Gå til innhold
Arkivverket

[#45192] Tyding v kirkebok


Gjest Arvid Lillebergen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Kan du legge ut ei permanent sidelenke, kan vi forstørre og samanlikne - det er mykje betre. Framgangsmåten er skildra i mange tidlegare trådar, t.d. her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg hadde ingen problemer med å åpne lenka etter Helmin ikke fikk den opp, men nå virker den ikke igjen. Kanskje overbelastning.Jeg lurer på om det står Hans Knudsen, 47 år, tæring. Gatenavnet ser ikke ut som Dronningensgt. Kan det være Danielsveiten ?Ny lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Full henvisning til kirkeboka er: Trondheim domkirke, døde 1852, nr. 43. Berit - dette var virkelig interessant hvis navnet er tolket riktig. Kobberslagermester Hans Knudsen er min tippoldefar som jeg har lett etter uten å finne i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Tusen takk for god hjelp til dere alle. Dette stemmer meget godt med andre opplysninger jeg sitter inne med. Da kan jeg oppsummere følgende opplysninger om det jeg har greid å finne ut om Hans Knudsen:Født 1805 i Bergen, sønn av Knud Hansen (ellers ukjent). Borgerskap som kobberslager i Trondheim 15.06.1835. Gift 23.07.1837 i Vår Frues kirke, Trondheim med Georgine Elisabeth Falck (f. 1809). Fikk datteren Caroline Amalie i 1837 og sønnen Knud Christian (senere bogbindermester i Trondheim) i 1839. Døde 18. 03.1852 av tæring, gravlagt 25.03.1852 Nidaros Domkirke. Bosatt i Danielsveiten ved død.Dette er utelukkende basert på Trondheimskilder. Har enda ikke greid å finne Hans Knudsen i kilder fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Kva er kjelda di til at faren heitte Knud Hansen? Her er ein Knud Johannessen med son Hans, men Johannes og Hans blei vel neppe brukt om kvarandre så seint som tidleg 1800. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Fra kirkebok for Vår Frue kirke der Hans og Georgine ble viet den 23. juli 1837 er hans alder oppgitt til 32. Der står det også oppført at han er født i Bergen og at hans far het Knud Hansen. Ut fra oppgitt alder vil jeg tro at han er født i andre halvår 1804 eller i 2005. Denne kirkeboka er ikke scannet ennå, men jeg fant fram til den på microfilm på Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.