Gå til innhold
Arkivverket

[#45244] Martha (Eriksdotter) Aasen, f. Ringsaker(?) 1898 -til Minnesota 1906(?) -opphav?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eit merkeleg problem kjem frå Minnesota: Eg syner til nekrologen som følgjer i utdrag (frå Clay Co., MN februar 1943):~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Mrs. [Martha] Olson was born at Oslo Norway on August 15, 1898. Coming here at an early age, she first lived near Pelican Rapids, later coming to Becker County. She married Arthur Anderson of Eglon who passed away in 1930. In 1932, she was married to Edward Olson who survives, together with a son Earl. She is also survived by two children of her former marriage, Miss Marion Anderson who is sec'y to the principal at the Roosefelt school at Fargo and by Arvid Anderson who is in the Army and stationed in Texas.Other near relatives surviving are her parents, Mr. and Mrs. Erick Olson of near Lake Park and two brothers, Alfred Olson and Olaf Olson.~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Andre opplysningar, som eg har motteke, seier at Martha hadde jentenamnet AASEN og at ho var fødd på RINGSAKER og utvandra derifrå i 1906. BESTEFORELDRI hennar skal ha vore:Lars Monsson Øvre Aasen og Martha Christiansdotter Busmundrud.Eg TRUR dette er bestemori som i 1900 er kårkone på Øvre Åsen (vestre) på Ringsaker:~~~~~~~~~~~~~~~~Mons Tollefsen hf g Gaardbruger 1860 Ringsaker HedMatea Børresdatter hm g Gaardmandskone 1862 Ringsaker HedTore Monsen s ug Søn 1889 Ringsaker HedBernt Monsen s ug Søn 1892 Ringsaker HedMarte Kristiansdatter hm e Føderaadskone 1834 Ringsaker HedGina Larsdatter d ug Sysselsat ved husligt arbeide 1862 Ringsaker HedAnna Olsdatter Datterdatter ug 1897 Ringsaker Hed~~~~~~~~~~~~~~~~Dersom me skal tolka nekrologen rett, so var foreldri til Martha ein Erik Olson og kona, som må ha vore ei Larsdotter, men eg finn ikkje noki Martha fødd i Ringsaker som høver...Er det nokon med lokal kunnskap på Ringsaker, so kan hjelpa meg finna/stadfesta:* Nøyaktig dato og stad for fødsli til Martha (1898)?* Nøyaktig utvandringsår for denne huslyden?* Fulle namn på foreldri til Martha med yrkestitel og opphav for båe?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har noe informasjon om slektene på Øveråsen og Busmundrud og jeg kjenner også nålevende slektninger, men det er folk som har arbeidet mye med Åsmarka og de har lagt ut denne epostadressen: aasmarka@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Den 4. sept. 1906 ankommer Marie L. (28, ug.) og Martha (8) Aasen fra Ringsaker Ellis Island med S/S 'Oscar II'. De skal til Maries bror Christian Aasen, Pelican Rapid, Minn. LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjerteleg takk til Thor og Arne for spennande innlegg som synest å stadfesta at mor og dotter kjem frå Ringsaker. Her er dei ogso i skipslista for Christiania:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~168999 1906 38 7 1 22.08.1906 24.08.1906 Marie Aas. ug tj. k 28 Ringsaker Minnesota 60 Lie Oscar II Prp tj. p. tj.pige169000 1906 38 8 22.08.1906 24.08.1906 Martha Aas. ug b k 8 Ringsaker Minnesota Lie Oscar II Prp med moderen~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Eg finn framleis ikkje dåpen til Martha, men mellom konfirmantane på Ringsaker i 1892 finn eg:* Maria L. Aasen, f. 9.4.1878, dotter av gardbrukar Lars Monsson og Marte Kristiansdotter!HMM, kvar er so dotteri Martha??Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg presiserer at jeg ikke vet hvem Marta er. Det jeg har respondert på er at jeg har relativt god kjennskap til Busmundrud og Øveråsen, men at jeg vet at andre kan mer. Anbefaler at du tar kontakt med Egil Røste. Han har er hjelpsom og har jobbet lenge med Åsmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Vi vet vel ikke sikkert om Martha var en Eriksdatter. Marie var jo ugift da hun emigrerte og kan ha giftet seg i USA med en Erick Olson. Om han så var Marthas stefar, så kan han vel kanskje bli benevnt som hennes far i nekrologen. Jeg har heller ikke klart å finne Martha i 1900 - om ikke denne jenta kan være en 'kandidat' : LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Thor, Arne og Berit for nye interessante innlegg. Innlegget til Berit kan kanskje tyda på at dotteri er fødd i eit anna prestegjeld og at ho fekk flytteattest derifrå... Kven veit...?Eg vil freista ei melding til Egil Røste!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I FT 1900 Ringsaker står det oppført en datterdatter Anne f. 1897 i Ringsaker. Jeg har lett etter fødselen til Anne i Ringsaker 1876/77/78 uten å finne noen med mor som heter Larsdatter. Jeg har også sett etter komb. av Anne og Marthe, men ikke funnet noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det var jo ikke så uvanlig at jenta reiste til familie eller godt bekjente om hun skulle føde et barn utenom ekteskap. Som kjent ble jo dette sett på som en stor skam på den tiden. Det ble vel helst praktisert ved de såkalte bedrestilte, men også tidvis av 'almuen'. Derav følger jo at Marthe godt kan være født og døpt i en annen kommune. Vi har vel heller ikke noe endelig bevis for at Martha var Maries datter(?)(Et Godt Nyttår også til deg, Berit.)Mvh.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Berit og Arne for nye fine innlegg.Godt årsskifte til dykk båe og alle andre brukarar! Men no er det so mykje leven utanfor her at eg lyt ta meg ein tur ut i snøfonni...!Med venleg nyårshelsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei og Godt Nyttår ! Jeg har prøvd å finne Marta født. Siden hennes farsnavn ikke er kjent er det jo litt usikkert. Men jeg tror kanskje jeg har funnet en som bør sjekkes nærmere.(Beklager at jeg ikke kan dette med lenker) Men under fødte i Furnes klokkerbok finnes denne : Uægte f 5/8 1898 Marta foreldre Haakon Emilsen og pige Marie Larsdtr begge i tjeneste på Lier.Ved ft 1900 Furnes er Marta Haakensdtr pleiedtr i Bækken. Under Lier er Marie Larsdtr(Larsen) fremdeles i tjeneste,hun er kokkepike og skal være f 1877 i Ringsaker !Haakon Emilsen i ikke der lenger.Kanskje er det feil, hun skulle vært f 15 august,men 5 blir ikke så galt det heller.Marie Larsdtr Aasen melder utflytting fra Ringsaker 1906 .Hun er oppført alene,det tyder på at hun har hentet med seg datteren fra et annet sogn siden de jo er registret emigrert sammen.Dåpsinnførelsen for Marte var i klokkerboka, kanskje kirkeboka kan gi flere opplysninger ? Jeg har ikke funnet Marta Haakensdtr konfirmert i Furnes. Så spørs det da om det er Marie Larsdtr Aasen som er i tjeneste på Lier Furnes. Mulig men ikke sikkert.Det var iallefall det nærmeste jeg har kommet. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Else Kari og Lillian for interessante opplysningar. Eg er so å seia sikker på at de har finne den ''rette'' Martha, sjølv om fødselsdatoen er litt ''skeiv''.Men er det no mogeleg å identifisera barnefaren, Haakon Emilson, f. 1876? Kanskje han ''stakk av'' til Amerika??Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars.Godt Nytt År til deg.Ved søk på FT1900 ble det et reslutat som passer bra: LenkeSkal se på Kirkebøkene også!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til deg, Lillian, for godt nytt innlegg og Godt Nytt År ogso til deg!Det var pussig med Haakon! Eg søkte i FT1900, men fekk ingen tilslag som høvde! Kan du no finna yrket hans, dødsåret hans og seinare bustad, ville eg vera stornøgd!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars.Ser ikke ut til at han er konf. i Ringsaker/Ringsaker - har ikke sjekket Veldre og Brøttum av de Skannede.I vielsen står det Skapeleie - går jeg til vinduet ser jeg lysene fra gården helt hit.Finner dåpen til deg istedet:Ringsaker Mini 11 1870 - 78 Kort 3/17 Dåp nr.30, s.70.Haaken f. 9/3, dpt.: 2/4 1877 Ringsaker kirke. Ægte. Emil Haakensen Skappeleie og Agnete Anstensdtr. Inderster. Faddere: Even A. Kroken og Kn., Johan J. Skappeleie, Simen A. Skappeleie, Marte Anstensdtr. Skappeleie.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars.Det står veiarbeider når han gifter seg.Tror ikke jeg klarer å lete meg frem til når han døde - om han fortsatte å bo på Hamar har jeg ingen dødsfallslister for det område.Jeg søker aldri med hele ord og er lik - tar fødselsår som er oppgitt pluss - minus 1 eller 2 år. Ikke så mange som heter emil - tar derfor Børjer på for etternavn :emil - så børjer på fornavn - bare H. Prøv skal du se!! SMIL!!Skal ha denne i bakhodet - kommer tilbake om jeg finner noe mere.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars.Her er Haakens far i FT1875: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f70412&gardpostnr=383&personpostnr=2532&merk=2532#ovre>LenkeHer er moren på Hagen i FT1875 og da får du også svar på hvorfor han bruker Hagennavnet i FT1900 på Hamar: LenkeI tillegg fikk du Haakens besteforeldre på mors side + en bror av hans mor.Her er Haakens mor hos sin bror i FT1900: LenkeDenne passer godt i alder og navn(tatt bostedsnavn fra FT1875) som Haakens far i FT1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Lillian for nye fine opplysningar. Det vert nok ikkje so lett å finna ut so mykje meir om Haakon, so eg vil seia meg vel nøgd med det eg no har. Dette vert jo ikkje meir enn ei ''sidelinje''...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Håkon Eriksen finner du som far til Emil og husmann på Storhamar i 1865. Håkon var fra Romedal. Mora, Berte Andersdtr var også fra Romedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Lars.Så at du var fornøyd med det du hadde fått, men legger inn lenke til FT1865 her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60414&gardpostnr=649&personpostnr=3726&merk=3726#ovre>LenkeRegner med at Tor evt. har skrevet feil farsnavn på Berte - det finnes ingen annen Emil Haakensen i rett alder i FT1865.Grunnen til at jeg legger inn dette er at en annen på Slektsforum hos DIS kommer inn på samme familie - her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.