Gå til innhold
Arkivverket

[#45252] Solbraa


Gjest Lisbeth Randa
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Randa

27.11.1916 gifter Einar Monrad Ljungblad seg med Klara Halvorsen. 02.07.1917 blir datteren Elsa Ingrid født. Men hun får etternavnet Solbraa, et navn som hverken er knyttet til moren eller faren. Hun bruker ikke Ljungblad som voksen, men Solbraa. Kan noen hjelpe til med denne nøtten.Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du søker 1900-tellingen RHD finner du en del familier som bruker Solbraa som etternavn. Mulig du finner noen spor der? Lenke Her har du en som er født i 1900 .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Brustuen

Hei Gunn. Solbrå er en gård i Sør-Fron kommune, derfor bruker personen i 'lenke' etternavnet Solbrå. Det var på sætra til Solbrå Anne Hov laga brunosten som ofte får tilnavnet 'den første' Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Ingen av foreldrene til Elsa har forbindelse til de nevnte steder. Moren er fra Eidsberg, og faren født i Cristiania. Det var noen Solbraa i Oslo på den tiden, så det er nok nærliggende å tro at en av dem var innblandet.Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Lisbeth!Elsa Ingrid Solbraa fikk etternavnet sitt fra eiendommen Solbraa i Løkkeveien i daværende Aker kommune (Aker gnr. 123, bnr. 50 - vet ikke hva det eventuelt ble endret til etter sammenslåingen mellom Aker og Oslo kommuner). Denne eides av hennes morforeldre Halvor Halvorsen (1871-1963, fra Skiptvet) og Karen Sofie Kristiansen (1874-1918, fra Eidsberg).Klara Eugenie Ljungblad (født Halvorsen 1897, død 1949) kom Klara til verden i Erling Skjalgssons gate 30 i Frogner menighet, ikke i Eidsberg, og bodde såvidt jeg vet i Oslo/Aker all sin dag.- Men nå er jeg veldig nysgjerrig på å få vite hvorfor du er interessert i disse menneskene! Halvor Halvorsen er halvbror til min oldemor Inga Annette Ståas (født Andreasdatter Aasland 1885, død 1967), og jeg har bilder både av ham, konen Karen, barna, Einar Ljungblad og Solbraa liggende. Fra Elsa og Egils bryllup 1941 har jeg til og med menyen...Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Måtte jo søke litt rundt på nettet for å se om jeg kunne finne noen flere etterlysninger fra deg da, og på den måten finne ut vår eventuelle forbindelse. (Nysgjerrigheten lenge leve!) Men jeg ble like klok jeg, for du har jo både etterlysninger om Karen, Halvor og vel også om Marcussen-familien liggende ute. Jeg må nok pent smøre meg med tålmodighet til du svarer her :-)Kan jo så lenge fortelle at det er riktig Halvor Halvorsen du har funnet født i Skiptvet 1871, med foreldre Anton Halvorsen (1842-1879) og Helene Christiansdatter (født Strand 1845, død 1902). Derimot er det ikke riktig at Halvor bodde på barnehjem som barn, men etter farens død ble en del av søsknene plassert på ulike gårder i bygda. Kun Helene (1879-1942), som ble født på farens begravelsesdag, virker ha bodd med moren i denne perioden. Og så min oldermor da, men hun kom ikke til verden før noen år senere.Halvor og Karen ble gift i Grønland menighet den 18. oktober 1896. De hadde forresten flere barn enn dem du nevner: Klara Eugenie Halvorsen (1897-1949), Signe Marie Halvorsen (1900-1972), Ingeborg Elise Halvorsen (1903-2000), Elsa Halvorsen (1906-1909) og Ragnar Knut Halvorsen (1908-1930). Det var bare Klara og Signe som var gift, og bare Klara som fikk etterkommere. Signe var første gang gift i 1924 med Hjalmar Eugen Nordahl Hansen (1896-1931) og dernest (trolig mellom 1945 og 1949 en gang) med Frithjof Eilert Sundt (1892-1965). Frithjof var enkemann og hadde barn fra sitt første ekteskap.Om du har lyst må du gjerne ta direkte kontakt med meg per e-post. Adressen er for- og etternavnet mitt i ett ord, og med små bokstaver. Jeg har en yahoo.com-adresse.Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Hei Marius.Ja du lurer vel, men jeg håper du har fått mailen min. Var litt trøtt da jeg skrev den. Skulle på jobb og hadde dårlig tid. Men den forklarer min nysgjerrighet for din familie. Du får bare ta kontakt. Vi venter spent!Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.