Gå til innhold
Arkivverket

[#45183] Edvard Steiner og hustru Gunhild Christiansdtr. Hauge, hvor kom de fra?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Nevnte par fikk en sønn Edvard Christian Gustav Steiner 30.04.1830 i Leinstrand/Melhus Sør-Trøndelag. Han giftet seg i Domkirken i Bergen 18.07.1858 med Else Mariane Billingthon.Men hvor kom foreldrene Edvard og Gunhild fra? Jeg finner ikke flere barn av dem, ikke gift, og jeg finner dem heller ikke i 1865-tellingen. Er der noen som har kunnskap om denne familien og som kan fortelle meg noe om dem? Hvor kom de fra og hvor ble de av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Du finner dåpen til Edvard C. G. Steiner her (helt nederst): LenkeHan er et uekte barn og begge foreldrene er bosatt i Trondhjem. Far Edvard Steiner er skuespiller.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om du har sett denne lysningen i DK (høyre side). Jeg klarer ikke å tyde alt som står der, bl.a. farens yrke. Etternavnet til Else er et annet enn det som står i selve vielsen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Remi og Berit for innlegg i debatten.Det ante meg at det kunne være snakk om et barn født utenom ekteskap. Det gjør det noe vanskeligere å finne opphavet til barnets far og mor. Et eventuelt ekteskap ville ha avslørt fedrenes navn.Når det gjelder Else, så var hun datter av Fredrik Theodor Billingthon og Christine Haarby.Hun holdt heller ikke sin sti ren, for midt i ekteskapet med E.C.G. Steiner fikk hun en sønn utenom ekteskap i 1869 med en Johannes Thomassen Endregaard.Dette barnet vokste imidlertid opp sammen med sine halvsøsken. Hun fikk senere barn i 1872 med sin ektemann. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Titta litt på FS og der fant jeg kanskje et sammentreff av navn i Danmark.Edvard Carl Gustav Steiner gift 8/9 1836 Skive, Viborg med Christine Caroline Antonette Monster/Munster?De fikk barn på forskjellige steder så de flyttet tydeligvis en del. Charlotte Adolphine (Sophie) 31/10 1836-25/4 1837 Sankt Nikolaj, Holbek, Holbek. - 1 dt. 22/2 1840 Sankt Maria, Helsingør, Fredriksborg. - Pauline Erhardine 4/6-23/7 1846 Skive, Viborg. - Anne Betsy Emmely dpt. 6/1 1850 Holmen sogn, København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen.Det var jo ganske sammenfallende navn her. Det kan jo tyde på at skuspilleren i Trondheim var dansk av opprinnelse.Når det gjelder historien Remi viser til, kan man jo lure på om det var den samme karen som senere fikk barn i Norge. I så fall var jo også han sønn av en omreisende skuespiller. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Om det nå ikke er sønnen Edvard C. G. Steiner som er beileren i historien. Jeg har ikke prøvd å tidfeste den så nøye, men det står kanskje i historien.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er vel skrevet minner fra tiden 1810-25. Så dette var nok før den norske Edvard ble født. Siden Edvard blir omtalt som gammel da denne damen var i konfirmasjonsalder så var han kanskje rundt 25-30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, om det har noen sammenheng, må det være skuespilleren i Norge det snakkes om. Aldersmessig kan det stemme bra. Men, er det samme mann, og hvor kom han så fra, og hvem var moren Gunhild Christiansdtr. Hauge? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.