Gå til innhold
Arkivverket

[#45198] Klemmet Tordsson; lågadelsmann og kongens ombudsmann i Hedmark; 1400-tallet


Gjest Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Jeg er på utkikk etter flere opplysninger om denne karen; Klemmet Tordsson. Han var i følge Nord-Odal bygdebok, bind 3, lågadelsmann og kongens ombudsmann i den søndre delen av Hedmark.Han var gift med Åsa Pålsdatter, og hadde barna Pål; som bodde på Stenberg i Romedal, og Ingeborg; som giftet seg med Sigurd Ingeson Bretten i Romedal. Pål Klemmetssøn er forøvrig nevnt i 1475 (DN IV 980), 1501, 1507 og 1519 (DN VIII 549).Klemmet er nevnt i brev fra 1448, 1457, 1461 og 1480.Jeg håper noen veit mer om Klemmet og faren Tord, og mulige aner. Jeg lurer også på hva det ligger i det å være en 'lågadelsmann' på 1400-tallet, og hva det innebar å være kongens ombudsmann.Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men Stange historielag ga i høst ut Stangeboka II: Under konge og kirke 1000 - 1660, forfatter Svein-Erik Ødegaard. Der omhandler han Stenberg-slekta over 8 sider. Den starter med Klemet Tordsson. Det er den nyeste forskningen på tema og gir ikke noe svar på ditt spørsmål, men den er utfyllende og korrigerende på Klemet sine etterkommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei, og takk for svar!Jeg har sendt en forespørsel til biblioteket om å fjernlåne boka du skriver om. Takk for tipset; det blir interessant!Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Nå har jeg vært inne på Hedmarksregisteret. Der er følgende registreringer:Bretten, Romedal: Makeskifte med Busvold, 1448; Clæmitter Thordhson og Aasa - Jon Oudhilson.Busvold, Løten: Makeskiftet med Brettene, 1448; Jon Oudhilson - Clæmitter Thordhson og Aasa.Guaakre, Stange: Provsbr. i Draps. (erik Arnas.), 1451; Symon og Kætil Gudmunzsønner - Clæmitter Tordson (ombudsm.).Guaakre, Stange: Provsbr. i Draps. (erik Arnas.), 1451; Helghe Biørnson - Clæmitter Tordson (ombudsm.).Skikelstad, Vardal: Domsbrev, 1457; Jon Ewyndson (lagm.) - Clæmitter Tordson (lagm.).Fjæstad, Romedal: Skjøte, 1461; Klemetter Toordsson - Finboge Niclesson (erkedegn).Stemsrud, Grue: Skjøte, 1468; Clemid Torresonn og Aasse - Gutthorm Halffuordssønn.Naprud: Skjøte, 1468; Clemid Torressønn og Aasse - Gutthorm Halffuordssønn.Aasterud, Stange: Skjøte, 1468; Clemid Torressønn og Aasse - Gutthorm Halffuordssønn.Kopperud: Skjøte, 1468; Clemid Torressønn og Aasse - Gutthorm Halffuordsson.Busvoll, Romedal: Domsbrev(Øresbol i Busvol), 1480; Klemæth Tordhson - Arnwlff Walgardson.Hvordan finner jeg flere detaljer om disse sakene? Jeg er helt fersk når det gjelder bruken av Hedmarksregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.