Gå til innhold
Arkivverket

[#45196] Alstahaug og Rana - hvilke bygdebøker ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Jeg var på Universitetsbiblioteket og lånte diverse og så også etter bygdebøker for Alstahaug, men de jeg fant så ikke ut til å ha så mye informasjon om garder og folk.Jeg er litt ukjent med området, så hvis noen kan gi meg et tips om hva som er de beste bøkene om Alstahaug og for den saks skyld også om Mo i Rana, så hadde det vært fint.Jeg er ute etter slekter fra tidligste tider til så langt opp mot vår tid som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det finnes bygdebok for Rana som du kan låne på biblioteket. Dessuten hvis du kjenner gårder i Rana: http://rshl.monet.no/html/gardshistorie/Gard.htmNår det gjelder Alstahaug vet jeg ikke.Men du kan få utrolig mye hjelp her på dette forum og det er folketellinger for 1801, 1865, 1875 og 1900 som du kan søke på, men dette kjenner du kanskje til.Lykke til!Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Alstahaug har ikke bygdebøker der det finnes slektsoversikter, men det finnes mange gode hjelpemidler for slektsgranskning i området. Jeg kan nevne Svein Edvardsen sine utdrag fra skifter og militære ruller. Hemnes, Nesna og Rana har egne bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei og takk for svar.Gardslinken din var ny for meg, Inger, så det var spennende!Mht. Stein Edvardsens bøker, så lurte jeg litt på det, men jeg må bestille dem fra Tromsø og jeg ville høre litt med dere, før jeg satte igang. Siden det ser ut til å være eneste omfattende kilde for Alstahaug, så får jeg nok gjøre det. Håper bare det ikke er 'murstein', siden jeg må låne alle 5 samtidig for å få helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg vet ikke i hvilket område du nå søker opplysninger. Når det gjelder Alstahaug så er dette ett noe 'vidt' begrep. Alstahaug er i enkelte sammenhenger oppdelt; Tjøtta, Alstahaug, Stamnes, Herøy og Dønna. Så det spørs om du befinner deg i området Alstahaug i Alstahaug? Dette må tenke over før du låner eventuelle bøker av Svein Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er ofte på biblioteket i Sandnessjøen, og slår gjerne opp i de kirkebøkene for Alstahaug som ikke er utlagt Digitalarkivet. Det samme gjelder for kirkebøkene for Nesna, og Rana kan jeg slå opp fra 1850-tallet etter det noen år iallefall. Jeg har også bygdeboka for Rana, og bygdebok for Nesna før 1801 som jeg gjerne slår opp i. Den er vel stort sett en historiebok, og det står lite der om brukerne(det mangler mange). Jeg slår også gjerne opp i skiftene for de samme stedene. Du kan jo også spørre meg privat på e-post:anlih@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.