Gå til innhold
Arkivverket

[#45224] Worldvitalrecords-ny for meg, men


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Jeg testet med Brattetveit-slekt fra Tysnes og kom fort opp med resultat LenkeDet er også ganske imponerende at man ved avansert søk får opp skannede avissider helt tilbake fra begynnelsen av 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, jeg har også prøvd den litt etter at jeg så linken din i første innlegg. Fikk også en del resultater på det jeg søkte på. Viktigst av alt, siden er enkel å bruke synes nå i allefall jeg. Vet ikke om den er sammenlignbar med ancestry, men den er i allefall ikke alltid så lett å bruke. Det hadde jo vært nyttig å høre om noen som har gode/dårlige erfaringer her.Siden virker også ganske innholdsrik, og det virker jo som det er en del mer som skal med etter hvert. Det kan bli spennende å følge med på det. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Takk Litta for at du gjorde meg oppmerksom på Worldvitalrecords. Der har jeg funnet mye interessant om utvandret slekt den siste uken.Som vanlig med amerikanske slektsgranskerkilder så er de fleste kun tilgjengelige for abonnenter, det gjelder også denne. Men det jeg har lyst å nevne her, og som trolig kan interesse mange av DA's brukere, er at det her ligger inne en database over amerikanske ''Small town newspapers'' og den er fritt tilgjengelig. På samme vis som vi her hjemme har glede av de scannede kirkebøkene, kan de som søker slekt i Amerika søke på navn i scannede lokalaviser.Under Minnesota ligger f.eks. avisen ''LeRoy Independent'' med scannede sider fra 1957 og utover. LeRoy er en liten småby helt sørøst i Minnesota (Mower county), på grensen til Iowa, og i området der bor det mange av norsk opphav.Det som er litt artig med denne avisen, og sikkert også med mange av de andre av samme type lokalaviser, er at de bringer lokalstoff nesten som et slags ''Se og Hør''. Et eksempel fra 1957: ''Eric Osland and children were dinner guests at the Lars Osland home on Saturday. Mrs Osland is in the hospital with an attack of asthma.''Her er nekrologer (obituaries), referater fra menighetssamlinger og lokale sportsarrangementer, og norskklingende navn går stadig igjen.Så dersom du har slekt i dette området kan jeg anbefale å gå gjennom lokalavisen som ligger på denne websiden. Ved gjennomgang av noen få datoer fra LeRoy i 1957 har jeg plukket disse norskklingende navnene: Amdahl, Bergland, Eastwold, Fauske, Halling, Hatlestad, Haugen,Juvrud, Langlie, Lomholt, Moen, Nesvik, Osheim, Osland, Prestegard, Vatne, Vikse. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Men personsøk kan man jo gjøre uten å være abonnent og f.eks. USA social security death index og mange immigrantlister er åpne, så jeg tror man kan komme ganske langt med det som er tilgjengelig. Og avisene er jo bare en fantastisk kilde. Bare å lese dem er innholdsrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Jo, siden er fin den. Jeg har også funnet mye der. Prisen for et abb er heller ikke avskrekkende 49,95 dollar for et år er overkommelig. Jeg tok et slikt abb, og enda bedre da var det 2 år for den prisen. Så finner dere noe dere trenger abb for å komme inn på så kontakt meg gjerne. Hilsen Anne Lene Hagen alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tore S. Falch

Fra 11. til 13.august - altså nå! - er det gratis adgang til World Vital Records:WorldVitalRecords.com, an online family history resource, recently announced the addition of the largest number of records to be released in a single day since the site launched in 2006. To commemorate this milestone, WorldVitalRecords is offering free public access for the first time to its entire online collection of historical and genealogical records. Free access runs from August 11 through August 13, 2009. The public will have unlimited access to more than one billion records in over 11,000 databases from around the world including newspapers, census, birth, marriage, death, immigration and military records; family trees; stories and publications; and yearbooks.Jeg har ingen erfaringer med denne siden selv, men ut fra innleggene over kan det se ut til at det er verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Martinsen

Betyr dette at man kan søke fritt mellom 11-13 august? Eller at man kan melde seg inn mellom 11-13 august og få gratis abonnement?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.