nå var jo årstallene omtrentlige på denne tiden. Så Ursula kan være født før 1590 og datteren Susanna etter 1605.Jeg fant også omsider frem til Ursula på Simon Ellefsens hjemmeside, men han tror ikke at Ursula kan være mor til Susanna og Karen på grunnlag av dette med årstallene. Der tror jeg Simon Ellefsen tar feil, og særlig med tanke på at Susanna også kaller en av sine døtre Ursula. Har tatt kontakt på mail med en av dem som har skrevet om Ursula på sin hjemmeside, men ikke fått svar. En av hjemmesidene som skriver at de giftet seg i 1612 henviser til en annen hjemmeside som kilde hvor det faktisk står 1622, og da er det jo noe som skurrer. Jeg har uansett lagt denne grenen 'på is' inntil videre. Takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Hjemmesider og andre sekundärkilder (stamtavler) bör oplyse om primärkilden, hvis man skal betragte dem som pålidelige. Hvis de gör det og noget er usikkert, kontroller primärkilden (jeg er for nylig blevet nödt til at revidere en hel slägtslinie i en ca 80 år gammel stamtavle, på grund af en forveksling af to kvinder der begge hed Kirstine Maersk den ene Nielsdatter den anden Madsdatter).Opkald kan lige så godt väre efter en stedmor som en biologisk mor, särlig hvis den förste er af anset familie.Så jeg tror ikke man kommer videre uden at gå til primärkilderne eller en pålidelig sekundärkilde.Eksempel fra Bergen: Sören (Severin) Seehus(en) (senere Svanenhielm)og Alida (skrives også Al, Ahl, Ael)Cromerty gift ca 1690 havde 4 börn Elisabeth (begge foräldres mödre) Morten (Sörens far), Alida og Egte (Alidas sent indgiftede stedmor). Der findes også eksempel på opkald efter en indgiftet onkel (se tema 10584).Kilder: Klevenfeldts stiftsrelationer, DRA (trykt i PHT 1_I). Skifte efter Thomas Danielsen 1699, SAB. Sollieds samlinger, SAB (i Sollieds uddrag af nävnte skifte skrives Alida fejlagtigt Ane, i originalet er skriften utydelig, og kan tolkes som Ane, men faktisk også som hendes rigtige navn Ael).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er den som veldig ofte sjekker primærkilder, men i dette tilefellet er hjemmesider oppgitt som kilder. Med andre ord så aner jeg ikke hvilken kilde som er benyttet i utgangspunktet. Dette er jo også langt nedpå 1600-tallet, og jeg kan ikke forstå hvilken primærkilde en skulle sjekke for å finne et giftermål i 1612 eller 1622.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Sekundærkilden som er benyttet av mange for årstallet 1622 er fra Steinar Grønn (1981). Jeg har ikke lenger denne kilden for hånden. Fint om de som sitter med den kan sjekke denne nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Jon Anders Holtan

Jeg løfter fram denne tråden i fall det skulle være kommet ny informasjon om Ursula etc siden sist.Jeg har dessuten et spørsmål om fødeår for Christopher Nilsen Tønder. Han er født ca 1571, heter det i [2]. Jeg har ellers notert at Simon Ellefsen oppgir januar 1587.Ellefsen er her: www.nose.dk/norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har ikke jobbet med disse siden i 2007, men jeg sett i boka 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt som også skriver at Christopher Nielsen Tønder ble født 20.01.1587.Jeg må nok bli sikrere på noen ledd etter disse før jeg jobber med disse mer, og jeg vet enda ikke om den Renholt Fredrik Olsen Tønder(sønnesønn av Christopher Nilsen og Karen Olsdatter Schriver) som skulle overta Dønnesgodset på Helgeland var far til min formor Maren Renholtsdatter Tønder født ca 1701. Han druknet jo på Alstenfjorden i 1704, før han fikk overtatt der. Hun må i såfall være uekte datter av han og forloveden Sophia Krog. Har også kopi fra skiftet etter Sophia Amalia Pedersdatter Krogh fra 17.07.1736, men det var jo sjelden av 'uekte' barn arvet. Så inntil jeg har funnet noe mer sikkert bevis her, får jeg ikke gjort noe mer. Har også sett tidligere i kirkebøker for Trondheim for ca 1701, men hvis Maren ble døpt i Vår Frue kirke finner en henne ikke(kirkebøkene starter på 1729). Det som jeg har lagt inn i mitt slektsprogram om disse blir likevel ikke publisert på noen måte annet enn det jeg har lagt ut. For å kunne gjøre det må man han tilstrekkelig med datakunnskaper, og der mangler jeg en del ja.På Børje Jonsens hjemmeside er det påsstått at Maren skal være datter av en Reinholt Reinholtsen i Dyrøy i Troms. Må også få sjekket hans kilder til dette, men nå er det andre prosjekter med slektsforskning på gang for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mente at det blir ikke publisert noe annet enn det som er utlagt her i dette emnet på Digitalarkivet om henne: jeg har muligens skrevet om henne på Slektsforumet også i 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.