Gå til innhold
Arkivverket

[#45219] Ole Fordelsen og Maren Olsdatter, Nordland


Gjest Maya Lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Navnet Winther var ett kjent slektsnavn i Nordland, jeg kan nevne at min far ble døpt med samme mellomnavn. Lars kan være fra slekten Winther, men at han døpes med mellomnavnet Winther behøver ikke å bety at han er det.Jeg finner i 1830 på Tørrbekkmoen en Ole Fordelsen på 60 år, har sønnene Ole 21, Niels 11, Elieser 8, Anders 6 og Lars Vinter på 1 og ett halvt år.Kilde; Svein Edvardsen, Innrulleringsmandtall for Nord Ranen.Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

I 1840 er det skifte på Ole Fordelsen på Tørrbekkmoen; Ole Fordelsen er hovedpersonMaren Johanna Olsdatter er EktefelleLars Olsen er død sønnMarianne Larsdatter er 17 år og Barn av Lars tj SøtranenFordel Olsen er død sønn i NamdalenOle Johan Fordelsen er barn av Fordel i NamdalenIngeborg Fordelsdatter er barn av Fordel i NamdalenHendrich Olsen er gift sønn i AvadalenOle Olsen er gift sønn i Setermoe i nordranenNiels Olsen er 22 år sønn tj hos Ole Olsen SetermoeEleaser Olsen er 20 sønn tj hos Ole Olsen SetermoeAnders Olsen er 18 år sønn tj hos Hendrich Jensen TørbechmoeLars Olsen er 12 år sønn hjemmeGidsken Olsdatter er 30 år datter tj Peder Christensen YtterenBerith Anna Olsdatter er 24 år datter tj hos Jacob Danielsen Sandaker i NesnaMarithe Olsdatter er 15 år datter hjemmeKilse; Svein Edvardsen skifter for Hemnes og Moe 1811-45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

I 1820 er det skifte på FuruheienOle Joensen er hovedpersonBereth Andersdatter er ektefelleIsrael Olsen er 25 år gammel sønnAnders Olsen er 22 år gammel sønnJoen Olsen er 20 år gammel sønnMaren Olsdatter er datter gift med Ole Fordelsen TørbechmoeChristina Olsdatter er datter gift med Fordel Jørgensen TørbechmoeElen Olsdatter er datter gift med Holger Thomasen StenbechhougenSusanna Olsdatter er datter gift med Michel Larsen FuruheienRebecca Olsdatter er 14 år gammel datterSamme kilde som i innlegget over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

I 1808 er det ett forholdsvis langt skifte på Tørbekmoen.Kan nevne at Fordel Henrichsen er hovedperson Marith Petersdatter er hans ektefelle.Ole Fordelsen er gift og har bosted arvetomten.Ellers er det mange søsken og slektninger i skiftet. Kilde; Svein Edvardsen- skifter fra Hemnes og Moe 1780-1810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Da namnet Fordel truleg er ein smule uvanleg, har det festa seg til minnet. Denne familien har eg vori borti tidlegare, nemleg på Leka. Innlegg (3) nemner eit skifte, og at Fordel Olsen er daud son i Namdalen. Bror til mi tipp-oldemor, Hans Agerup Hansen, Kvaløy, Leka, var gift med Elisabeth Fordelsdtr. LenkeSom vi ser i FT1865, oppheld også Elisabeth sin far seg på garden, nemleg Fordel Olsen født i MO ca. 1795. Ei anna dotter av han, Marianne Fordelsdtr. oppheld seg også på garden. Begge døtrene er født i Fosnes. Om det er same familien veit eg ikkje, men det er vel ikkje usannsynleg? Om det er interesse, har eg ein del meir informasjon om desse folka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Det viser seg at jeg var litt rask her, ved nermere ettersyn står det Numedalen og ikke Namdalen. Men Numedalen kan vel også være Namdalen? Når det gjelder Maren Olsdatter ser jeg at det er ett skifte i 1843Tørbekmoen 1843 Maren Olsdatter er hovedpersonOle Olesen er gift sønn Setermoe i NordranenNiels Olsen er 24 år sønn SterbogaardenEleaser Olsen er 22 år sønn SandheienAnders Olsen er 20 år sønn tj Hendrich Jensen TørbekmoenLars Olsen er 14 år sønn hos Jens Johnsen TørbekmoenGidsken Olsdatter er 30 år datter tj Peder Christensen Ytteren Berith Olsdatter er 27 år datter gift Jens Johnsen TørbekmoenMarithe Olsdatter er 27 datter tj Petter Danielsen Sund i NesnaMarianne Olsdatter er 17 datter tj Ole Olsen SetermoeKilse;Svein Edvardsen- Skifter fra Hemnes og Moe 1811-45-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei ØysteinDu har garantert funnet riktig person og familie. Og tusen takk for at du har tatt deg tid til og funnet dette for meg. I folketellingen 1801 finnes Tørbekkmo: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f11833&gardpostnr=264&personpostnr=3972&merk=3972#ovre>Lenke I flg. 1830 finner du Ole Fordelsen 60år, født ca 1770, i folketellingen 1801 oppgis en Ole Foldersen 35 år, født ca 1766, men dette kan jo være samme person.I flg. Folketellingen 1801 er Fordel Hendrichsen oppgitt til å være Gift 3.gang, og da er vel dette hans vielser iflg. Familysearch: Lenke Lenke Lenke Og da kan jo dette være hans foreldre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå Innigården Tørbekkmoen i Rana bygdebok s. 294 står det om Ole Fordelsen f. 1770 sønn av Fordel Henriksen f. 1727 på (Skonseng), bosatt på samme gård som sønnen Ole. Ole var gift 1. 1792 med i Karlsøy med Marianna(Larsdtr?) Winther Ole var 1789 på Vannakammen i Karlsøy hos sin bror Gabriel Fordelsen.ifølge en opplysning på s. 293 andre spalte er broren Gabriel Fordelsen bosatt på Vannakammen i Karlsøy i Troms. (Nabokommune til Tromsø) Gabriels enke var trolig fra Senjen.hans bror Henrik Fordelsen var bosatt på Bakkeby i TromsøNavnet Lars er ikke mye brugt i Wintherslekten som var for det meste bosatt i Tranøy/Sørreisa i Troms.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Steinar Så flott at du har funnet disse opplysningene for meg, tusen takk. Da fikk jeg bekreftelsen på navnet Winther,og finner Ole født:[url="http://www.familysearch.org/eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100258808180&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Nlan&juris2=Nlan&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Nordland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Og vielsen med Marianne Winther:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisøkte litt i Karlsøy på Tromsøarkivets side og fant noe som ledet meg til mer opplysninger om de du søker etter.Her har du en perker til kikebokavskrifter i Karlsøy i troms. [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspx>http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kirkebok_sok.aspxSøkte på mellom (Glisborg) og etternavn på Marianna Winther og fant denne linken som du helt sikkert vil finne vldig interesant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei igjen SteinarHelt utrolig hva du har funnet ut, Ja dette var meget interessant, og tusen takk for at du ga meg disse linkene.Samtidig vil jeg ønske dere alle her som har hjulpet meg et riktig GODT NYTTÅR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei. Nevner at Lars Fordelsen f. ca. 1835 på Vikna\Fosnes som sønn av Fordel Winter Olsen, ble gift i Verdal med Anne Marta Carstensdtr. f. 23.06.1834 på Jermstadvald i Verdal. De fikk 4 barn, stor etterslekt. Lars hadde også en dtr. 'på si'. Lars døde på Råsveet i Verdal 03.05.1917. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiOle hadde en sønn som het Henrik, flyttet denne sønnen til Meløy? i så tilfelle er han en av mine tip-tipper. Se lenken til ettersøkningen etter han LenkeHan er den eneste som jeg har funnet som er fra Rana og ikke gift og bosatt derSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.