Gå til innhold
Arkivverket

[#45246] Godt nytt år til alle, med noen advarsler og gode råd.


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, så var den her igjen. Årets siste dag. Raketter skal fyres opp og god mat skal fortæres, men vær forsiktige kjære venner.- Dagen er til minne om den hellige Sylvester, pave fra 314-35, som fikk oppgaven å lede kirken over fra forfølgelsestiden til den nye fredsperioden.- På årets siste dag spiste man havregrøt og sild, slik man trodde de gamle hadde gjort. Havren symboliserte gull og silden sølv, altså selve rikdommen.- Det var mange som trodde at tomme lommer og skap idag varslet fattigdom, og dette var kanskje grunnen til at mange gjorde enorme innkjøp i siste liten.- Særlig synes det å ha vært alminnelig å kaste skoen. De satte seg på en stol ved døren og med ryggen mot stua. Holdt seg i venstre øreflipp med høyre hånd, og kastet skoen med sin venstre hånd over over høyre aksel.Kom da tåa på skoen til å vende mot døren, skulle de slutte og flytte i ny tjeneste. Men, vendte tåa innover, skulle de fortsette til neste flyttedag.- Det spøker nyttårsaften, men man kan skremme bort spøkelser hvis man strør bønner rundt huset idag og sier følgende: ' Ved disse bønner innløser jeg meg og mine.' Åndene vil da plukke opp bønnene og ikke plage familien de neste 12 månedene.- Nyttårsaften var en farlig aften, og all slags trollskap var ute. For å holde trollskap borte, skjøt de skudd på skudd over hustakene. I senere tid gikk skikken over til å skyte inn det nye året.- Blir det solskinn idag, blir kornet dyrt og alle kommer til å tjene lite. - Blir det blåst, blir bodene halvfulle. - Synes det mange stjerner, blir det mye multer.All denne viktige informasjonen er hentet fra en bok jeg fikk av min sønn i 1989. Hva dagene vet av Sverre Østen. Jeg vil med dette få ønske alle et riktig godt nytt år! La oss fortsette å hjelpe hverandre og være gode mot hverandre. Jeg takker for all hjelp som er blitt meg til del. Jeg takker de ansvarlige i Digitalarkivet som gjør så mye for oss. Og ikke minst, vil jeg si pent unnskyld om jeg har vært ufin mot noen i løpet av året.Håper jeg har fått med meg det meste da.GODT NYTT ÅR og *SMIL* fra Rigmor. Nå skal jeg finne frem noen bønner og en sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Å snufs !160 personer har lest innlegget mitt, og ikke en eneste har ønsket meg et godt nytt år tilbake. Jeg må visst ha gjort mye galt i 2006.Men, nyttårsaften blir det nok likevel. *Smil* fra Rigmolr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg er kanskje blant de 160 som har lest innlegget ditt og jeg moret meg over det. Jeg ønsker deg godt nyttår 2007 med takk for spennende temaer som du har opprettet og holdt ved like i året som snart ebber ut. Og ikke glemmer jeg nattbordlampen til Ibsen som jeg kanskje får se ut på nyåret. Håper bare at det er den riktige for da skal jeg sende deg en vennlig tanke.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var trist Rigmor, men jeg har nok egentlig ønsket deg og alle andre godt nytt år i fellespotten med God jul og godt nytt år.Til tross for det så kan jeg da ikke la deg gå snufsende inn i det nye året. Så jeg ønsker deg et riktig GODT NYTT ÅR 2007!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Å så koselig :)Ja, Inger. Du kan glede deg til å se nattbordslampa. Den er 'bærre lekker'.Jeg forstår ikke hvorfor den ikke er plassert på nattbordet, men på en kommode bak. Min svoger sitter med de orginale papirene underskrevet av Ibsen, jeg vil be om en kopi av disse.Så igjen et 'riktig Godt Nytt år!'*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Godt nytt år - og jammen er eg glad eg har bra med molter i frysaren frå sist sommar, dette året blir berre heilt elendig i så måte. Sidan nyårsafta er sjuande dag jul har vi også ein skrøpeleg juli i vente, med mykje nedbør. Dagen i dag spår for august og er ikkje like ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

He he. Ja hold dere fast for her kommer det mer.Januar - GLUGMÅNED.I gammel norsk tidsregning regnet man med måne-måneder den første delen av året.Den første var Mørsugr eller julemåneden og var fra 14.desember til 12.januar (gammel nyttårsdag) Det var den måne-måned som hadde fullmåne etter juledag.Torre måned var fra 13.januar til 11.februar. Torre var sønn av Snø den gamle, og Torre betyr barfrost.Januar har syv farlige dager som du må passe deg for. Det er dagene 1-2-3-6-11-12 og 19.- Gifter du deg på en av disse dagene misslykkes ekteskapet.- Blir du syk helbredes du kanskje aldri.- Blir noen født på en av disse dagene lever de ikke lenge. Lever de, blir det stort sett i store vanskeligheter eller i stor elendighet.- Dagene 2-7-8 og 15 må du ikke årelate deg.- Det står i Andrew Watermans almanakk at dagene 2-4-11-19 og 21 var utmerkede dager å søke kvinnelige bekjennskaper, for da var kvinnene ømme og kjærlige. Vær oppmerksom på at 4 av dagene er farlige, og bare den 21 står tilbake som en utmerket måte å gifte seg på, en riktig lykkedag.Blir himmelen rød om morgenen nyttårsdagen, skal året selv bli fullt av stor sorg og klagen Krig skal vi også dette året få.Og skinner solen klar på St.Vinsents dag 22.januar blir året godt for dem som plukker bær.Om solskinn vi også får St. Povels dag 10.januar betyr det til visse et fruktbart år, men om det blir nedbør, regn eller sne, da blir det bare middelmådige år vi får se, og får vi et mørkt eller tåkefullt vær, betyr det vi trenger til Gud å så nær og sukke og rope til ham i vår nød, så han oss bevarer for plutselig død, det varsler at mangen skal dø og følge på følge til kirkegård gå.I denne måneden er det godt å drikke en god vin fastende, og fastende skal man bruke hele urter som ingefær, pepper og nellik. (SKÅL)- Dagen idag tilhører de farlige. Dagen er til minne om Jesu omskjæring.- Mange familier holdt dørene stengt om morgenen denne dagen, (Jeg er en av de) for å hindre at kvinnfolk var de første som kom inn. De dro nemlig med seg ulykker for hele året. Kom derimot en mørkhåret mann først, var gleden stor. Han kom med hell og lykke.- Det må være fullt opp med mat på bordet idag. Det nye året må ikke komme til tomt bord. Så må man ikke gi ut penger idag, for det du gjør på årets første dag skal du fortsette med.- Er den første fisken du får etter nyttår en torsk, får du bra fiske. Men, er det en hyse eller annen 'mindreverdig fisk', gi da opp fisket dette året.Uff det er skummelt å leve.God nyttårsdag og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen,

RigmorMulig jeg ødelegger dette temaet ditt, men jeg smugtittet i adresseboken for Oslo for 1921, og det var en sjåfør Engen i Fjeldgaten 21. kanskje??Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det går sikkert greit det Lars Ove. Jula er jo for lengst over,,,Kanskje dette er et spor, for leiligheten som vi overtok etter Signe Lorentzen Engen i Tromsøgata 24 på Rodeløkka i Oslo, er nemlig en paralellgate til Fjellgata!Hm.. Nå fikk jeg noe å tenke på. Jeg får prøve meg med en ny etterlysning etter denne Engen.Mange takk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.