Gå til innhold
Arkivverket

[#45247] Laurentz Schar/vland og Helene Bolethe Koch, Trondheim 1801, hvem var de?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

På årets siste dag prøver jeg å få hjelp til å finne ut mer om Laurentz Schar/vland (han er skrevet både som Scharland og Schavland) og Helene Bolethe Koch.Paret giftet seg i Fredriksberg i Danmark 09.05.1794 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500227567894&lds=1&region=6&regionfriendly=Denmark&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeMen allerede 27.06.1794 fikk de datteren Inger Christine Lorentzdtr. Schavland, som ble døpt i Vår Frues Kirke 29.07.1795.Her er de i Trondheim i 1801, hvor han har tittelen Capitulatis og diaconus ved Vår Frues Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Knut.Takk for rask respons.Jeg har lurt på om han stammer fra prestefamilien Schavland. Min e-post adresse er : rthors alfakrøll broadpark punktum no. Jeg tar med glede imot denne informasjonen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til Knut for flott informasjon vedr. Lorentz Schavland og hans opphav, som jeg har mottatt pr. mail.Nå gjenstår det å finne ut hvem hans hustru var. Kan hun være dansk? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

FT1787 kbhv, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Overgade oven Vandet, 179, 553, FT-1787, B5766 viser:Peter Koch, 42år,Gift,Huusbonde,Coffardie Captain Kirstine Olsdatter,44,Gift,Hustru Anne Cathrine Koch,12,Ugift,Datter Helene Bolette Koch,10,Ugift,DatterMvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Tommy for det som trolig var svar på mitt spørsmål. I følge 1801 tellingen skulle hun være født ca.1776. Dermed ser dine opplysninger ut til å stemme svært bra. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet Lars Steinar. Da tror jeg det kan konkluderes med at det er rett person Tommy fant i folketellingen av 1787. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Tommy Paulsen har sendt meg bilder fra kirkebøkene i Dannmark vedr. ekteskapet i 1794 og Helene Bolette Koch's dåp. Den siste avslører at faren het Peder Hansen Koch.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.