Gå til innhold
Arkivverket

[#45197] Skifter i Lofoten: Thomas Enochsen Ringkjøb


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Siden det ser ut til at vi ikke kommer lenger i tema 45067 Berit Maria Thomasdtr Ringkjøb 1782 - 1868 Lenke, vil jeg bli svært glad om noen har tilgang til CDen med skifter for Lofoten og kan se om Thomas Enochsen Ringkjøb er nevnt der.Går ut fra at han døde en gang mot slutten av 1700-tallet, har ikke noe årstall.Takker for all hjelp.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei IngerDu berører stadig familier som jeg har vært borti. Har mistanke om at min mor morside ender opp i Ringkjøp men det er ikke lett å bevise siden det finnes så lite papirer. Selv skiftene er det lite opplysninger i siden sirenskrivergården har brent minst 2 ganger i dette området.så til familienThomas Ringkjøp er nevnt på skiftet etter hans kone og siden boet er konkurs er bare de to nevnt. Han er og nevnt på sin fars skifte.Det er ikke noe skifte etter han.Hans foreldre var søskenbarn. Enok Ksistensen 1707-1774 g. 1727 m. Sophie Thomasdtr Ringkjøp ca 1708 - 1748 skifte 13091749.deres felles bestefar var Nikolai Michelsen Ringkjøp før 1640 - 1688.Deres barn: Thomas 19, Christen, Jens, Torchel, Enoch, Fridrich, Elias, Elisabeth, Berthe, Sophia.Har ca 259 sider med opplysninger om denne familien og i forskjellige lokale hefter fra området står det mer.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for innspill. Ja, da ser det ut til at det skal bli vanskelig å finne foreldrene til Berit Maria Thomasdatter Ringkjøb.Men hvem er oppført som hans kone? Er det Berit Marie, har hun flere navn og er skifteåret omkring 1777?Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitrodde jeg hadde notert det. Det var Berit Marie (uten etternavn de skal ha blitt gift i 1755 i Bø i Vesterålen og hun er f. ca 1730 ifølge den nye Bø bygdebok.den Berit du søker etter ev vel oppkalt etter henne og hennes mor har jeg ikke funnet i skiftesamlingen.hvis han (Thomas) rev med handel kan det jo kanskje finnes noe i Bergen om hanSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiThomas Ringkjøp ble lyst for første gang 17/7-1755 og gift 7/1-1756 i korskirken i Bergen med Berit Marie Jæger og de fikk to barn der.en av sønnene var Johan som du finner i bergen i 1801 ft.Har dessverre koblingen mot databasen på en annen PC så derfor kan jeg ikke legge in lenker her men du finner den under vigde i Bergen 1663-1816Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Dette har jeg også funnet, men det gav liksom ikke helt mening fordi Erik Berntsen har dette:Berit Marie NN ble født i 1730.Hun giftet seg med Thomas Enochsen Ringkjøb, sønn av Enoch Christensen Ringkjøb og Sophia Thomasdatter Ringkjøb, i 1755 i Bø, Nordland.Berit Marie NN døde i 1777 i Skarvågen, Bø, Nordland.Barn av Berit Marie NN og Thomas Enochsen Ringkjøb Maren Dortea Tomasdatter Ringkjøb+ f. 1756, d. 1832Enoch Thomasen Ringkjøb f. 1762, d. 1774 Sofie Thomasdatter Ringkjøb f. 1765 Robert Thue Thomassen Ringkjøb f. 1770Spørsmålet er om denne Thomas Enochsen Ringkjøb kan være gift på nytt i Bergen og ha fått flere barn der. Se tema 45067 med lenke i første innlegg ( den virker ikke nå)Berit Maria Thomasdatter Ringkjøb har barn med navn Tomia og Serine/Siriana bl. annet.Kan hun ha kalt opp slekt i Bergen (innlegg 7 i det andre temaet).Utgangspunktet for at Berit M. T. Ringkjøb skal være født i Bergen, er Erik Berntsens slektssider.Berit Maria Thomasdatter Ringkjøb (F) f. 1782, d. 1868Berit Maria Thomasdatter Ringkjøb ble født i 1782 i Bergen, Hordaland. Hun var datter av Thomas Enochsen Ringkjøb.Berit Maria Thomasdatter Ringkjøb giftet seg med Isak Hanssen i 1807 i Gamvik, Lavangen, Troms.1 Berit Maria Thomasdatter Ringkjøb døde i 1868 i Gamvik, Lavangen, Troms. Får bare åpnet Erik Berntsens sider via hurtigbuffer,lenkene virker ikke og derfor har jeg ikke lagt dem inn.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg har Berit Maria Jæger dpt. 7/1 1733 i Korskirken i Bergen som datter av Johan(nes) Jæger og Dorthea Sophie Dyrlov f. 1698 (dtr. av Johan (Jan) Dyrlov d. 1719 og Cathrine Knesbech d. 1752).Johan(nes) Jæger og Dorothea Sophie Dyrlov giftet seg 12/10 1728.Johan Dyrlov og Cathrine Knesbech giftet seg 19/9 1694.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Den Johan Ringkjøb som står i Ft.1801 for Bergen, 22 år gammel, er nok Johan Fredrik Hansen Ringkjøp, f. 1779 i Føre, Bø, sønn til Hans Enochsen Ringkjøb som flyttet til Bergen med hele familien. Hans er halvbror av Thomas E. Ringkjøb. Den Johannes Thomassen Ringkjøb som ble f. i Bergen 1757 er nok det barnet som døde i Bø 1759 iflg. Bø Slektshistorie hvor navnet var ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk til Michael, da er Berit Maria Jæger plassert - og til Pål for flere opplysninger Er det mulig å finne et ekteskap nr 2? - kanskje var det ikke noe. Når døde T. E. Ringkjøb?Jeg har prøvd på vigsler i Bergen, men får ikke noe treff. Kan det stå noe om Berit Maria T. Ringkjøb i bøkene om Astfjord siden hun kommer til å bo i dette området? Er det mulig at E. Berntsen har funnet opplysningen om at hun er født i Bergen her? Kan det ha oppstått uklarheter siden det er snakk om to Berit Marie/Maria i forbindelse med T. E. Ringkjøb? Inngåelsen av ekteskap i 1807 kan også sjekkes, men lite sannsynlig at det skal stå noe om foreldre. Det gjorde det ikke for en annen som jeg fant i mikrofilm for Ibestad i 1805.Dette blir bare strøtanker som ikke bringer noen umiddelbar løsning på årets siste dag, men spenningen om at den skal finnes, er mer enn halve gleden i slektssøk.Vennlig hilsen fra Inger Eide med ønske om godt nyttår til dere gode hjelpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Angående Enoch Christensen så var han født på gården Slydal i Gimsøy og hans foreldre var Christen Christophersen og Elisabeth Rubertsdatter Thue. Elisabeth Rubertsdatter var datter av Rubert Rubertsen Thue død omkr 1690 og Lucia Jørgensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Til Michael Moum. Mener du at dette er Enoch Chr. Ringkjøb som bosatte seg i Føre, Bø som alle har hevdet var sønn av en Christen Nicolaisen Ringkjøb og fetter til første kona si? Og med en bror Robert? I så fall forandrer dette mye i anerekka mi. Hvor finnes dokumentasjonen på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Har ikke funnet noen dokumentasjon, men Christen Nicolaisen Ringkiøbing har han noen gang eksistert? Han finnes ikke i noe mantall 1701 i Nordland. Heller ikke i skattemantallet for Gimsøy på 1700-tallet. Kan heller ikke se at Enoch har brukt navnet Ringkjøb. Ikke i skiftet etter han brukes Ringkjøb, noe som burde siden han drev bygdefar.Hvis Enoch og Sophie er søskenbarn, så er det jo rart at sønnen Jens giftet seg med sitt søskenbarn Anne Sophie Johansdatter Ringkjøb(dtr. til Johan Thomassen Ringkiøbing (1725-1802) og Giertrud Jonsdatter Bang). Blir mye innavl da. Er vel lite trolig at de ville få kgl. tillatese å gifte seg da.Vi vet at Robert Christensen er bror til Enoch. Robert er sønn av Christen Christophersen. Se manntallet for Gimsøy 1701.Vi vet også at morens navn er Elisabeth. Thue-navnet går igjen med en av sønnene til Thomas Enochsen Ringkjøb.Robert(Rubert) Robertsen Toug/Thue på Vik i Gimsøy døde omrkring 1689. Gården ble etter hans død overtatt av enken Lucia Jørgensdatter. Hun giftet seg antagelig med neste bruker Ejnert Christensen som overtok gårdene enken satt på i 1691.En dattersønn av Robert Robertsen bruker navnet Thue. Hans navn er Povel Andersen Thue og er sønn til Kirsten Robertsdatter Thue og Anders Povelsen.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Til Michael Moum. Dette var interressant. Den største lyskrona i Bø-kirka har følgende inskriptsjon: 'Denne krone er til Guds ære og kirkens sirat foræret til Bø kirke af Enoch Cristensen og hans hustru Guri Hansdtr., Føre, Anno 1758.' Dette er slik det står i Bø Bygdebok. Og her brukes ikke Ringkjøb-navnet heller. Men de barna i hans andre ekteskap som nådde voksen alder, ser ut til å bruke Ringkjøb-navnet, i hvert fall Hans, som flyttet til Bergen. Har forøvrig også funnet en forfar, Jakob Larsen, som var gift Thue, Anne Elisabeth Andersdtr. Thue, som skal være datter av Anders Povelsen og Kirsten R. Thue. Dette var sannsynligvis hans andre ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hvem var Enoch Enochsen Ringkjøb gift med?Hans datter Sophia Enochsdatter Ringkjøb døde 1/11 1854 på Høynes i Borge hos sin sønn Enoch Offersen Ringkjøb. Hennes alder oppgis å være da 99 år. Presten må ha tatt i litt der.Om ENOCH CHRISTENSEN: Det oppgis at han skal være født på Saupstad. Det ser ikke ut å stemme. I 1712 ser man av skattelisten at ingen Christen betaler noe skatt Lenke og 1723 sitter enken og Lars Hansen med hver sin del i gården. Slik står det om eierskap:Bispen med Waage og Gimsóe kiercker Benificeret 2pd. Hr Bróndlúns Encke med Rosenvinge 2pd. Lars Hansen 2pd. Efter hart korns Taxt: Bispen med Waage og Gimsóe kiercker 1skp 3t 1/3alb. Encken med Rosenvinge 1skp 3t 1/3alb. Lars Hansen 1skp 3t 1alb (fra Børje Jonsson).Enoch overtok etterhvert enkens part i gården Saupstad og bodde der ennå i 1743. Flyttet vel året etter til Føre. Av de som underskrev slik at Enoch kunne sitte i uskifta bo var faren til Sophia, Thomas og 2 av hennes brødre, Jens og Fredrik. Rart Nicolai ikke skrev under. Skulle vært artig å ha kopi av orginalen. Hvor finnes den?I manntallet for Gimsøy 1755 er kun 2 av sønnene til Thomas Ringkiøbing nevnt. Nicolai (40 år) og Johan (30). Fredrik var vel bosatt i Valberg, Elen i Buksnes, Karen på Sanne,og så var det Jens, hvor holdt han til da Bergen? kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Dag Solberg

Hei igjen Inger. Jeg vil gjerne ta opp igjen saken om Thomas E. RINGKJØP. Som Mikal Modum opplyser i sitt innlegg (17) i tema 45067 viser det seg at min teori om Thomine f. 1789 som datter av Thomas E. Ringkjøp og Siri var riktig. Jeg har sjekket kirkebok for Værøy i Lofoten s. 266 år 1789. Der finner en Thomine`s dåp (13/1-1789)men der finner en også Thomas Enoksen Ringkiøb nevnt jordsatt ved årskiftet1788/1789 (øverst på siden). Han er da nevnt 67 år. Jeg har gått igjennom samtlige kirkebøker for Bergen men ikke funnet Berit Marie f. 1782 døpt eller konfirmert der. Det har heller ikke vært mulig å finnne vielsen mellom Thomas Ringkjøb og Siri Gundersdatter. Imidlertid opplyses det ved folketellingen 1801 for Bergen at Siri, som er enke etter 1. ekteskap også har sønnen Niels Peersen (Pedersen?) Slangerup, nevnt 25 år og matros på reise. Det må jo tyde på at Siri har fått denne sønnen før hun ble gift med Thomas Ringkjøb og da utenfor ekteskap. Jeg har ikke funnet ut hvor han ble født/konfirmert. Har gått igjennom en del kirkebøker fra Nordland og Troms. Kanskje det kan være mulig å finne denne sønnen. Håper dette kan kaste nytt lys over saken Med vennlig hilsen Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Siri Gunnersdatter døde 16/12 1821 86 år gml. Datteren Thomine Thomasdatter Ringkjøb døde i 12/7 1840 50 år gml. Hun giftet seg 5/2-1815 i Korskirken med Lars Larsen Himle fra Voss. De hadde følgende barn. 1. Lorentz f. 1816, 2. Karen Marie f. 1818, 3. Severine Berentine f. 1820, 4. Jensine Margarethe f. 1822, 5. Thomasine Caroline f. 1824.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Det kan nevnes at Thomine og Lars fikk også barna Lars f. 14 januar 1815 og død 3 januar 1816, og datter Elisabeth Bertine f. 6 september 1826 og død i Bergen 31 mars 1904. Elisabeth var gift med skreddermester Johan Fredrik Dahl. De fikk 3 barn som alle døde før dåpen i kirken. Spørsmål til Moum: Kjenner du til hvor det ble av Lorents f. 1816? Med vennlig hilsen DagSolberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Hei igjen. Nei dessverre har det ikke vært mulig å finne sikker kanidat. Det jeg har funnet om ham er at han ble døpt november 1786 i Vangen kirke på Voss. Han er nevnt vanfør ved folketellingen 1801. (muligens har hans far prøvd å få ham fritatt for militærtjeneste da. Faren som het Lars Knudsen var husmann og trengte sikkert sønnen hjemme.) Lars Larsen ble imidlertid innrullert i militæret 1805 og kom senere til Bergen der han tj.gjorde frem til han ble dimmitert 1. mai 1822. Da er han nevnt grenader. Senere livnærte han seg som skolapper. Det finnes 2 mulige kanidater i Bergen. Begge er nevnt 'sygehuslemmer', men alder stemmer ikke helt. Det er Lars Larsen 54 år, død 10/10-1835 og Lars Larsen 43 år død 10/11-1833. Begge døde på sykehuset og begravet fra Domkirkens sokn. Jeg har sett på hvilke adresser de hadde da barna ble født. Alle barna ble født i Korskirkens sokn unntatt Elisabeth Gurine som ble døpt i Nykirken 1826. Jeg har også sjekket barnas adresse ved konfirmasjon. Der går det frem at de bodde i Nykirkens sokn fra 1826 og fremover til deres mor Thomine døde 1840. Det tyder på at de har flyttet fra Korskirkens sokn til Nykirkens sokn en gang mellom 1825 og slutten på 1826. Det kan jo da være at flyttingen har sammenheng med at Lars Larsen Himle muligens har dødd på denne tiden. Skal komme igjen hvis jeg finner sikker informasjon. Mvh. Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Pål W. Martinussen

Har funnet sannsynligvis kona til Enoch Enochsen Ringkjøp, i hvertfall ble de trolovet uten at jeg har funnet vielsen. 25. juli 1766 i Sortland kirke ble Enoch trolovet med Anna Søfrensdtr. Ask fra Bø, Sortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Michael Moum

Ved sommertinget 12/6 1728 på Walberg finner man følgende:Enock Sødahlen Var Indstefnet af fogden for begangne leiermaall med Sophie Tomasdatter hvilcken hand har ægtet bøde etter loven, 3 Rdr 2 ort 4 skilling. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Ettersom min kone er etterkommer av skipper Enoch Christensen, Føre i Bø, tillater jeg meg å komme med noen tanker til diskusjonen. Rart med ting som er kommet på trykk, i mangel på dokumentasjon tar vi det til oss som 'sannheter'. Flere steder på nett hevdes det at Enoch Christensen (1707 - 1774) og Robert Christensen var sønner til Christen Nicolaisen Ringkjøbing, f. 1677 på Gimsøy(?) i Vågan og kona Elisabeth. Allerede her skjærer det seg, for den eneste Christen Nicolaisen Ringbjøbing jeg finner ble f. 1677 på Fenes Bodin!Går vi tilbake til Nicolai Michelsen fra Ringkiøping i Danmark som etterhvert bosatte seg på Fenes, d.1688. Han hadde bl.a. sønnene Thomas Nicolaisen Ringkiøbing f. 1673, Fenes og Christen Nicolaisen Rinkiøbing, f. 1677 på Fenes(altså finnes han). Thomas som var gift med Maren Malene Biørnsdtr. var far til Sophia Thomasdtr. f. 1708 på Vinje, Gimsøy. Hun ble gift i Bø kirke 1727 med skipper Enoch Christensen (1707-1774). Ringkjøp-navnet er altså heftet til henne! Eneste gang jeg kan finne Ringkjøp-navnet knyttet til Enoch, er da han ble gravlagt - og da er det jo ikke han som bruker det!Jeg er svært enig med Michael (10) og er trolig havnet i samme fella som Pål (11). Synd at noen fører i pen mye vas uten kritisk anm.Skiprene Enoch og Robert på Føre i Bø er åpenbart brødre, men hvem er deres far - Christen Christophersen Siødallen Gimsøe(Ft. 1701) som hadde en sønn Rubert da., eller Christen Nicolaisen Ringkiøping som ikke fins i Gimsøy i Ft.1701?Lar det seg gjøre å nøste opp i dette?Mvh Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hei! her kom jo en nyhet at klokkeren på Gimsøy Thomas N. Ringkiøbing sin kone het Maren Malene Biørnsdatter. Hva er din kilde for henne? Av Thomas sine 7 barn så heter ingen av disse Bjørn. Har sett en hypotese at hun kan være datter av Jens Christensen Hasseberg som bodde en periode i Svolvær.Jeg har følgende barn:Sophie 1708-48 bosatt på Føre g. 1727/28 m Enoch Christensen (s. til Christen Christophersen og Elisabeth Rubertsdatter Thue)Ædel (Elen) 1712-84 bosatt på Haug i Hol (vestvågøy) g. klokker til Buksnes og Hol Hans Christensen Sparboe (s. til Christen Sørensen og Mille Erichsdtr Sparboe). Mine aner.Nicolai 1715-omkr 1799 overtok bruket etter faren d. omkr 1800 gm Elsebe Catharina Barsøe Crantz (dattersønn til buksnespresten Petter Crantz)Jens bosatt på Nedre Dal i Buksnes d. 1754/55 gm enken Maren Olsdatter. Ingen barn.Johan bosatt på Saupstad i Gimsøy g. Giertrud Bang Jonsdatter (dtr til skipper Jon Larsen og Maren Johannesdtr Ursin). Mine aner.Fredrik bosatt i Holsdalen på Hol (Vestvågøy) d. før 1759 g 1744 m enken Anne Gjertsdatter. Ingen barn.Karen Robertine gm gjestgiver og lensmann Jens Monsen/Mogensen Hasselberg Kan de være søskenbarn?Hva er kilde for Christen Nicolaisen Ringkjøb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.