Gå til innhold
Arkivverket

[#45256] Bråten, Vegårshei 1700-tallet


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Iflg Dypvågsboken (digital utgave) s 2329 er ei Berte Larsdtr f 1726 (datter til Lars Reiersen) kanskje gift med Søren Mortensen (skifte 1767). I skiftet nevnes barna Jeppe, Berte og Anne.Iflg Vegårshei bygdebok III s 101 er ei Berte Larsdtr g 1740 med Jeppe Asgeirsen på Bråten. De har sønnen Salve i 1744. Denne Berte er datter til Lars Grundesen Espeland.Er det samme Berte det er snakk om eller roter jeg det til her nå?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er det nok rot flere steder. Et annet sted i Vegårsheibøkene (se f.eks. bindet 'Vegårsheislektstavler', s. 90-93) gjøres Berte Larsdatter til Lars Larsen Ubergs datter (altså sønnedatter til Lars Grundesen Espeland). Jeg vet ikke hvem som har rett og hvem som har feil, men Søren Mortensen er nok den samme i begge bygdebøkene, men den Berte Larsdtr. som Dypvågboka nevner, er ikke den samme som hun som er omtalt i Vegårsheiboka. Den Berte er imidlertid også med i Vegårsheiboka, men Tveiten hevder at hun var død ved skiftet etter faren (Lars Reiersen) i 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, her gjorde vel jeg det enda mer rotete. La meg forsøke en liten 'oppklaringsrunde'. Hallvard Tveiten (Vegårsheiboka) påstår at den Berte Larsdtr. som gifter seg med Søren Mortensen, er identisk med hun som først var g.m. Jeppe Asgeirsen. Der tror jeg han tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heitakk for tilbakemelding. Dersom jeg fortår 'fakta' her så er det i Dypvågsboken referert til et skifte etter Søren Olsen i 1767, hvor barna Jeppe, Berte og Anne er nevnt. Jeppe-navnet er vel en indikasjon på at Berte Larsdtr (enken) kan ha vært gift med en Jeppe før hun giftet seg med Søren?Kanskje skiftet inneholder informasjon som kan være nyttig?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er Søren Mortensen det er skifte etter i 1767. Jeg skal prøve å få sjekket det skiftet på SAK straks jeg får enledning. Den Jeppe som åpenbart har vært inni bildet her, er ikke nødvendigvis Jeppe Assersen/Asgeirsen. Det er svært mye feil i Vegårsheiboka. Bl.a. gjør forfatteren min ane Gjert Sørensen, Nes Verk, til en mulig sønn av Søren Mortensen og Berte Larsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.