Gå til innhold
Arkivverket

[#45193] Reiste til HALIFAX I AMERIKA.


Gjest Jens Kristian Westgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Kristian Westgård

Ole Andreas Sørensen født: 4 april 1866 i Bamble i Telemark. Han kalte seg Andreas.Andreas Sørensen reiste fra oslo den 7-4-1893, med: Spd.-Angelo. Bestemmelsestedet var Halifax.Andreas var da 26 år, gift og hadde 2 barn. Hvor ble det av Andreas Sørensen?MVH Jens K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Gi oss navnene på kone og barn; gjerne med fødselsdata. US Census 1900 inneholder nemlig opplysninger om fødselsmåned - og år.Endte han opp i Canada er det litt vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Kristian Westgård

Andreas Sørensen giftet seg 28-12-1888 i Bamble kirke.Med: Hanna Mathea Hansdatter født:22 juni 1868 i Fossing under Skaatø. Hun døde 8-5-1929 i Bamble.Barn: Inga Mathea født: 8 juni 1889. Søren født: 31 mai 1891. MVH Jens K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Andreas went to Halifax alone? His family is in Bamble 1900.Andreas might be Andrew Sorensen in Canada or the US.He could have crossed the border into the US as many others did.To trace him in Canada is very difficult as records are on microfilm and not on internet as yet. RonHanna and mother with Hannas children 1900Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Madsen

En bror av min mormor, Øivind Ludvig Haug, reiste i 1902 til Sault Ste. Marie via Halifax i Canada. I Sault Ste. Marie (ligger som grenseby mellom Canada og MI,USA, hadde han en 3 mnd. arbeidskontrakt på et jernbaneanlegg. Der slutter forøvrig alle spor etter ham...(men han dro til USA). Kanskje din Andreas gjorde noe lignende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens K Westgård

Andreas Sørensens datter:Inga Mathea Andreasedatter gift med Andreas Christiansen, født i 1889.Barn: Kristian Adolf Andreasen født: 1909. Maria Andreasen født: ?Bosted: Rukan, de flytta fra Rukan i 1926 eller 1927 Til CANADA.MVH Jens K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et greit sted å starte søk. Jeg fant en Andrew Sorensen blant soldater i 1. verdenskrig, men fødselsdato stemte dårlig. Ellers er noen av basene søkbare:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser er databasen for immigranter for tidsrommet 1925-1935 søkbar, men den sier jo ikke så mye, da.Kan dette være noen av dine:Surname: Kristiansen Given name: Marie Age: 12 Sex: F Nationality: Nor Date of arrival: 1927/05/09 (YYYY/MM/DD) Port of arrival: Halifax , Nova Scotia Ship: UNITED STATES , United States Reference: RG76 - IMMIGRATION, series C-1-b Volume: 1927 volume 9 Page: 48 Microfilm reel: T-14810 Immigration Records (1925-1935) Surname: Kristiansen Given name: Inga Age: 37 Sex: F Nationality: Nor Date of arrival: 1927/04/18 (YYYY/MM/DD) Port of arrival: Halifax , Nova Scotia Ship: OSCAR II , Scandinavian American Reference: RG76 - IMMIGRATION, series C-1-b Volume: 1927 volume 7 Page: 201 Microfilm reel: T-14810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Andreas Kristiansen f.16.11.1889 Hartveit,Bamble Kristian Andersen Hartveit ( Sverige )Karl Johan Kristiansen f.05.09.1885 Morholmen,Skåtø Håkon KristensenRon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens K Westgård

Hei.Kan det være Canada som Andreas Sørensen reiste til? Siden dattera med sin familie flytta til Canada.MVH Jens K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Du sier jo selv i ditt første innlegg at han dro til Halifax hvor også Inga Kristiansen dro. Halifax, Nova Scotia, Canada, var et helt vanlig innfartssted for emigranter som dro til Canada.Hvis den Inga Kristensen som jeg fant i det Canadiske immigrasjonsarkivet, se innlegg 12, er datteren, kan det vel tenkes at de dro for å oppsøke faren. Jeg antar dette er den samme Inga som er i emigrantregisteret i Digitalarkivet, jfr. innlegg 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei, da jeg selv har en onkel som ligger gravlagt i Nova Scotia, Halifax, vil jeg gjerne være behjelpelig med å legge inn linken til denne hjemmesiden her. Siden ser søkbar, og det burde være mulig å finne slektninger her. I alle fall så fant jeg min onkel, med gravstein og allting. De har virkelig sørget for å lage et skikkelig ettermæle efter døde krigshelter der borte. Alle ære til dem for det.med vennlig hilsen Einar F. Løsneshttp://www.allenwhite.net/nsmmd/site/199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens K Westgård

Grunnen til at jeg lurer på om det er Canada Andreas reiste til, er at jeg er usikker på om det var Halifax i Amerika eller Canada.Siden jeg fikk spørsmål om det i innlegg nr:2.MVH Jens K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

For emigranter fra Norge til Halifax kjenner jeg kun Halifax i Nova Scotia, Canada, som vanlig reisemål. Jeg tror derfor du skal glemme andre steder med samme navn. Jeg håper følgende bakgrunnsinformasjon kan være interresant i sammenhengen:Angelo var en emigrantskute som gikk fra Oslo til Hull i England. Defra dro emigrantene videre med tog til Liverpool, og derfra videre over Atlanteren. Her er litt informasjon om Angelo:[url="http://www.norwayheritage.com/gallery/gallery.asp?action=viewimage&categoryid=10&text=&imageid=29&box=&shownew=>Lenke Her er noen opplysninger fra den turen Anders Sørensen var med på:1893 April 7, Capt. Johnsen from Kristiania with passengers. Cargo; 2.132kg pork, 70800 kg herring, smoked herring, butter, margarine, clothes, nails, paper, wood pulp, and 72.000kg matches.Her vil du finne mer om trafikken til Angelo frå Oslo til Hull i England:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.