Gå til innhold
Arkivverket

[#45251] Gregus Fordelsen, Rana, gift i 1832 med Kiersten Sørensdtr.Hvor kom hun fra?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Gregus Fordelsen f. 1782 i Rana, Nordland ble gift 2. gang med Kiersten Marie Sørensdatter f. ca 1787 angivelig fra Melfjord i Rødøy, Nordland. Men jeg kan ikke finne henne født i Rødøy. Hun var riktignok tjenestepike i Melfjord ved FT 1801 men der gis ikke opplysninger om at hun var født der.Kan noen hjelpe meg med å finne hvor hun var født?Jeg takker hjertelig for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan være henne som er nevnt i et skifte i Sperstad i Rødøy i 1824 etter Ole Sørensen. Disse var hans arvinger:-Ane Sørensdatter som var gift med Ole Nilsen i Melfjorden-Kirsten Sørensdatter som da var 36 år og ugift. Hennes formynder var Anders Abelsen Spersdad.Jeg har en Greis Fordelsen i mitt slektsprogram, som første gang var gift med Mikkeline Mikkelsdatter, men jeg har ikke flere ekteskap på han. Mangler også fødeselsår på han, men han har søsken født fra 1770 til 1793. Foreldrene var Fordel Jensen Lillevannet og Karen Olsdatter. Fordel var bror av min ane Erik Jensen Lillevannet. Fordel Jensen har jeg som døpt 01.01.1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Anne Lise!Takk skal du ha for svar! Jeg finner ekteskapet til Kirsren og Gregus, men klarer ikke å tyde hva som står i de siste rubrikkene. Klarer du det? Det er rett at Gregus (Greis) ble gift i 1805 med Micheline Michelsdatter, f. ca. 1784 og de hadde 8 barn. Men hun døde 46 og et halvt år gammel. Gregus var født 13.4.1782. Han var sønn av Fordel Jensen og Karen Olsdatter.Her er linken til Gregus sitt andre ekteskap: LenkeMed vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, Anne Lise, nå er jeg nokså sikker på at det er rett det som du sier. Jeg hadde jo sett på det skriften men siden navnet var skrevet som Chirsten Maria så overså jeg det. Ikke rart at jeg ikke fant henne i kirkebøkene!Med vennligste hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Gregus har jo fått alvtfor høy alder ved giftermålet, og var ikke mer enn 50 år da han giftet seg igjen, men det stemmer jo også med opplysningene i bygdeboka at Gregus Fordelsen født 1782 giftet seg med Kirsten Sørensdatter. Det er heller ingen andre Gregus Fordelsen i LeiråmoenDe ble gift 05.08.1832, og hans far er bare beskrevet som Fordel. Hennes far var Søren Larsen og Kirsten var 45 år ved giftermålet. Hun var fra Melfjorden. Forloverne var Daniel Andersen Litlvandet, og Lars Eliassen Snefieldaaga. Brudgommen forlangte tillysningen. Skal se i skiftene om jeg finner mer om denne Søren Larsen i Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Kirstens far var Søren Olsen, Melfjorden, 1752-1814 og hennes mor var Beret Maria Larsdatter, f. ca 1756. Hun var datter av Lars Israelsen og Ane Andersdatter. Søren Olsen var sønn av Ole Gregussen (1722-1790) og Kristi Larsdatter (1727-1759).Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da må det stå feil far i kirkeboka du la ut, og jeg får det ikke til å bli Søren Olsen der. Jeg er usikker på om det står Søren Larsen eller Jonsen. For meg ser iallefall første bokstav i etternavnet ut til å være J eller L, men det er mulig jeg leser helt feil da.Du har kanskje det jeg nå skriver, men tar det med likevel:Kirsten Sørensdatter ble konfirmert i Rødøy kirke 1805. Søsteren Anna ble gift 3 ganger, og første gang ble hun gift i Rødøy i 1805 med Hagen(Håågen)? I sitt 2. ekteskap ble hun gift i 1808 med Henrik Giervalen, og hun ble gift for 3.gang i 1817 med Ola Nielsen Melfjorden.Ole Sørensen var innrullert i Stensland i 1813 og er da oppgitt å være 22 år og tufs. I 1814 hadde han blitt frisk igjen, og var 22 år. Ellers samme opplysninger. I 1817 ved innrulleringen var han 25 år og var fremdeles i Stensland.Ellers tror jeg ikke at aller kirkebøker for Rødøy er ute på internett, og Kirsten kan jo f.eks. ha blitt døpt i Meløy. Det er stort sett Rødøy hovesogn som er ute på internett mellom 1760 og 1824. Hvis du må over på mikrofilm så er det vel mikrofilm PF-421 for årene 1777-1819 som her blir aktuelt. Dessverre har ikke biblioteket her kirkebøker for Rødøy før 1830 og utover(noe fra 1820).Jeg kan kikke i kirkebøkene for Lurøy/Træna 1767-1824 og 1774-1793 hvis det skulle bli aktuelt i løpet av neste uke når jeg skal på biblioteket, for Lurøy og Træna gikk under Rødøy til 1825. Nå bodde kanskje Kirsten med foreldre i Rødøy da hun ble døpt, men jeg vet at på Helgeland så kunne de bruke andre kirker som ikke var så langt unna hvis det passet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei!Chirsten Maria Sørensdatter ble døpt i Rødøy i 1787.1787 på Dom.2 p.Trinitatis (dvs.17/6) Rødøe (side 49 nederst på siden). Døbt Søren Olsen B af Melfiorden Nne:Chirsten Maria. Faddere: Per Persen Melfiorden. Johannes Hansen...................., Ane Larsdatter, Ane Hermansd. , Margrete Andersdatter. (Kilde: Rødøy Mini 841.A03 1777-1819 kort 1/6) 20187: Hvor var Søren Olsen, Melfjorden i Rødøy i 1801 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=20187&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=36&antinnlegg=4#anker>LenkeI denne debatten (20187) står det at Lars Fordelsen er far til Beret Maria Larsdatter, ikke Lars Israelsen.Lars Fordelsens kone,mor til Beret Maria Larsdatter døde i Rødøy i 1802.Jordfestet i Rødøy 1802 qv.nr 9. Anna Andersdatter Schieviigen 80 år. (Kilde: Rødøy Mini 841.A03 1777-1819 kort 2/6. side 110 øverst på siden)Anna Andersdatter bodde i 1801 på gården Skivik i Rødøy hos sønnen Fordel Larsen. Lenke Anna Sørensdatter er en av mine forfedre via flere slektslinjer (både fra hennes 1 og 3 ekteskap):1 ektemann: Haagen Haagensen f. 25 september 1779 Bjørnaaen i Mo, Sønn av Haagen Olsen og Rebekka Gabrielsdatter.d. 1807 Giervalen i Rødøy. Copulert (Viet) i 1805 i Rødøy nr 3. Copulert Haagen Melfjorden med Anna Sørensdatter ibid(samme sted) Forlovningsmenn: Ole Kielhavn og Niels Sandvigen.2.ektemann: Henric (Hendrich) Olsen. f. Lineset i Rødøy. d. 1813 Melfjorden i Rødøy (28 år) Copulert i Rødøy 1808 nr 3. Dia.17.p.Trin. (dvs.9/10) Copulert Henric Giervalen til enken Anna Sørensdatter.3. ektemann: Ole Christian Olsen, sønn av Niels Olsen og Kirsten Maria Olsdatter. F. 1793 Giervalen i Rødøy. levde 1835 (Lenke) Død før FT 1865, for da er Ane enke og bor hos sønnen Peder Olsen Lenke Ægteviet i Rødøy 1817 nr 6. Ægteviet Ola Nilsen Melfjorden med enken Ane Sørensdatter ibid. Vidner: Jens Larsen Strand og Jens Olsen Oldervigen. Selv har jeg lett etter Søren Olsens giftemål i kirkeboken for Rødøy, men jeg finner det ikke.Søren Olsen må ha vært gift omkring 1781, for da ble hans kvinne introdusert. Introdusert i Rødøy 1781 Søren Olsens kvinne af Melfjorden. Introduserte i Rødøy 1782 Søren Olsens quinde af Melfjorden.FT1801 Oldervigen i Rødøy: Her fins en Søren Olsen og en Beret Larsdatter, men begge er ugifte.Finner ingen annen Søren Olsen i Rødøy i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS: Chiersten Maria Sørensdt. f. 27/5 1787 Rødøy (ingen dåp oppgitt), faren Søren Olsen.Så kommer det mange ca. Søren Olsen fca.1755 Melfjord, Rødøy gift ca. 1782 Rødøy med Beret Larsdt.Søren Olsen og Berit Marie Larsdt. fikk datteren Anne ca. 1784 Engøy - død 1871 og gift ca. 1816 Nordfjordnes, Rødøy med Ola Kristian Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei igjen Det ble feil navn på Ane Sørensdatters 3. ektemann: Rett skal være: Ole Christian Nielsen, sønn av Niels Olsen og Kirsten Maria Olsdatter. F. 1793 Giervalen i Rødøy. levde 1835 (Lenke) Død før FT 1865, for da er Ane enke og bor hos sønnen Peder Olsen Lenke Ægteviet i Rødøy 1817 nr 6. Ægteviet Ola Nilsen Melfjorden med enken Ane Sørensdatter ibid. Vidner: Jens Larsen Strand og Jens Olsen Oldervigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om dette er opplyst fra før, men under døde i Rødøy finner jeg at både Søren Olsen(50) Melfjord og Berith Larsdt.(60) Melfjord døde i 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Godt Nyttår! Hjertelig takk til alle for at dere hjelper meg!Ja, og her var det kommet mange nye innlegg som jeg nå har sett flyktig gjennom. Men de opplysningene som Berit Knudsen (9) og Tove (8) har om Chiersten Maria Sørensdt stemmer med de opplysningene som jeg har. Jeg har også konferert med de opplysningene som Jan Sjaavik har innhentet fra kirkebøkene og som jeg nå har brukt som kilde. Men jeg er ingen ekspert på området så det er mulig at noe er feil. Jeg vil nå gå mer nøye gjennom alt.Med vennlig hilsenBirger F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Er det noen som kan forklare meg hva dette betyr som står nederst på siden? Har Søren Olsen blitt gift i Ranen, fikk han en datter som ble født for tidlig?Her er linken: LenkeMed vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tror ikke dette ble riktig lenke. Hvis du skriver i hvilken forbindelse du så Søren Olsen her og når så kan kanskje noen gå inn på kirkebøkene og hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Beklagelig at ikke lenken virket som den skulle. Men her er det som står om en datter av Søren Olsen, Melfjorden som døde 1781 8 uker gammel. Og så står der følgende: 'MELFIORDEN FOR TILLIG SAMLEIJE, AGTEVIELSE 19 6 1780 I RANEN, HJEMMED. BARN 1781'Ble han viet i Rana?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Løvstrand

Hei! Har sett gjennom kirkeboka for Hemnes/Mo 1780. Finner der bare som trolovet: 6.søndag eft Trinit. Søren Olsen Melbodtnet Rødøe og P. Berte Maria Larsdtr. Langvatnet. Jeg kan ikke finne dem som vigd hverken i 1780 eller 1781. Mvh Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Gunhild Løvstrand!Men jeg var ikke klar over at hun var fra Langvatnet. Og i og med at der ikke står noe om vigselen så finnes vel heller ikke opplysninger om hvem faren hennes var? Jeg trodde at hun var fra Melfjorden.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei!Fant vielsen til Søren Olsen.Moe 1780 6.søndag efter Trinit. Trolovet u. Søren Olsen Melbotnet Rødøe ... og p. Berte Maria Larsdatter Langvatn. C: (forlovningsmenn) Christen Gregersen Melbotn et Lars Hendrichsen Nordfjordnes, Christen Iversen Ronemaaen. (trodde at det alltid var to forlovningsmenn, men her sto det tre) (Kilde: Hemnes,Hemnes &Mo Mini 825.A04 1752-1778 kort 9/11)Moe 1780 19.søndag efter Trinit. ægteviet u: Søren Olsen Melbotnet og p. Berte Maria Larsdatter Berg. (Kilde: Hemnes,Hemnes &Mo Mini 825.A04 1752-1778 kort 9/11)Det sto altså ulike steder på bruden, ved trolovelsen Langvatn, og ved vielsen Berg.Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takkskal du ha, Tove Karlsen!Da ble vielsen bekreftet. Men hvem var foreldrene til Berte? Er de nevnt i kirkeboken?Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Løvstrand

Hei! I følge gårdshistoria for Rana har Lars Fordelsen fra Fagerlia (1717 - 1791), bruker av gården Berget i Langvassgrenda, ei datter, født 1751 som heter Berte Marie. Mora het Anne Andersdatter.Har ikke kontrollert dette med kirkeboka, men det passer jo godt både med forbindelsen til Melfjorden og at gården Berget ligger i Langvassgrenda. Mvh Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Gunhild Løvstrand!Jeg hadde Lars Fordelsen, men bare med sønnen Fordel Larsen som ble f. i Skivik, Rødøy i 1746, Gift med Malena Amundsdatter, Skivik, f. 1746.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Til 21.Om du ser på debatt nr: 20187: Hvor var Søren Olsen, Melfjorden i Rødøy i 1801 og innlegg nr 2 der så står bl.a dette: Anne Lise Hovdal, 8800 Sandnessjøen, 29.2.2004 15:14 (2) Sitat: 'i 'Skifter fra Hemnes-Moe' 1780-1810 av Svein Edvardsen finner jeg: Skifte i Berg i Moe i 1792 etter Lars Fordelsen. Dennes arvinger var: -Fordel Larsen som var gift i Screvigen i Rødøy-Berret Maria Larsdatter som var gift i Melbotn i Meløy.-Dorothea Larsdatter som var gift med Johannes Amundsen Berg-Andrina Larsdatter som var ugift, og bodde hjemme.Sitat slutt.Nå har du et skifte som binder Berit Maria Larsdatter til Melbotn i Rødøy ( og dermed til Søren Olsen) og til faren hennes: Lars Fordelsen.Søren Olsen er en av mine forfedre også og jeg har lett lenge etter han...Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Tove, nå er jeg flau! Det viser seg at jeg hadde registrert før det som ble opplyst i debatt nr: 20187. Jeg begynner visst å bli for gammel!Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei Birger!Du behøver ikke være flau, alle kan overse saker.Det er sikkert mange av oss som har koblet sammen feil personer. Det har jeg også klart, man er bare lykkelig når man endelig oppdager feilen! En feil forfeder kan jo gi mange feilaktige aner...Jeg leter i kirkeboken for Rana etter fødselen av barna til Lars Fordelsøn, har ikke Funnet de ennå.Man litt mer fant jeg andre steder:Innrulleringsmantal Helgeland 1766/1769 ved Svein Edvardsen: Nord Ranen 1769: Matr.nr:268: Gaardenes Nafne: Berget Opsidere samt husmend og inders: Lars Fordelsøn 52 år. 1 søn Fordel 8 aar, 3 smaa børn.Skifte i Nordfjordholmen i Rødøy 1804, etter Adriana Larsdatter. Ektefelle: Jacob Christensen. Tørrel Larsen Bror (Rett må være Fordel Larsen!) Doret Larsdatter, søster gift med Søren Olsen Melfjord. (Her er feil søster gift med Søren Olsen, troligvis har to søstre blitt til en for både Berit Maria og Dorothea levde i 1804)Adriana må ha blitt gift med Jacob Christensen ca 1801, for da fins det et skifte etter Jacobs kone: Skifte Nordfjordholmen i Rødøy 1801 etter Karen Christensdatter. Ektefelle: Jacob Christiansen. Jørgen Jacobsen, sønn 11 år. Benoni Jacobsen, sønn 3 år. Ole Jacobsen, sønn 2 år. Rachel Jacobsdatter, datter.FT 1801 Rødøy: Dorothea Larsdatter [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f11836&gardpostnr=63&personpostnr=858&merk=858#ovre>LenkeFT 1801 Rødøy: Fordel Larsen LenkeFT 1801 Ranen. Er dette Adriana Larsdatter? Ingen ved det navnet i Rødøy. LenkeFT 1801 Rødøy. Er dette Søren Olsen og Berit Larsdatter? LenkeHvor er Søren Olsens barn er i:Ane Sørensdatter f.1784. FT 1801: LenkeKiersten Sørensdatter f.178. FT 1801: LenkeOle Sørensen f. 1792. FT 1801: LenkeDorothea Sørensdatter f.1782 Troligvis død før 1801? Ikke i Rødøy eller Ranen ved FT 1801.Skifte Sperstad i Rødøy 1824 etter Ole Sørensen,ugift. Ane Sørensdatter, søster, gift med Ole Nielsen Melfjorden. Kiersten Sørensdatter, søster 36 år.Jeg lurer på hva som fikk Søren Olsen til å flytte fra Melfjorden...? To av barna til Søren Olsen er i 1801 i tjeneste og sønnen Ole er fosterbarn. Det er Sørens bror Jacob Olsen og konen Dorothea Haagensdatter som bor i Melfjorden og Berets søster Dorothea Larsdatter er der også, men hun er enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.