Gå til innhold
Arkivverket

[#45238] Isach Muus - hvilke(n) mølle(r) eide han i 1823


Gjest Sjur Madsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sjur Madsen

Jeg vil gjerne vite hvilken mølle min ttof, Mads Gulbrandsen, jobbet ved som møllekjører den 14/9 1823 (en barndåp). Den var eid av Isach Muus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide
LenkeHer er det en Isach Muus på gården Bredtvedt/Aker i 1801. Han er da 13 år. Kanskje er det han som kommer til å eie en mølle, men hvor møllen ligger, er ikke godt å si.Hvor fant dåpen sted? Og hvor bodde Mads Gulbrandsen?IE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Madsen

Ja dette er nok min ttofs fremtidige arbeidsgiver. Møllen ligger vel langs Akerselva, og Mads bor ved dåpen i 1823 sansynligvis på Woxen og fra 1824 i (nåværende) Maridalsv. 101-103 på Sagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Øivind Thoresen

Hei, fra en internettside om Ragna Ringdals Dgsenter har jeg sakset følgende:I 1815 overtok Isach Muus gården og flere har muligens hørt uttrykket 'muselunden' om øvre del av Torshovdalen? Eller musedammen, som faktisk ligger i Ullevål Hageby og kalles dammen på Damplass. Musemølla het ei mølle ved Myrens verksteder. Dette var mølla til Isach Muus. Helt ut i 1930-årene satt det eiere av Nordre Åsen gård som var av slekten Muus. Vi kan nevne dr. Hjalmar Lindgaard, gift med Muus' barnebarn. Han bebodde gården fram til 1932.mvhØivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Jan P Ulltang

Det er nok riktig at mølla lå i dette området. Samtidig hadde Muus-familen flere gårder i nærheten (Vøien, Nordre åsen og Ullevål) De hadde flere også uten at det hadde stor betydning for den aktuelle mølla. Jeg regner det som ganske sikkert at den lå mellom Bentsebroa og Vøyen bro. Dvs der hvor Myhrens Verksted ble anlagt. Jeg er selv på leting etter det eksakte stedet og vil gjerne høre eller se dersom noen har dokumentasjon eller forslag. Mvh JP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.