Gå til innhold
Arkivverket

[#45268] Anene til jernverkseier Johann Krefting (1618 - 1674)


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Anene på farslinjen er velkjente, tilbake til Schöppingen på 1400-tallet (og det er publisert en mer tvilsom link til de adelige Krechtingene i Rhindalen tidligere. Men i den Krefting-litteraturen som er publisert i Norge er kvinnesiden ekstremt underrepresentert.Jeg brukte litt av romjulen til å snuse litt nettet, og fant flere tegn til tilknytning til det gamle handelspatrisiatet i Bremen. Men som så ofte med nettet, det manglet dokumentasjon. Er det noensom har prøvd seg på dette området før?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager, Per. Det var vel først og frems Johann Kreftings morsaner du var interessert i? Lenken til mitt forrige innlegg er likevel aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jf. opplysningene hos Vigerust skal Alheitt Schnedermann altså ha vært gift to ganger før hun i 1617 inngikk ekteskap med Hermann Krefting. Hvem var hennes to tidligere ektemenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Alhed Schnedermann var først gift med Johan Bökingh, så med Cortt Limbricht. Det fremgår av Johanns egne notater. Et godt sammendrag av Krefting-litteraturen finnes på denne siden: http://www.meintgens.de/krech/krechgen/index.htmAlhed er ganske riktig en av de jeg lurer på. Jeg aner at hun kan ha hatt en eller annen tilknytning til rådsherrene Carsten (D. 1568) og Gerd Schnedermann (dc. 1584), men jeg aner ikke hvordan.Det andre stedet jeg fant noe som kan ligne tråder, er hos Johanns farmor, Anna Winckel. Hun var (se f.eks. Meintgens) datter av senator Johann Winckel (fc.1530). En pedigree file på LDS ga noen generasjoner på hans og konas aner, og om denne er rett, kommer en i kontakt med bedre dokumenterte opplysninger om familier som Wachmann, Bredeloh, Höyer, con Rheden, von der Hude og von Gröpelingen. Men så langt har jeg ikke kommet lenger enn til litt søk på nettet.Selvfølgelig ville jeg gjerne visst mer om Anna Felber også. Men så lenge en ikke vet Jacob og Barbaras hjemstavn mer presist enn 'Tyskland', har jeg ikke energi nok til å gå løs på den oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, her kommer nok mine kunnskaper sørgelig til kort. Jeg tenkte ellers på at første del av navnet Schnedermann muligens kunne være en monoftongering av det tyske ordet Schneider (= skjærer). Det forekommer jo ofte i det tyskpregede bergverksspråket (jf. f.eks Bildschneider, Eisenschneider i jernverkssammenheng; Stempelschneider bl.a. på Kongsberg Sølvverk). M.a.o. at navnet opprinnelig er en yrkesbetegnelse. Det hjelper jo likevel ikke særlig mye med tanke på en nærmere identifikasjon av Jacob Schnedermann. Selv om navnet kanskje har et yrkesrelatert opphav, kan jo dette ligge flere generasjoner bakover i historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.