Gå til innhold
Arkivverket

[#45240] Trenger hjelp til tyding av skannet kirkebok for Manger


Gjest Yvonne T. Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne T. Eide
LenkeBerthe Johannesdt ble født 'uekte' i 1854. Hun var datter av en Kari Olsdt. Faren var Johannes Eriksen Udsylte som var gift til Qvalheim. Faren og hans kone oppfostret Berthe, men moren finner jeg ikke ut noe om. Nevnt som 'tilleggsspørsmål' i innlegg 45202.Kan noen hjelpe å tyde hva som står om denne Berthe som jeg har funnet i kirkeboken? Skjønner egentlig ikke så mye mer enn at det står Qvalheim der...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

25/9 - 29/9 1854 Bertha, uekte. Enke Kari Olsdt. Qvaleim, gift mann Johannes Eriksen Qvaleim. Faddere Knud Larsen, Jacob Hendriksen, Niels Hansen, Britha Bergersdt., Kari Gudmundsdt. Qvaleim. Opplysningene/oppgaven gitt av faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

På de andre barna er faren oppført først, men her er det moren. Kan det ha med at de ikke var gift(med hverandre..)? Ved '1. øyekast' synes jeg det står 'enken' Kari Olsdt. men så begynte første bokstav å minne om slik C i Christian lenger nede på siden ble skrevet..Min første tanke var at moren kunne vært tjenestepike på gården ettersom de har samme gårdsnavn, men om hun er enke? Hvordan lete videre etter Kari når hun ikke oppfostrert datteren selv og at jeg derav kan søke gjennom henne? Muligens død i barselseng med Brithe?Noen som har den nye bygdeboken for Radøy? Mener jeg så den gården nevnt i den. Kanskje det er et svar der?Masse teorier, spørsmål og tomme rom her for meg nå. Trenger all hjelp som er mulig å få på denne :o)Håper noen finner et logisk og bevist svar på dette som jeg sliter med her.Takker på forhånd for all hjelp og ønsker samtidig et godt nyttår!! Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide
LenkeHar letet litt og kom over en Kari Olsdt bosatt på Qvalheim i 1865-tell. for Manger. Her er hun forøvrig gift, men kan det være min Kari? Mtp hennes nevnte alder her, kan hun ha vært gift tidligere og dessuten født et barn før disse som nevnes i tellingen. Finner ikke vielsen til dette paret i tellingen og får dermed ikke sett om hun var pike, enke e.l. ved vielsen. Veldig på måfå her nå ja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fant heller ikke vielsen under selve Manger. Kanskje det finnes blant de skannede bøkene.'Fant 3 av barna, men glemte i farten å skrive opp navnet på 2 av dem, og nå går det dårlig å få kontakt med DA. Ole 18/9-14/10 1857 Manger, husm. MO/KO Nødtvedt, ? 5/5-8/5 1859 Sæbøe, forpakter MO/KO Vaxtjold, ? 13/12-17/12 1865 Bø, samme og bosted Qvaleim. Fikk ikke lett etter de 2 andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Blir det tåpelig om jeg legger inn et nytt tema og henviser til dette temaet, m.t.p. hjelp til oppslag i Radøy bygdebok for Qvalheim? Overskriften i temaet mitt her fører jo ikke noe med seg nå, på en måte. Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Eg har også leita etter Kari Olsdtr og spurt etter henne i Arkivforumet Lenke (kyrkjebok ved Berthas dåp). Eg trur ho må ha vore 'tilfeldig' til stades på Kvalheim, i teneste eller liknande, og at ho har røtene sine ein annan stad og ikkje i Manger prestegjeld. Har leita blant Kari Olsdøtrer som fekk barn eller vart enker i perioden før 1854, om dei vart attgifte osb. Men eg klarte aldri å identifisera nokon opplagt kandidat til vår Kari, heller ikkje blant døde i Manger.Etter som Bertha veks opp hos faren i 1865, kan det vera at mora er død eller utabygds. Det siste eg har gjort, er å sjekka inn- og utflyttarlistene i den skanna kyrkjeboka - utan resultat (boka går fram til 1859).mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.