Gå til innhold
Arkivverket

[#45203] Anne Torstensdatter, datter av Torsten Iversson i Aspa 1630-88


Gjest Gerd Åby Bjerkestrand
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Jeg leter etter foreldrene til Anna Torsteinsdotter som var gift med Erik Olson f. 1692, bruker på Bøen i Straumsnes M&R på begynnelsen av 1700-tallet. De hadde en datter Lisbet/Elisabet som flyttet til Frei. Om henne står det i Freiboka at hun visstnok var av Aspaætt. Jeg finner det nærliggende å tro at hun er datter av Anna Torstensdotter (f. 1673 i Tingvoll) som var datter av Torsten Iversson i Aspa (1630-88)og Kirsten Martinusdatter (Or). Jeg lurer på om noen har oversikt over barna til Anna, og kan bekrefte denne koblingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Takk for det. Jeg har sett igjennom det som jeg har funnet både her og i Aspa-rapporten (nr. 2). Det meste der tar for seg eldre tider, og generasjonene bakover. Det eneste jeg finner er at Lisbet Eriksdatter Kvisvik er fadder sammen med Peder Aspens kvinne i 1733 på Kvisvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

Jeg har notert meg at Torsten Iversen og Kirsten Martinusdatter i Aspa hadde to døtre ved navn Anne:1. Anne f. ca. 1669, g.m. Elling Andersen Gjøen.2. Anne f. ca. 1686, d. 1748, g. 1. m. Erik Olsen Kvisvik, f. ca. 1686, d. 1734. Deres barn: 1. Tosten, f. ca. 1714, gårdbruker på Kvisvik. 2. Lisbet, f. ca. 1716, g.m. Fredrik Olsen Bjerkestrand, Frei. 3. Ole Eriksen Strand, f. ca. 1719. 4. Salomon, f. ca. 1722. 5. Kirsti, f. ca. 1724, g.m. Erik Henriksen Lønnum på Nord-Kvalvåg, Frei. 6. Rasmus, f. ca. 1730.Som enke giftet Anne (f. ca. 1686) seg i 1742 med Henrik Eriksen Lønnum (f. ca. 1690, d. 1751) på Nord-Kvalvåg, Frei. De hadde ingen barn sammen, men i tidligere ekteskap med Kirsten Henriksdatter (f. ca. 1683, d. 1741) hadde Henrik sønnen Erik (f. ca. 1721), som ble gift med ovenstående datter nr. 5, Kirsti Eriksdatter Kvisvik.Med vennlig hilsen Bjørn Olav Åsvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

4: At Anne Torstensdatter d.y. giftet seg 1742 med Henrik Eriksen Lønnum på Nord-Kvalvåg var nytt for meg.Vites det når hun døde? Finnes det skifte bevart etter henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

Anne ble begravet 16.6. 1748 på Frei. Jeg har ikke funnet noe skifte etter henne. Imidlertid finnes i Nordmøre pantebok 2 s. 265b et skjøte datert 26.5. 1762, der Tosten Eriksen, Fredrik Olsen Bjerkestrand på Lisbet Eriksdatters vegne og Ole Eriksen Strand selger til 'bror og svoger' Erik Henriksen Lønnum jordegods i Nord-Kvalvåg. Det opplyses at jordegodset er arv etter deres mor Anna Tostensdatter Kvisvik, ifølge skifte sluttet 20.8. 1749. Skjøtet omfatter også jordegods etter deres avdøde bror korporal Rasmus Eriksen. Erik Henriksen hadde selv arvet 7 1/5 mkl. i gården på konas vegne, og 1 spann i gården som eneste sønn og arving etter faren Henrik Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

En tilleggsopplysning: Selv om skjøtet er datert 1762, må Erik Henriksen Lønnum ha løst ut medarvingene i Nord-Kvalvåg tidligere: 8.1. 1752 låner han 100 rd av Tingvoll-presten Peter Munthe for å løse ut medarvingene, mot pant i Nord-Kvalvåg (Nordmøre pantebok 2 s. 26b).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det må vel da bety at skiftet etter Anne, sluttet 20/8 1749, ble ordnet privat.Jeg går videre ut fra at sønnene Salomon og Auden fikk gods annetsteds, f.eks. i Nord-Or, siden de ikke nevnes som medutstedere av skjøtet i 1762. De kan alternativt ha avhendet sine parter til søsknene tidligere.Salomon gift 1756 med Marit Davidsdtr. Liabø. Han var da korporal.Auden fikk sønnen Erik i 1766. Navnet på kona ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

Hadde Erik og Anne en sønn Auden? Ham har jeg ikke notert meg fra skiftet i 1734.Søsknene solgte arven i Kvisvik til broren Torsten Eriksen i 1751. Han hadde dessuten tilforhandlet seg 1/2 spann av mora, slik at han nå var eier av 1 spann i Kvisvik. I dette skjøtet er heller ingen Auden nevnt.Anne Tostensdatters 18 mkl. i Or ble solgt til Tosten Andersen Lilvigen i 1736.På husmannsplassen Bekkebogen under Nord-Kvalvåg bodde Salomon Eriksen med kone Marit Davidsdatter. Dette må vel være Salomon Eriksen Kvisvik. Kanskje han beholdt noe jordegods i Nord-Kvalvåg? Hvis jeg har forstått skjøtet fra 1762 rett, var Erik Henriksen etter dette eier av 1 spann 2 øre 9 3/5 mkl. i Nord-Kvalvåg. Da løytnant Christian Fligenfeldts enke Beata Nilsdatter solgte Nord-Kvalvåg til sin 'Svoger' Henrik Eriksen Lønnum i 1726, skyldte gården imidlertid 2 spann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har opplysningen om Auden ant. fra gårdshistorien for Straumsnes, den er ikke riktig i ett og alt. Siden han ikke er nevnt i skiftet fra 1734, må han åpenbart strykes.Jeg har notert, trolig fra gårdshist. for Frei, at den siste halvparten av Or ble solgt av arvingene etter Anne Torsteinsdtr. til presten Jens Lemvig Lyster ved skjøte av 21/6 1763.På hvilket tidspunkt bodde Salomon på husmannsplassen Bekkebogen under Nord-Kvalvåg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.