Gå til innhold
Arkivverket

[#45191] Rasmus Gjertsen f.1834, Naustdal, Sunnfjord - hvem er foreldrene ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

1865 er han oppført med bosted Førde sammen med hustru og 1 sønn. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=f61437&gardpostnr=704&personpostnr=4741&merk=4741#ovre>Lenke.Senere flytter de til Knapstad, Kinn og er her ved 1900-tellingen:LenkeJeg har funnet flere ved navn Gjert som kan være faren til Rasmus bl.a. denne karen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Dette kan være en mulig kandidat. I hvertfall den eneste i Førde kirkebok som heter Rasmus med en Gjert som far. LenkeSamme foreldrepar har 3 barn til døpt i Førde kirkebok: Ane Marie døpt 26. mai 1832, Mads Simon døpt 5. januar 1834 og Andrea Johanne døpt 14. mars 1831.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Når jeg legger sammen informasjonen fra dere begge, så ser det ganske bra ut.Siden det er svært sannsynlig at det i vielsen handler om de rette folka, betyr det at navnet hans er Rasmus Samson og dermed øker også sjansen for at Gjert'en du har funnet, Remi, er den rette.Det er synd at det mangler tidlige kirkebøker for området og den databasen som ligger inne for Sogn og Fjordane er jeg ikke så begeistret for. Men jeg ser at du har funnet barna der, så av og til er den god å ha!Jeg har søkt i IGI, men jeg må gjøre noe feil, tror jeg.....Da får jeg se om jeg kommer videre bakover.Takk skal dere ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Rasmus Samson Giertsen er fødd 3.12.1835, døypt 6.12.1835 i Naustdal kyrkje, Førde prestegjeld. Foreldra var Gjert Rasmussen Reiakvam f.1807, gift 1832 med Grethe Maria Madsdotter Solheim (-død 1852 på plassen Nyeteigen på Kringla, Naustdal.) Gjert var nr 9 av 11 søsken/halvsøsken oppkalt etter føremannen på Grimsetbruket Gjert Jørgensen (1742-1804). (Helsing ein nabo til Grimsetgarden.) Rasmus Samson sin farfar var Rasmus Nilsen f.1775 på Heimseta i Gloppen, død 1835 på Reiakvam i Naustdal.I sitt andre ekteskap 1829, med enkja Maria Persdotter Hukset (1787-1851) fekk dei 3 born: Gjert 1807, Salomon Josef 1809-55 og Kornelius 1811-85.Rasmus og Marie budde på Reiakvam i Naustdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Frå avskrift etter notatar av Elias Solheim dagsett desember 1964, ikkje sjekka mot Naustdal Bygdebok:'---- Rasmus Nilsen Heimseter, Hyen 1767 - 1822 g. 4/7-1806 m enke Anne Marie Eliasdtr Grimset. f. Birkeland. Dei hadde desse borni: 17/1-1807 Giert g. 1832 m Grete Madsdtr Reiakvam 11/7-1809 Salamon Josef g. 1838 m Karoline Abrahmsdtr Aase 6/10-1811 Cornelius Fyrstemann hennar Anne Maria, g. 1788 (1785?: Gjert Jørgenson Grimset. Med honom hadde ho 8 born. Tri døydde i ung alder: Her er dei som levde: 1789- Markvard g. 1819 m Tronde Sørensdtr Frammarsvik 1790 - Salmøy 1792- Jørgen g 1819 m Pernelle Sørensdtr Frammarsvik 1794 - Pernelle g. 1821 m Nils Oleson Fossen 1801 - JensRasmus Nilsson Heimseter veit eg ikkje meir um. Kona hans var enkje etter Gjert Jørgenson Grimset som vi ser. Ho var dotter til Elias Askildson Bireland, 1790 - 1809. g. 21/6-1763 m Synneve Jonsdtr Grimset. 1742 - 1809. - - - -'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk, Harald.Jeg skal forsøke å systematisere alle informasjonene, for her er det en del som ikke passer sammen.Ifølge Ingvard var jo Rasmus Nilssen f.1775 gift med Maria Persdtr., Hukset i 1829, mens han iht. Elias Solheim levde 1767-1822.-og hvem er mor til Gjert Rasmussen?Spørsmålet er da hvilke kilder som er mest troverdig og hvordan man skal gå frem for å avkrefte/bekrefte opplysninger.Har dere noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Litt ruskut å tolke men sjå i Geir Kleiveland: 'Naustdal Bygdebok Gards- og ættesoge Band II' under gardane Reiakvam Bnr 3 og Grimset Bnr 2. Kan du ikkje skaffe boka, så send ei melding til meg på harunrumpealfaonlinedottnoBeste helsing HJR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Bed om orsaking for feil avskrift av meg i innlegg (5). Ekteskapet i 1829 er rett, men det var ingen kjente barn etter Maria Pedersdtr (1787-1851)Anna Maria Eliasdotter Byrkjeland f.1767 gift 2 i 1806 med Rasmus Nilsson Heimseter (1775-1835) er foreldra til Gjert og dei to opprekna yngre brørne.Rasmus Heimseter døydde ikkje i 1822 som Harald Runde skriv, det var kona hans (Gjerts mor) Anna Maria (1767-1822)som døydde det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.