Gå til innhold
Arkivverket

[#45186] Alexander Hugo Köhler alias Johan Orth?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Heldigvis sjekket Asbjørn 1910 tellingen og fant:Asbjørn skriver 'I forbindelse med 1910 fant jeg Fanny Køhler i Markens gate 6 . Da bor hun altså ikke hjemme lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, nå har vel Fannys skjebne mindre betydning, i og med at Floras sønn er nevnt i skiftet. Da må vi anta at Fanny var død før Hugo og at hun ikke hadde arvinger som levde, men her vises i hvertfall hvor hun bodde; Markens Gade, -ikke så langt unna resten av familien.

bilete2264.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom Flora ble født i 1885 og så døpt i 1892, kan det være snakk om en konvertering? At hun ble katolikk i 1892? Det er jo ellers uvanlig å vente i syv år med dåpen. Jeg klarer ikke helt å se hva det står i anmerkningsfeltet i dåpslisten hennes (lenken i innlegg 79), men er det ikke noe med at dåpsattesten er fra en kirke som begynner med 'St.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Mjåland

Fra Fyens Stiftstidende Odense, 17.3.1893 Kors I gaar morges døde efter et langt og smærtefuldt Sygeleije vor kjære lille Datter, Josephine Doris Køhler, 10 aar gl Odense den 16de Mars 1893 Anna Køhler A. Køhler, Lithograf Begravelsen foregaaer Mandag Middag, Kl. 1. fra Hjemmet, Enggade 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Mjåland

Fra Fyens Stiftstidende 7.9.1893Efter længere Tids Sygdom døde i forgaars min kjære Hustru, Clara Josefine Køhler, født Levin, i sit 33te aar. Odense den 7de Septenber 1893. Paa børns og egne Vegne; A. Køhler, Lithograf. Begravelsen er bestemt til Løverdagen den 9de September, Middag kl. 12 1/2. fra St Knuds Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(106) St Knuds (Odense Domkrike) er ikke katolsk.(107) Har noen funnet ut i hvilke kirker/sogn 'Lille Doris' og hennes mor, Clara Levin, ble gravlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(107) og (108) Men, hvorfor er det Anna (Camilla f Nielsen) som er oppført som 'Lille Doris' mor, iflg annonsen? Clara Josephine døde i september samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Viser til JFJs innlegg (31) i tråd 42713:Ettersom mange er blitt kjent med at jeg arbeider med Køhler-saken , har jeg etterhvert fått endel kontakter son bistår meg i arbeidet.Jeg retter en takk til alle dere som viser interesse.Her er en interesann ting jeg fikk her en dag: 'I Odense Veiviser for 1891 som jeg tror du fikk kopi av står C Levin oppført som bosatt i St Knudsgt, 8. Hun står oppført som enke. I samme veiviser for 1893 står C Levin , enkefrue oppført som bosatt i St Knudsgt. 8 Julie Levin bokholderske står oppført på samme adresse. Var ikke dette litt rart? Har du noen forklaring? Jeg vil skrive til biblioteket i Randes for å finne ut mer om da den første Hugo Køhler oppholdt seg der, også om fru Levin.' ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Mjåland

Er det noen som kan legge inn bildet av Hugo Kohlers Gotha kalender på debattsiden på 'Mayerling Forum'? Det ble avbildet på debattsiden i Digitalarkivet for en tid tilbake. Hvis noen vil, gjerne plasere det etter mitt inlegg på tysk i debattforumet datert 1 januar 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Til innlegg 112JFJ, har du avklart at det er 'vår' Clara Levin som bodde i St Knudsgt.8? En kan jo ikke utelukke muligheten for at det fantes flere Clara Leviner i Odense. Og hva forteller skiftet etter 'vår' Clara Levin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Arnfrid Mæland, Bergenhus, 19.2.2007 19:52 (111)(107) og (108)' Men, hvorfor er det Anna (Camilla f Nielsen) som er oppført som 'Lille Doris' mor, iflg annonsen? Clara Josephine døde i september samme år.'Ja dette var da underlig. For Alexander Hugo Køhler ble viet den 4 august 1894 med Anna Camilla Albine Nielsen , men ekteskapet varte ikke lenge. De ble skilt i 1896 eller senere. Anna beholdt etternavnet Køhler og vi kan følge henne i diverse kilder i årene fremover (Jfr. Asbjørn Karlsen) Kirkebog for Odense: Litograf, Enkemand af 1 ste Ægteskab siden 5 sept 1893 efter Clara Josephine Levin. Viede, 4. aug 1894 Alexander Hugo Køhler, 33 år og Anna Camilla Albine Nielsen, 21 år Søn af Friedericke Køhler og født i Eilenburg i Prov. Sachsen. Datter af Bådfører Peter Nielsen og Hustru Johanne Larsen den 22 jan 1861. født her i sognet den 26 mar. 1873 Skifteretsattest af 17 juli 1894 fra Odense Skifteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her tenker jeg C (Caroline) Levin og Julie Levin er i 1880 (Odense Købstad, Odense Kjøbstad, Pugestræde 64, forhuset 1ste sal, 2575, FT-1880, B0082)Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:Caroline Levin 55 Enke(mand) husmoder, legatnyder OdenseJeannette Levin 20 Ugift barn OdenseRosalie Levin 16 Ugift barn OdenseJulie Levin 14 Ugift barn Odense

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Som man ser i 115) var det også per 1893 ubekjent for AHK hvem som var hans far, eller han kunne ikke oppgi det av sekretess-hensyn. I sistnevnte tilfelle er det to muligheter, enten at det var noe tragisk eller trist ved farskapet, eller at hans far var en fyrste e.l. En kusks kanskje vakre datter kunne nok være blant de kvinner som risikerte - eller hadde sjansen til å oppleve - (stryk det som ikke passer!) slike ting i de tider og regioner.I så fall kan gåten i forhold 1) i 87) skyldes at han følte å ha et slags moralsk krav på fyrstelig arv. Å gå gjennom et liv uten å vite hvem som var faren, eller uten å ha anledning av andre grunner til å fortelle andre om hvem som var det, kunne nok iallfall være ganske frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Han visste iallefall i juli 1900 da han giftet seg med Anna Hendriksen i Bergen at hans far var Gårdmann August Køhler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Hadde han visst det i 1893, hadde han selvsagt sagt det. Det var bare de som ikke visste det, som måtte oppgi bare mora. Dessuten: Fordi mora var ugift, altså født Köhler med det som pikenavn, er det temmelig klart at August K. er diktet opp. Å vite farens navn var nok viktigere i Norge anseelsesmessig enn i f.eks. våre skand. naboland. I Bergen kanskje ekstra viktig?Kan han ha 'lånt' August-navnet fra sin morfar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Sidan denne debatten eigentleg er starta på nytt, er det grunnlag for ei oppsummering av nokre viktige moment:Ein eller to Köhler?: JFJ skriv (93): 'En sak vedr. Kartografi: Enkefru Køhler sier til Sørlandets morgenavis den 6/12-1945 om Køhler: 'Han var kartograf i den Østerrikske Generalstab, på den måten kom han inn i faget'.'Jaha. Så Kristiansand-Köhler var eigentleg kartograf, han?Men i sine eigne notater skriv han at han kjøpte identiteten til ein 'kartograf' og måtte endre yrket avdi han sjølv var 'litograf'! i 1881 og reiste i Sverike og Danmark.No vil nokon ha det til at denne 'kartograf' Köhler var den opphavelege faren til desse borna som KÖHLER (kven det no var av skrømta) fekk med Clara Levin. Men i dei kyrkjebøkene eg har sett og som JFJ har grave fram, står det intet om ein 'kartograf' Köhler, berre om ein litograf, frå tidleg på 1880-talet.Dersom denne 'kartografen' var den verkelege far til borna (som litografen tok over), burde han vel ha vore titulera som 'kartograf' og ikkje 'litograf' i kyrkjebøkene på 1880-talet. Men det er han ikkje.Konklusjon: Kartografen er ein oppdikta person (av litografen). Det er litografen som kjem til Danmark og Sverike og attende til Danmark i 1881 og frametter, gifter seg med og set born på C. Levin, vert enkjemann, oppattgift i Danmark, skild og flutter til Noreg kor han vert oppattgift og får nye born. Av den grunn kan ikkje Köhler vera = Orth, avdi Orth i 1881 finst ein annan stad.Å flytte årstalet frå 1881 til 1891 rimer heller ikkje. For sjølv om den sokalla Köhler II då skulle ha kome og teke over ei kone og nokre born frå Köhler I, så tok han ikkje over kona og borna til ein 'kartograf' Köhler, men ein 'litograf' Köhler. Dette meiner eg er det avgjerande prov på at der aldri har vore meire enn ein Köhler i denne saka - og han kan ikkje ha vore Orth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Tor: Kan han ha 'lånt' August-navnet fra sin morfar? det kan jo være en mulighet,men det er jo faktisk en mulihet for at det var den rette faren.Dette MÅ jeg til bunns i her er det så mange underlige ting som dukker opp at for meg blir denne saken bare mer og mer interessant og ikke minst utfordrende! Bjørn Davidsen: Hvorfor rimer ikke det å flytte årstallet fra 1881 til 1891? Køhler skriver jo at han kjøpe identiteten etter forliset da han dro med en båt til Hamburg.Asbjørn Karlsen holder også muligheten åpen for en skrivefeil.Det ville jo være helt inkonsekvent av Køhler å 'bevisst' skrive 2 forskjellige tidspunkt?Kanskje er dette med Kartografen sant-kanskje ikke? Kanskje det er Kartografen Ort som blir til Litografen Køhler! Så skriver han at han måtte endre yrket.Kansje en måte å dekke seg fra verden.Dersom det er sant det som Marie Larisch Wallersee skriver i sine memorarer at det var Johan Ort som hentet skrinet som iflg henne kunne medføre dødsdom over Kronprinsen.Da er det ikke rart at Køhler tier om saken like til sin død og prøver å brenne alle broer til forrtiden.Han Skriver jo i Gotha Almanakken 'Død for Verden' (på tysk).Jeg holder flere teorier åpne vedr. dette aspektet i saken.Jan F. Johansen Prosessfullmektig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Bjørn Daviden: Et tillegg. Asbjørn Karlsen skriver på sin hjemmeside: Johan Orth påstår i følge Gotha-almanakken at han etter å ha kommet i land fra forliset, kjøpte identifikasjonspapirene til en Hugo Køhler i Danmark og flyttet sammen med hans kone for å ta seg av familien. Som jeg nevnte i forbindelse med almanakken, burde det være mulig å sjekke ut denne delen av historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Johan Salvotor hadde iallefall disse militære titler: 1865.16.08 Østerrike Løytnant ved det 9. Feltartilleriregimentet1867 Østerrike Kaptein ved det 9. Feltartilleriregimentet1872 Lemberg, Forfremmelse til Major. Tjenestested i Lemberg1874 Oberstløytnant1876.24.04 Forfremmet til Oberst1879.25.03 Forfremmet til Feltmarskalkløytnant1879 Kommandant for den 33. Infanteritroppsdivisjon1881 Wien, Østerrike Kommandant for stabsoffierskurs i Wien1883.24.12 Linz, Kommandant for den 3. InfanteritroppsdivisjonJohan ort skrev 2 bøker. Han brukte etter hvert psevdonym i sine skriftelige angrep på det etablerte, men ingen var i tvil om hvem som stod bak. Franz Josef, som alt i alt må betraktes som en fredens mann, likte dårlig denne oppførselen. Johann måtte stå i stram givakt foran keiseren som ikke ville ha noe mer av dette. ( Fra Asbjørn Karlsen's nettsider)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,JFJ, det er vel ikke helt greit å fremstille det som Asbjørn Karlsens teori, slik du gjør på http://www.mayerling.de/ i dag. Karlsen har en fremstilling på sin nettside som er, så langt jeg kan vurdere det, så objektiv som den vel kan bli, og det er ingen teori han fremsetter, men i beste fall en hypotese.Historien om Aleksander Hugo Köhler er fasinerende, og det er spennende å være med som debattant. La la oss likevel være enige om at AHK var en mann preget av en alvorlig personlighetsforstyrrelse, i hvert fall må alle livsløgnene ha dominert hans liv. Det triste er selvsagt at han har påført sine omgivelser stor smerte. I hvilken grad han selv har lidd på grunn av sin psyke, vet vi ikke.AHK var en mann født av en enslig mor i 1861. Han kan ha hatt stor uro i seg, kanskje han har hatt emosjonelle vansker som barn og ungdom? Kanskje han har hatt et stort farssavn? Kanskje han har hatt vansker med å separerers fra moren?Han har nok laget seg en del fantasifulle forestillinger underveis, forestillinger som til slutt har blitt 'virkelige' for ham. Jeg tror en psykiater vil være best egnet til å studere og finne ut av Köhlers liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.